Lack till bakgrund?

#1 - 1 maj 2008 09:04
Har snart gjort klart min bakgrund i frigolit, men vad ska man använda för lack över husfixet?
#2 - 1 maj 2008 09:17
Maethor skrev:
Har snart gjort klart min bakgrund i frigolit, men vad ska man använda för lack över husfixet?

Epotex är att rekomendera men vill du köra lite lågbudget så testa med Epolan V (2-komp golvlack). I vilket fall som helst så är i regel lacken det klart dyraste med friggobyggen. Tänk på att köra tunna lager samt låta det härda igenom ordentligt mellan de olika strykningarna annars finns det en klar risk att det vitnar och uppstår en mjölkaktig hinna.
#3 - 1 maj 2008 10:02
Maethor skrev:

- Håller med föregående talare om vilket lack du skall använda. Men - just nu testar jag med ett annat klarlack (Beckers Dekor klarlack) som är avsett för helt andra saker. Har sjösatt mitt bygge (en stenformation) och väntar med spänning på hur det skall gå. Lacken kostade 169:-/liter.

Lackade 2 tunna lager som fick torka ut ordentligt (3-5dagar) Silikonade fast och vattenfyllde. Nu har det stått under vatten (2dagar) och prognosen är god. Om du får "rinningar" av lacken kommer det att synas tydligt när allt hamnar under vatten. (har fått rinningar och ansamlingar av lack på vissa ställen. Där blir det inte så snyggt)

*om man inte provar får man aldrig veta*
#4 - 1 maj 2008 10:04
Tack för svaret!

Nu en fråga till,,, ni som gjort bakgrunder i frigolit har ni lagt på husfix på baksidan också? Jag har gjort två "kammare" en för insuget till pumpen och en till utblåset +värmaren och hade tänkt lägga huxfix i dom kammarna och lacka, men jag hade inte tänkt lägga något på "sidorna" av bakgrunden och baksidan. Är det smart?,,,
#5 - 1 maj 2008 10:09
Maethor skrev:
Tack för svaret!

Nu en fråga till,,, ni som gjort bakgrunder i frigolit har ni lagt på husfix på baksidan också? Jag har gjort två "kammare" en för insuget till pumpen och en till utblåset +värmaren och hade tänkt lägga huxfix i dom kammarna och lacka, men jag hade inte tänkt lägga något på "sidorna" av bakgrunden och baksidan. Är det smart?,,,

...jag är ingen expert på detta -men - ser ingen nytta med att lägga fix på baksidan. Tanken är att du genom silikonandet förseglar bakgrunden så inget vatten tränger in bakom.

Tips! Jag gjorde ett tokfel vid bygget av första bakgrunden (150cm akvarium). Gjorde delarna 120+30cm stora. Om man bygger bakgrunden i flera sektioner är det avsevärt enklare att montera/silikona fast den. Vet de som byggt "hel bakgrund" men innan monteringen delat den i mindre sektioner.

...lycka till!
#6 - 1 maj 2008 10:28
...jag är ingen expert på detta -men - ser ingen nytta med att lägga fix på baksidan. Tanken är att du genom silikonandet förseglar bakgrunden så inget vatten tränger in bakom.

Tips! Jag gjorde ett tokfel vid bygget av första bakgrunden (150cm akvarium). Gjorde delarna 120+30cm stora. Om man bygger bakgrunden i flera sektioner är det avsevärt enklare att montera/silikona fast den. Vet de som byggt "hel bakgrund" men innan monteringen delat den i mindre sektioner.

...lycka till!

Tack för tipset! Jag har gjort bakgrunden i tre delar 66 +66+ 30cm stora så det gick ganska bra att få i den när jag testade även om det blev en liten "glepa" mellan två av bitarna eftersom jag kört med värmepistol och så passade dom inte lika bra mot varandra längre ;)
#7 - 1 maj 2008 10:34
Maethor skrev:
Tack för tipset! Jag har gjort bakgrunden i tre delar 66 +66+ 30cm stora så det gick ganska bra att få i den när jag testade även om det blev en liten "glepa" mellan två av bitarna eftersom jag kört med värmepistol och så passade dom inte lika bra mot varandra längre ;)

- Perfekt! Då kommer det bli bra.

Tips 2. Var ruskigt noga med att rengöra glaset innan du silikonar. Jag slarvade lite med det. (trodde jag var noga).
#8 - 1 maj 2008 12:44
- Perfekt! Då kommer det bli bra.

Tips 2. Var ruskigt noga med att rengöra glaset innan du silikonar. Jag slarvade lite med det. (trodde jag var noga).

Okej har du några tips på hur man rengör det? Ska man använda något särskillt?
#9 - 1 maj 2008 17:54
Maethor skrev:
Okej har du några tips på hur man rengör det? Ska man använda något särskillt?

- Hm! Aceton, T-röd etc. Det viktiga är att få bort allt fett. Det skall vara något som dunstar bort utan att efterlämna någon ny "smutsig" yta. Borde iofs funka bra med samma medel som man använder till spolarvätska!
#10 - 2 maj 2008 08:47
- Har tagit ur vattnet. Kontrollerat min stenformation. Ser onekligen bra ut. Lacken håller mot vatten (Beckers Dekor klarlack). Skall nu lägga på lite silikon på de ställen där lacken vitnat (ansamlingar eller rinningar) och fästa lite småsten för att dölja detta. Sedan torktid på silikonet och i med vatten igen :)
#11 - 2 maj 2008 11:12
Nu har jag varit och inhandlat lack men det finns dåligt om det här uppe :( Jag köpte en båtfernissa från "International" Det var det enda dom kunde tänka sig skulle fungera men jag är väldigt osäker,,,, Vad ska man tänka på när man letar lack? Finns det någon sorts lack som är helt fel?
#12 - 2 maj 2008 20:44
Maethor skrev:
Nu har jag varit och inhandlat lack men det finns dåligt om det här uppe :( Jag köpte en båtfernissa från "International" Det var det enda dom kunde tänka sig skulle fungera men jag är väldigt osäker,,,, Vad ska man tänka på när man letar lack? Finns det någon sorts lack som är helt fel?

- Obs! Jag är inte expert på detta med lacker,men, med lite sunt förnuft kommer man långt. Det viktiga med en lack måste vara att den:
[LIST]
[*]Inte löser upp frigoliten vid applicering
[*]Klarar av att vara under vatten
[*]Har ett visst motstånd mot "skrapande" från malar
[*]Inte fäller ut ämnen i vattnet efter härdning[/LIST]Huruvida en lack fäller ut ämnen är svårt att veta. När jag konsulterade färghandlare fick jag aldrig några vettiga svar. Det är av den anledningen som jag hänvisar till att man får prova sig fram.

I mitt fall kommer jag vara noga med att göra ett antal vattenbyten samt låta vattnet stå länge med växter samt något "igångssättningspreparat" innan första fisken åker i.

Men man kan alltid använda sig av de olika sinnen vi är begåvade med. Synen för att se om vattnet är klart, lukten för att känna om vattnet avger någon skum doft samt smaken. Man kan alltid smaka på vattnet!

Utöver detta finns det säkert olika sätt att prova vattnet med annan testutrustning.

Till detta kommer detta forum. Det finns säkert andra som vet mer. Bara att fortsätta att ställa frågor. Men vill man vara helt säker är det bara att använda sig av Epotex som redan föreslagits i denna tråd.
#13 - 2 maj 2008 21:11
Jag skulle så gärna använda Epotex även om det är dyrt men jag hittar det ju ingen stanns! :( Ingen har ju ens hört talas om det :(
#14 - 2 maj 2008 22:40
#15 - 4 maj 2008 05:58
nu har jag köpt den lack jag tänkt använda, jag hittade Epolan V och kommer att börja lacka så fort jag kan. Blir så spännande.! :)
#16 - 4 maj 2008 06:36
Epolan V är ju välbeprövat av andra akvarister och borde nog fungera för dig med.

Själv tycker jag att bakgrunder i akvariet stjäl för mycket plats.
Håller mig till barkplanscher(dvs avgjutningar från vanliga granar o tallar).
#17 - 4 maj 2008 06:38
Funderar på inför mig kommande inköp av större akvarium fixa egen bakgrund.

Dock så blir det av en strandzoon jag sätt ute i "Motala Ström" där jag bor.
Kommer använda epotex och glasfiber och pulverfärg.
#18 - 4 maj 2008 08:44
Funderar på inför mig kommande inköp av större akvarium fixa egen bakgrund.

Dock så blir det av en strandzoon jag sätt ute i "Motala Ström" där jag bor.

Kommer använda epotex och glasfiber och pulverfärg.

- Intressant det du skall göra. Var ute med dottern igår och spinnfiskade lite efter gädda. Kom på mig själv med att stirra allt mer på en omkringliggande klipphäll. Där fanns en sektion som kunde fungerar perfekt för en avgjutning.

Problemet är bara att denna klipphäll ligger vid en offentlig badbrygga. Vete sjuttons om man sitta där och jobba med en avgjutning :)
#19 - 4 maj 2008 15:45
Epotex härdar relativt fort.
Vaxa klipphällen o bygg upp en gjutform med plywood(vaxa den också).
Sen fram med epotexen och glasfibermattan.
160gram först och sen ett lager 40gram.
Sen gör du en sista strykning med epotex och pulver färg som du rört ihop.

Noga med vaxet bara, minst 4gånger.
Går bra med släppmedel också om man inte gillar vaxets konsistens.
3lager släppmedel.
Låt epotexen härda i cirka 4-6timmar.
har du gjort rätt så behöver du bara lyfta formen av plywood o försiktigt pilla bort avgjutningen.
#20 - 4 maj 2008 15:45
Just det borsta med stålborste eller flera gånger med vanlig borste på det ställe du ska avgjuta.
#21 - 9 maj 2008 05:35
Epotex härdar relativt fort.

Vaxa klipphällen o bygg upp en gjutform med plywood(vaxa den också).

Sen fram med epotexen och glasfibermattan.

160gram först och sen ett lager 40gram.

Sen gör du en sista strykning med epotex och pulver färg som du rört ihop.

Noga med vaxet bara, minst 4gånger.

Går bra med släppmedel också om man inte gillar vaxets konsistens.

3lager släppmedel.

Låt epotexen härda i cirka 4-6timmar.

har du gjort rätt så behöver du bara lyfta formen av plywood o försiktigt pilla bort avgjutningen.

Har du några bilder på den där plywood formen?
eller hela konstruktionen?
#22 - 28 juli 2008 23:52
Det är ingen som har koll på om annat lack fungerar? Pappa trodde det skulle funka med vanligt lack, ex. båtlack.. Någon borde ju veta skillnad på dem liksom..

Annons