Labeotropheus trewavasae

#1 - 14 september 2009 15:40
Hej!

Jag köpte nyligen två stycken Labeotropheus trewavasae av en kompis och en av dom var väldigt mörkblå och den andra jag fick var mycket ljusare men den också blå.

Kompisen påstod att det var en hane och en hona men är inte honorna väldigt ljusorange och har lite prickar på kroppen?

Misstänker att jag fått två hanar. Min storebroder köpte nämligen samma sort och då är hanen mörkblå och honan ljusorange.

Tacksam för svar.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 september 2009 15:56
primox88 skrev:
Hej!

Jag köpte nyligen två stycken Labeotropheus trewavasae av en kompis och en av dom var väldigt mörkblå och den andra jag fick var mycket ljusare men den också blå.

Kompisen påstod att det var en hane och en hona men är inte honorna väldigt ljusorange och har lite prickar på kroppen?

Misstänker att jag fått två hanar. Min storebroder köpte nämligen samma sort och då är hanen mörkblå och honan ljusorange.

Tacksam för svar.

Det finns en stor mängd med populationer av L. trewavasea och färgerna på de olika populationerna varierar.
Dessa färger är dock rätt vanliga
a) brunaktiga
b) orange
c) orange med svarta fläckar

Några blå honor kan jag inte dra mig till minnes att ha sett
#3 - 20 september 2009 08:45
Håller nog med Kjell där. jag har en grupp om tre. hanen är mörkblå och bägge honorna är ljusorange med svarta fläckar. jag har heller aldrig stött på blå honor.
#4 - 20 september 2009 08:52
håller med där, har aldig sett någon ljusblå hane. så du har nog fått 2 hanar.

Annons