Labyrintfiskarna dör

#1 - 29 augusti 2010 20:33
Som några kanske sett har jag drabbats av att labyrintfiskarna bokstavligen kolat av en efter en och jag vet inte vad jag ska göra alls nu.

1/ Hur stort är akvariet? 180l och 60l
2/ Vilken filtrering använder du? 180l: Fluval 205, 2xEheim Powerline ca 700l/h styck, Eheim Pick-up 320 l/h. 60l: Eheim Aquaball: 650l/h och Fluval 2+.
3/ När startade du akvariet? 60l: Nästan 4mån. 180l: över ett år
4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? 60l: 2 dvärgbotior, 3 kampfiskhonor, 2 dario dario. 180l: (Svårt att ränka men försöker lista) ca 9 zebrafiskar, 4 sewillior, 4 blå-/marmorgurami, tror bara det är 2 mosaiker kvar, troligtvis bara 2 makropoder plötsligt och ett gäng äppelsnäckor.
6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? Be mig inte räkna eller lista. Igenväxt kan vi säga. ;)
7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? pH: 8.0-8.3 KH: 3-4
8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet pH: 7.25-7.5 KH: 3-4 och Nitriten: 0
9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Ca 40% en gång i veckan i båda karen.
10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då? Torsdags ca 40% i båda.
11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Nej
12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Inte på ett hyfsat tag nej och ingen karantän.
13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? Nej, inget utslag alls på koppar heller.
14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Ungefär varannan dag då de får en väldigt varierad kost av allt från nykläckt artemia till diverse torrfoder. Inga röda mygg!
15/ Har du nyligen bytt foder? Problemen har överlappat alla foderändringar.
16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? För Bettorna gäller: Först bleknar de lite, fenorna trasas en smula (kan vara övriga bettor), smalnar av late, blir tjocka, likbleka och till sist reser sig fjällen (bukvattensot).
17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? Tre kampfiskar, nu mosaikguramihanen och antagligen någon gurami till och en makropod om jag räknat rätt. Sker med tidsmellanrum och när som hels under "skötselveckan", några spårlöst försvunna.
18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Precis innan de dör blir de skygga och sega.
19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Först bleknar de lite, fenorna trasas en smula (kan vara övriga bettor), smalnar av late, blir tjocka, likbleka och till sist reser sig fjällen. Guramin såg frisk ut men tarmarna var fulla med luft.
20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Kör Myxazin i 60l nu.
21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Utspritt, vissa med tydliga förlopp och andra spårlöst försvunna. Snabbt förlopp från första symptom och äter ända tills avlidandet. Gälarna har sett fina ut i mina ögon och snarare åt de bleka än mörka håller. (Återigen) För Bettorna gäller: Först bleknar de lite, fenorna trasas en smula (kan vara övriga bettor), smalnar av late, blir tjocka, likbleka och till sist reser sig fjällen (bukvattensot).
22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Självklart! Dissekrerar fisken. Även fast man kan missa någon som speciellt snäckorna mumsar i sig.

En hona som tidigare var nästan helblå som jag efter bilden avlivade: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140056&p=1444602&viewfull=1#post1444602
#2 - 29 augusti 2010 21:13
Åkte precis på samma sak med min Dvärggurami samt några guppy. Vet inte om det kan hjälpa dig men jag beskriver vad som hände mig så kanske det ger några idéer.

Här vet jag att den utlösande faktorn var att jag haft svajigt pH i några veckor då vattnet tappat sin buffringsförmåga efter att karet gått in sig under dryga åtta månader. Detta slet på fiskarna (pH slog mellan 6.5-5.7 under dygnet) och medförde också att nedbrytningsbakterierna troligen åkte på en smäll. Till råga på allt stuntade ju även växterna så att gödningen inte förbrukades utan ackumulerades i vattnet. När jag äntligen fattade vad som hänt låg nitrat-halten på uppåt 75 ppm. Detta slet säkert också på fisken som precis som du beskriver fick fransiga fenor och bleknade. Några av dem började också få små diffusa, vita prickar på kroppen (ej vita prick) och i de värsta fallen bukvattensot.

Så min tanke är att du troligen har gott om någon sorts ondskefulla bakterier i karet, angreppen låter definitivt bakterie-relaterade, och att fiskarna av någon anledning har nedsatt immunförsvar. Slamsugning & kontroll av nitrat/fosfat-halt kanske?

Hoppas du hittar orsaken!
#3 - 29 augusti 2010 21:24
Det låter precis som mina tankar. men problemet är att jag inte lyckats hitta "symptomen" jag letat efter i karet. pH verkar som vanligt, växterna förökas och växter som sjutton och nitraten och fosforn verkar ok enligt tester sist jag kollade. Måste kolla igen nu men jag börjar få brist på provrör då jag här om dagen kraschade ytterligare två. :p

Slamsugning gör jag försiktigt i 60l (väldigt fin sand) och får framförallt gojs som fastnat bland algerna som tidigare tog över karet. I 180l är det inte lens lönt då man knappt får upp något om man försöker, väl inkört alltså!
#4 - 29 augusti 2010 21:36
Slamsugning ... i 180l är det inte lens lönt då man knappt får upp något om man försöker, väl inkört alltså!

Det låter farligt likt mitt kar. Karet har kört i åtta månader men slamsugning? Vad ska jag slamsuga? Säkert 100 guppys i karet som mest och inget slam. Var tar skiten vägen? I alla fall inte i sanden (kör 1-2 mm byggsand). Filtret är rejält fullt med slam (som sig bör) utan att bromsa vattenflödet. Jag misstänker helt enkelt att skiten som inte slamsugs trots allt finns någonstans i sanden och smutsar ned vattnet.

Hos mig vet jag bestämt att jag upphörde med slamsugningen efter att ha skaffat ett stim Corydoras. Skiten som tidigare samlats på vissa platser i karet "försvann" då (jag gissade in i filtret). Men det skulle kunna vara så att mina malaysiska sandsnäckor helt enkelt gräver ned det.

Slamsugning behöver ju göras någon gång och belastningen tillsammans med andra parametrar kanske var det som fick droppen att rinna över. Många bäckar små, som det heter.
#5 - 29 augusti 2010 21:49
Det bor ju bakterier i sanden också och mina växter verkar extremt effektiva på att ta upp nitratet så länge jag göder. Minskar nitrat och fosfat gör jag ju genom vattenbytena och kanske ännu effektivare när jag ansar växter, då framförallt flytväxterna.
#6 - 29 augusti 2010 21:54
Håller helt med dig på den punkten. Tyckte bara det stämde så bra med hur mitt kar fungerar. Jag plockar varje vecka ur 3-5 liter växtmassa så växer gör det men nitratet går lik förbaskat inte åt. Misstänker att det har att göra med min tunga fisklast och den mat de äter! Men ditt kar verkar ju inte vara så tungt lastat heller.
#7 - 29 augusti 2010 22:11
Jag har haft precis samma tankar som du, men allt blir motbevisat av det ena och andra.
Nu har jag återigen testat hela kvävecykeln i 60l:

Ammoniak/ammonium 0
Nitrit 0
Nitrat 5-10ppm

Ser inte dåligt ut i mina ögon iaf. Ska leta upp mitt bortsprugna fosfattest.

Nej, jag ställer nog min största misstanke mot att de i byn sedan en tid har hållig på att "flytta" högstadiet till en ny lokal, grävs överallt och därmed kanske tillsatt det ena och det andra i vattnet. Köpte ganska nyligen Tetra AquaSafe men har inte märkt någon skillnad alls och fick ju dödsfall även efter. Det enda jag hittar som kan passa in bakteriellt är nog fisktuberkulos och det känns ju inte så kul. :(
#8 - 9 september 2010 12:14
På ett par dagar dog två äppelsnäckor och en till makropod fick avlivas, även den med bukvattensot. Inget har däremot hänt i 60l nu efter jag medicinerat så förhoppningsvis hjälpte kuren.
#9 - 9 september 2010 16:39
Hade något liknande. Först fisk en siames bukvattensot och fick avlivas =( Sjukdomen spreds inte vidare (riktig tur). Nån vecka efter startade jag mitt nya akvarium och fiskarna flyttade över, först mosaikguramina (1+1). Honan (risig redan vid flytten, kanske inte borde flyttat henne) fick fiskturberkolos, tror jag iaf. Bleknade, fransiga fenor, men också onaturligt "virriga" rörelser. Hon avlivdes också. Som tur var spreds inte sjukdomen denna gång heller (tur i oturen). Och efter ca 2 veckor kunde resten flytta in. Så här gick det iaf för mig. Hoppas du hittar nån lösning!
#10 - 9 september 2010 17:22
jag tycker det ser ut som en bakterie utbrott. gurmisar och kampfiskar är känsliga för sånt.

ögonen på bilden ser grumliga ut = bakterier. söndriga fenor kan tyda på bråk och sedan fenröta/fenmögel. om det nu är detta så förklaras det varför Myxazin hjälper.
#11 - 10 september 2010 19:25
Jag skulle ändå råda till att dra ner volymen på vattenbytena till ca 20% i veckan, eller var 14.e dag om belastningen är låg. Jag upplever labyrintfiskar som lite känsligare än andra arter för stora vattenbyten!
#12 - 10 september 2010 20:00
Jag har dragit ner bytena till 25-30% då värdena inte alls springer iväg. Jag har heller inte märkt något samband alls mellan vattenbyten och dödfall. Fiskarna verkar heller inte uppenbart stressade vid dessa och senaste dödsfallen inträffade efter att jag börjat med vattenberedningsmedel igen.

Förloppet går långsamt först då man börjar ana lite smått att något är fel för att sedan accelerera med alla rejäla symptom och dödsfall det sista dygnet.

Senaste makropoden tyckte jag hade något geléaktigt rött på högra gälen men det kan ju kommit från avlivningen. En sak som jag tycker de flesta haft är sprängfyllda tarmar med antingen luft eller vatten, inte gulaktigt.
#13 - 17 september 2010 13:52
Plockade igår upp en till död snäcka och idag en död Sewellia. :(
Sewelliorna ska vara 3st nu men ser bara två och Zebrafiskarna borde vara 9st men de är svårräknade och jag fick det bara till 7st.
Bilagor:
#14 - 17 september 2010 18:08
Vad säger ni, ska jag köra en kur GeneralTonic i båda karen? Jag antar att medicinen inte är så omtyckt av mina (ändå kolande) snäckor?
#15 - 17 september 2010 23:39
Alla värden var normala och mina största misstankar verkade inte orsaken i koppar (0ppm) och nitrat (10ppm). 10ppm Nitrat lär inte vara farligt, speciellt inte då det är en dag efter an fulldos PMDD?
#16 - 7 oktober 2010 16:38
Alla Nubis gamla äppelsnäckor är döda och idag dog en till gurami. Det verkar som att den enda som klarar sig bra är stackaren som bor bakom bakgrunden. :S

Körde ner medimor i båda karen då jag har en flaska öppnad. Om alla dör och man har en öppnad allt-i-allo medicin kan det ju inte skada så att saker blir värre.
#17 - 7 oktober 2010 16:45
Neej:( Jag som hoppades du hade sluppit skiten nu!
#18 - 7 oktober 2010 17:08
Två mosaiker (en med an lite missbildad munn men den överlever mirakulöst när de andra dör) och tre marmor/blå varav ena är bakom bakgrunden.
Hittar heller inte ena kampfisken i mitt 60l och ena botian såg ranglig ut.
#19 - 7 oktober 2010 17:28
Hittade även ena Sewellian liggandes upp och ner med en snäcka som asätare på ryggen. De två då kvarvarande simmade fint imorse och jag tror det är en av dessa.

Kvar i 180l är:
1 Sewellia
5 Guramis
Minskat antal Zebrafiskar
Ett par äppelsnäckor med svart fot.
#20 - 7 oktober 2010 17:41
Jag vet inte vad jag ska säga - det här är ju så Fruktansvärt tråkigt!

Blev själv av med nästan hela fiskbeståndet i våras... men jag visste åtminstone vad det var som drabbade dem.
#21 - 7 oktober 2010 17:53
Vad är det för slemmiga klumpar? Är det efter snäckans framfart?

[ATTACH=CONFIG]37991[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]37992[/ATTACH]

http://s787.photobucket.com/albums/yy155/VisualDark/Sjukdom/
#22 - 7 oktober 2010 20:56
Kampfisken är funnen, mellan möblerna. Som att det inte är nog med att fiskarna dör mystiskt så har alltså en kampfisk simmat in i ett filter och en annan prickat en öppning och hoppat ut. :(
#23 - 7 oktober 2010 21:31
Hade 3st sewillior som dog i sommras så jag vet hur det känns, kolade vippen en efter en när man hade 30C i lägenheten, riktigt surt fast man körde med is, kallvatten mm.
angående slemklumparna kan det ju vara fiskens slemlager som snäckan på nåt sätt flyttat ihop i en klump, kan inte se vad det kan vara annars dock.

Själv brukar jag köra vitaminkur när fiskarna är lite deppiga, sera fishtamin. Här motat ett vita prick utbrott i grinden bara genom att tillsätta det.
En annan gång då jag hade ett par guramis som såg allmänt hängiga ut och tillsatte det så piggnade dom till efter ett par dagar.
Kanske ser jag bara vad jag vill se eller så fungerar det faktiskt.

Annons