läcka?

#1 - 22 december 2006 21:53
jag har funderat på att köpa ett 200 liters akvarium men har börjatt tveka när jag har läst om allas akvarium som har läckt. Är det välldigt vanligt att dom gårsönder och läcker? [:o]
#2 - 22 december 2006 22:10
Inte haft några problem med mina. Köp ett från en seriös affär och begär kvitto.
Sen när du kommer hem ska du fylla det med vatten och låta det stå i ett dygn för att försäkra dig om att det inte läcker. Är det grönt då är det bara att köra på. Men just in case, skaffa en försäkring om du inte redan har! Men att vara rädd för olyckor ska inte förstöra nöjet som ett helt akvarie ger.
#3 - 23 december 2006 10:10
kolla även upp så att försäkringen täcker eventuella läckor från akvariet, i vissa fall får man teckna en extra försäkring då vanlig hemförsäkring inte täcker det.
Har själv haft ett på 600 liter som sprang läck och det var helt och hållet mitt eget fel, kommer alltid att ha frigolit hädanefter på helglasakvarien.
#4 - 23 december 2006 20:41
Många som har varit med om ett 54 liters akvarium som läcker? :P
#5 - 23 december 2006 20:43
Tror Kjell har nämnt i en annan tråd, att det är mycket vanligare med diskmaskinsläckor än emd akvarieläckor, och det går man ju itne direkt och oroar sig för, eller hur?
#6 - 24 december 2006 07:23
Jag har haft akvarium sen jag var 4 år. om inte själv så hade pappa akvarium
vi har haft:
1000l
3 550l
2 450l
5 60l
2 50l
2 30l

Inget av dessa har någon gång läckt, och då är några av dom gjorda i början av 90 talet.

Och massa kompisar har akvarium, jag har aldirg hört att någons akvarium av dom som jag känner har läckt. och det handlar om ca 100 akvarium.
#7 - 25 december 2006 19:14
Enligt zoohandlarna varnar de för begagnade akvarier som stått tomma en längre tid. Men ett nytt bör vara tätt, annars blir det väl bytesvara? Har lärt mig så pass att de bör stå absolut i våg och med en frigolitplatta e d under. Vet inte vad som gäller de riktigt stora karen, antar det samma. Har sen undrat över hanteringen av ett tomt (nytt eller begagnat) kar. Kan det bli sättningar vid vårdslös hantering eller frakt?
#8 - 26 december 2006 14:36
mitt stora 250-liters är nog närmare 20 år gammalt. Inte en skråma, inte någon läcka. Det har nog bara helt och hållet att göra med om man är otursdrabbad eller ej :)

Annons