Som några kanske sett har jag drabbats av att labyrintfiskarna bokstavligen kolat av en efter en och jag vet inte vad jag ska göra alls nu.
1/ Hur stort är akvariet? 180l och 60l
2/ Vilken filtrering använder du? 180l: Fluval 205, 2xEheim Powerline ca 700l/h styck, Eheim Pick-up 320 l/h. 60l: Eheim Aquaball: 650l/h och Fluval 2+.
3/ När startade du akvariet? 60l: Nästan 4mån. 180l: över ett år
4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 60l: 2 dvärgbotior, 3 kampfiskhonor, 2 dario dario. 180l: (Svårt att ränka men försöker lista) ca 9 zebrafiskar, 4 sewillior, 4 blå-/marmorgurami, tror bara det är 2 mosaiker kvar, troligtvis bara 2 makropoder plötsligt och ett gäng äppelsnäckor.
6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Be mig inte räkna eller lista. Igenväxt kan vi säga. ;)
7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? pH: 8.0-8.3 KH: 3-4
8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet pH: 7.25-7.5 KH: 3-4 och Nitriten: 0
9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Ca 40% en gång i veckan i båda karen.
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då? Torsdags ca 40% i båda.
11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Inte på ett hyfsat tag nej och ingen karantän.
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej, inget utslag alls på koppar heller.
14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Ungefär varannan dag då de får en väldigt varierad kost av allt från nykläckt artemia till diverse torrfoder. Inga röda mygg!
15/ Har du nyligen bytt foder? Problemen har överlappat alla foderändringar.
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? För Bettorna gäller: Först bleknar de lite, fenorna trasas en smula (kan vara övriga bettor), smalnar av late, blir tjocka, likbleka och till sist reser sig fjällen (bukvattensot).
17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Tre kampfiskar, nu mosaikguramihanen och antagligen någon gurami till och en makropod om jag räknat rätt. Sker med tidsmellanrum och när som hels under "skötselveckan", några spårlöst försvunna.
18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Precis innan de dör blir de skygga och sega.
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Först bleknar de lite, fenorna trasas en smula (kan vara övriga bettor), smalnar av late, blir tjocka, likbleka och till sist reser sig fjällen. Guramin såg frisk ut men tarmarna var fulla med luft.
20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet vad blev resultatet? Kör Myxazin i 60l nu.
21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Utspritt, vissa med tydliga förlopp och andra spårlöst försvunna. Snabbt förlopp från första symptom och äter ända tills avlidandet. Gälarna har sett fina ut i mina ögon och snarare åt de bleka än mörka håller. (Återigen) För Bettorna gäller: Först bleknar de lite, fenorna trasas en smula (kan vara övriga bettor), smalnar av late, blir tjocka, likbleka och till sist reser sig fjällen (bukvattensot).
22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Självklart! Dissekrerar fisken. Även fast man kan missa någon som speciellt snäckorna mumsar i sig.
En hona som tidigare var nästan helblå som jag efter bilden avlivade: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140056&p=1444602&viewfull=1#post1444602