L200 död....

#1 - 9 februari 2007 10:56
hittade min L200 död för en kvart sen.. inga synliga tecken på dödsorsaker, perfekta vattenvärden o temperatur.. mata den senast inatt, kanske att den hade fått lite rödare nyans på fenor, vad kan det bero på isåfall?.. känns minst sagt surt när man lever på studiebidrag o jag betalade 800kr för den för bara 1 och en halv vecka sen :(

R.I.P Edward!

/Mvh en förkrossad Oscar
#2 - 9 februari 2007 10:57
tror ni föresten man har rätt till någon slags ersättning eller så?..
#3 - 9 februari 2007 11:01
Jag vet att L-malar kan vara känsliga för vattenkvaliten.Du kan ha perfekta värden och även butiken men skillnaden på vattnet kan vara stort så det gäller att koppa in försiktigt,ibland får man koppa in i timmar det finns såna som koppat in sina malar i dagar.Ta med dig ett vattenprov och din mal till butiken och fråga.

Thomas
#4 - 9 februari 2007 11:03
tog god tid på mig iaf... ca 1 timma, mjo får väll göra det :/
#5 - 9 februari 2007 11:04
det jag tycker är skumt är att han levt i 1,5 vecka sen helt plötsligt utan förvarning trillar av pinn
#6 - 9 februari 2007 11:07
Malar är underliga och väldigt känsliga.Det blev något fel i mitt malkar och L-malar för 2000-3000kr gick och dog vet ej varför.
Lycka till

Thomas
#7 - 9 februari 2007 11:30
woodo skrev:
hittade min L200 död för en kvart sen.. inga synliga tecken på dödsorsaker, perfekta vattenvärden o temperatur.. mata den senast inatt, kanske att den hade fått lite rödare nyans på fenor, vad kan det bero på isåfall?.. känns minst sagt surt när man lever på studiebidrag o jag betalade 800kr för den för bara 1 och en halv vecka sen :(

R.I.P Edward!

/Mvh en förkrossad Oscar

Kasst läge helt enkelt.

Nä skämt åsido fast det kanske inte är läge för det, har tyvärr inte nån direkta tips på vad det skulle vara som gjorde att den slutade livet så fort heller.
Hur såg den ut på magen ? Var den stor eller liten ?
Tjock ?
Storlek på malen ?
Det är många saker som kan spela in som sagt men det verkar skumt.
Mina 2 stora L200 som simmar i mitt ena kar här hemma är runt 16-17 cm och är riktiga snyggingar som alltid kommer fram och käkar när det serveras mat och det är kanske nåt sånt som gjort att din dött om den inte käkade som sagt.
Har för mig du skrivit lite i andra trådar om mat till L200 [:o]
#8 - 9 februari 2007 12:04
Tyvär så tror jag knappast att du kommer få en ny eller ersättning från butiken då du har haft den 1,5 vecka. Om det hade varit en dag eller två så hade sonnlikheten var mycket mycket högre men det skadar ju inte att testa
#9 - 9 februari 2007 12:47
jaha,just som jag började bli avundsjuk på din L200 så går den å dör... :( Tråkigt!! Men hör med akvariejonas å dom på 4tassar,det borde ju vara nån slags garantitid på en sådan dyr fisk...
#10 - 9 februari 2007 13:20
saltbiff precis tycker jag med, ska be att få en L333 istället... jag har hört att det ska va samma garanti på en fisk som på allt annat, dvs tv osv men kanske inte stämmer...
#11 - 9 februari 2007 21:58
saltbiff skrev:
jaha,just som jag började bli avundsjuk på din L200 så går den å dör... :( Tråkigt!! Men hör med akvariejonas å dom på 4tassar,det borde ju vara nån slags garantitid på en sådan dyr fisk...

Hur skulle en butik kunna garantera att din fisk överlever en viss tid, när de inte har 100% kontroll på dina förutsättningar och hur du sköter om ditt akvarium?

Samma sak som att systembolaget skulle garantera att du inte får bakfylla av en viss Whisky,,,,,,bara för att den är dyr,,,,,;)

//Calle
#12 - 9 februari 2007 22:07
som drd frågade. hur stor var den, tjock, smal ? insjunken magsäck kanske?
#13 - 14 februari 2007 13:12
Woodo!! Hur gick det sen?? Var du å hörde på 4tassar?
#14 - 14 februari 2007 13:27
var något med ammoniak, har svårt att tro det då jag haft bra koll. men men bara att bita i det sura äpplet ! :P föresten har dom MYCKET rea nu på 4tassar om du är ute efter inköp, typ 40% på ALL fisk! :)
#15 - 14 februari 2007 13:30
jaha så du fick ingen ersättning alltså,va synd :( Ja jag vet om rean,gissa vem som ska dit på lördag hehe ;) Jättekul att de utökar den redan stora akvarieavdelningen! :)

Annons