L239, Blue panaque

#1 - 30 november 2006 10:35
Min älskling är skadad och Myxazin hjälper inte, jag har nu flyttat den från stora akvariumet till mitt yngelakvarium där han kan hålla ynglen sällskap.
Han har två sår på huvudet, ett mitt uppepå som är lite rött och ett större på vänster sida av huvudet (se bild).

Vad ska jag ta mig till ?
vad kan vara fel ?
Kan det vara så att mina Pakistan Botior har bråkat med honom ?
Han äter bra för han skiter som en häst i akvariumet.

Vattenvärdena är:
PH: 6.4
KH:3
GH: >7
Nitrit: 1
Nitrat: 50
#2 - 30 november 2006 13:29
kan det vara mekaniska skador?

eller dålig vattenkvalite? mina ancistrusar och guramis fick sår på sig när cirkulationen var dålig på bottnen och gjorde att bakterier samlades där. nitrit kan göra så att fiskar får sår på sig.

har du test-sticka? i så fall är de inge bra. förslag: köp ett nitrittest, t ex JBLs använder jag, tycker det är bra.
#3 - 6 december 2006 01:32
Hole in the head !!!

Tydligen så är det "hole in the Head"..... har fått tabletter från Vinsta Zoo men hur länge funkar dom och vad måste jag göra i akvariumet för att det inte skall komma tillbaks ??:confused:
#4 - 6 december 2006 10:58
Tequilas skrev:
Tydligen så är det "hole in the Head"..... har fått tabletter från Vinsta Zoo men hur länge funkar dom och vad måste jag göra i akvariumet för att det inte skall komma tillbaks ??:confused:

Har aldrig hört talas om att "hole in the Head" kan drabba malar:confused:

Vad fick du för tabletter?

Lycka till.

//Calle
#5 - 6 december 2006 13:31
Jag vet inte vad dom heter men det var något som dom tillsätter om dom själv ser skador på sina salufiskar.
Bilagor:

Annons