Lack till frigolitbakgrund.

#1 - 4 september 2007 06:23
Nu har jag läst i massor av trådar.

Kan ni hjälpa mig kanske??

Har gjort en bakgrund av frigolit, husfix o dyl.
Nu ska lacken på men vad jag har förstått så finns olika synpunkter på det.

Vilken lack är bäst att använda, tidsmässigt samt inte smälter frigoliten då den bakgrunden inte är behandlad på nått sätt på baksidan samt kanter?

Har kollat in epolan v men dom trodde att det skulle smälta.:confused:

Har i några andra förslag??
#2 - 4 september 2007 09:13
Ett annat alternativ är epotex som är framtaget till akvarier, dock är det mkt dyrare! Men jag har användt mig av Nordsjös epolan V två komponents golvlack o det gick skitbra. Smälte gjorde det inte o torka på 12 timmar ungfär. Jag målade 2 tunna lager så man inte får för mkt första gången för då finns risken att det blir vitt! :D
#3 - 4 september 2007 09:16
Då ska jag prova det ändå, hur länge måste man vänta innan man fyller vatten, härdtid?

Tack för svaret.
#4 - 8 september 2007 09:30
Jag har använt epolan V och har inte haft några som helst problem. Väntade säkert en vecka innan jag hällde i vatten och sedan bytte jag vattnet några gånger innan jag hade fisk i karet.

Å andra sidan har jag en kompis som på 70-talet lackade sin bakgrund med vanlig båtlack och han har inte haft några problem eller förgiftade fiskar. Har för mig att han fortfarande har kvar den i något akvarium...
#5 - 9 september 2007 10:58
Epolan V är vattenbaserad och smälter inte frigoliten. Tunna lager är dock hemligheten (och utmaningen på en strukturerad friggobakgrund) om man vill undvika vita fält.

Jag kunde inte hitta Epolan V på vare sig Hornbach eller Optimera. Jag fick veta att motsvarande lack för konsument går under beteckningen "Sadolin golvlack stark". Jag var skeptisk först, men expediten visade mig en konverteringstabell från Nordsjö. Så det är den jag kört med. Kolla bloggen för bilder!

Lycka till!

Annons