Labidochromis caeruleus & protein

#1 - 2 december 2011 15:40
Vet att detta diskuterats förut, men hittar ingen säker källa.
Hur är det nu med Labidochromis caeruleus och protein?
Hur många procent bör man sikta på? Råkade köpa "ciklid pellets" med 46% protein vilket låter riktigt mycket, men när jag tittar på det flingfoder de får runt 4 dagar i veckan så står det 48%. Bara att gå tillbaka med pelletsen eller kan man köra på dessa?

MVH Josef :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 december 2011 16:28
Är det en hög proteinhalt matar man mindre - så enkelt är det.

Intressantare är ju frågan varifrån proteinet kommer och att ett foder kallas för bara "ciklidpellets" är klart oseriöst eftersom det fins ciklider som är extremt carnivora arter samtidigt som det finns de som är extremt herbivora och de skall ju inte ha samma mat.
#3 - 2 december 2011 16:59
är det hickaris ciklid pellets som du menar?

jag matar med det ca 1-2 ggr i veckan och fiskarna ser ut till att må bra. (apistogramma=köttätare)
#4 - 3 december 2011 15:13
Det är tetras "cichlid sticks" 46%protein, fett 8%
#5 - 3 december 2011 22:45
Så dessa "sticks" kan jag ha som huvudfoder utan att behöva oroa mig allt för mycket? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 december 2011 08:07
fesoj skrev:
Så dessa "sticks" kan jag ha som huvudfoder utan att behöva oroa mig allt för mycket? :)

Som jag skrev ovan (som du kanske inte läste) så beror det på var proteinet kommer ifrån. Proteininnehållet är "ointressant"
#7 - 4 december 2011 14:37
Jorå, läste gjorde jag. Och tack för svar! :)
Tyväär är inte innehållsförteckningen allt för specefik, men det mesta verkar vara animaliskt, fisk och fiskbiprodukter står längt upp i förteckningen. Efter detta nämns Vegetabiliska biprodukter.

Så antar att det kan vara lite hur som helst.
Kanske lika bra att låta bli detta foder.

Tack! :)

Annons