hej, köpte en hongi hanne när jag startade upp akvariet (3månader sen) och den är väl ca12cm. en miss där var att jag glömde köpa en hona! vilket jag upptäckte för 2 dagar sen. stack till affären och köpte mig en hona.
hannen verkade överlycklig och "vibrerade" med mera, men sen börja han bita och jaga henne, riktiga bett alltså. honan fick inte en lugn stund på kanske en timma, då jag fick nog och släckte akvariet i hopp om att honon fick lugna ner sig. tände igen efter en stund, och det verkade okej, men icke, hannen direkt på och börja bita, men nu även en svart hanne , ( vet inte namnet på fisken..) riktiga bitmärken på fisken gick jag ner till butiken och fick en ny hona. likadant me den honan, så jag fick gå och lämna den oxå ( tog med mig hannen denna gången me ) både jag och butiks snubben fattar ingenting, sen så tänkte jag för mig själv att kanske hannen varit ensam så länge osv så helt plötsligt dyker en hona upp, kanske är det han regerar på? . men fattar inte varför dom jagar ihjäl honan.. okej, vet att ciklider är tuffa med mera, men riktigt bit märken, ska dom tåla sånt?
iallafall slutade det hela med att jag fick en "ung" hane och hona med mig hem. just nu sitter honan utmattad ovanför pumpen och försöker tar det lugnt...
någon som har någon tanke?
btw någon som vet när delfin ciklider är könsmogna?
just nu är mina halvgråa och rätt små
tacksam för tankar och ideér