Lack till bakgrund! :D

#1 - 5 oktober 2005 09:12
Nu är jag i full gång att göra min andra bakgrund! :) Första bakgrunden lackerade jag med Nordsjö Epolan V, fungerade prima! Blev kanske lite vita prickar på sina ställen, men det är inget som stör mig så mycket.
Funderar nu på om man ska använda epolan eller epotex till den nya bakgrunden. Den ska vara till mitt 540l kar och är således 1,5m lång och 60cm hög.
Har inte haft några som helst problem med Epolan, fiskarna har mått prima sedan de första minuterna de simmade i karet.
Men hur är det med slittålighet/hållbarhet? Håller kanske epotex längre än epolan? Eller är det bara pga ev. gifter man ska använda epotex?
Vill ju gärna ha en så stark lack som möjligt. Har hört talas om malar som käkar igenom epotex lack, men inte epolan. Men det betyder kanske inte att epotex är sämre?
#2 - 5 oktober 2005 09:39
Om jag får gissa så är den största skillnaden att Epotex, enl tillverkaren, garanterat är giftfri och att den klarar nersänkning i vatten under lång tid.
Tror inte egenskaperna skiljer sig så värst mycket annars faktiskt.
#3 - 5 oktober 2005 09:50
Misstänker väl det ja. Är väl säkert samma lack med olika namn ;)
Min lack ger iaf inte ifrån sig några gifter. Fiskarna trivs som "fisken i vattnet", så att säga ;)
Dock så vet jag ju inte hur länge det håller, har bara haft min bakgrund i 3-4 veckor.
Någon som har haft en epolan lackad bakgrund lång tid? Blir det sämre med tiden?
#4 - 5 oktober 2005 11:17
Ringde precis till Nordsjö och frågade vad de tyckte.
Jag sa vad jag skulle använda lacken till, och han svarade direkt "Det skulle jag inte gjort!"
När jag frågade varför så sa han att lacken förmodligen släpper.
Jag sade då att jag hade ett mindre kar där jag hade lackerat med denna lack, och att det har fungerat bra i ett år. Då trodde han inte att det skulle vara några problem. Håller den i ett år så är det nog inga problem i framtiden heller.
Är väl folk här som har epolan lackerade bakgrunder som varit i bruk i mer än ett år har jag för mig? Mitt har ju bara varit i bruk i en knapp månad :P
#5 - 5 oktober 2005 14:29
Jag körde Flüggers motsvarighet till Epolan V, dvs Flügger EP-V Topplack. Det blev lite vitt från början där lacken är som tjockast (det vita kom efter några dagar i vattnet), men den har inte förändrat sig något mer sedan dess iaf. Detta är snart 2år sedan
#6 - 6 oktober 2005 06:05
Låter bra :)
Jag ska köra med två lager Epolan tänkte jag, kör så tunnt som möjligt för att undvika vita pigmentsfläckar. Ska nog se till att blanda "komponenterna" med en borrmaskin den här gången. Läste om expoy, där stod det att vita missfärgningar beror på missar i blandningen.
#7 - 6 oktober 2005 06:23
Jo, så har jag förstått det också, det är fram med brevvågen för att det ska bli riktigt bra. Röra om tror jag man klarar utan borrmaskin.
När jag blandade så vägde jag inte utan gick på volym och mätte med matskedsmått eftersom det var en så liten bakgrund.
Resultatet blev nog rätt bra under dom omständigheterna. :)
#8 - 6 oktober 2005 06:45
Enligt Nordsjö så är det inte så noga med Epolan lacken. De sa att jag kunde ta en sticka och stoppa ned i burken för att sedan mäta hälften på den. På det sättet kan jag använda en 0,8l burk till två lager.
#9 - 3 oktober 2007 05:46
Epolan v 2 komponent (hållbarhet)

Någon på detta forum som kan svara på hållbarheten. Är det någon som har haft sin bakgrund i flera år?
Tacksam för svar
#10 - 3 oktober 2007 10:59
se svar i "din" tråd.
#11 - 6 oktober 2007 22:41
Jag var och lyssnade på ett föredrag av Sune Holm som bygger en hel del stora bakgrunder åt bla skansen akvariumet och andra stora anläggningar och var delaktig i Back to nature.
Han menar på att lack är ett moment man kan hoppa över då det inte ser naturligt ut.
Han visade upp extremt snygga bagrunder i akvarium han byggt i akvarium av frigolit och inga hade han lackat.
Bara fix och färgpigment.
Nu minns jag inte vilken fix han körde med men den var brun i tonen typ samma som de bruna BTN bakgrunderna.
Själv var jag och köpte casco hus fix idag och färgpigment och jag kommer inte köra med lack.
Casco är grå i tonen.

Mvh
#12 - 7 oktober 2007 07:08
Nordsjö epolan håller många år

Jag har haft Nordsjö epolan på en större bakgrund av husfix med frigolitkärna i många år nu och den har hållt bra. Inte verkar den släppa gifter heller då både känsligare räkor och dvärgciklider vistats och lekt i karet.

Fördel med lack är att när både husfix, betong etc höjer ph-värdet kan detta bromsas med lacken. man kan också tvätta sin husfixbakgrund med en mild syra innan man lackar den, då har man ytterligare försäkrats sig mot ph-höjningar.

Epolan är vattenlöslig. Gör som vid andra lackarbeten: Späd ut lacken kraftigt, lägg på tunna lager, låt den noga torka, lägg på många lager.

jag tror jag har lagt ut bilder på zoonen.

Annons