läcka efter omsilikoning

#1 - 9 juli 2006 12:13
Tjo!

Gjorde precis vattentest på mitt omsilikonade 720L och det verkar vara en liten läcka i ett hörn. Vad föreslår ni att man gör? Låter det torka och lägger på en ordentligt lager ovanpå det gamla silikonet? Skär bort allt silikon 5cm från hörnet och gör om den delen eller vad?
Något mer man ska tänka på? Detta är min första omsilikoning och just nu har jag inte tid att göra ordentlig research och harva igenom hela forumet, så jag hoppas alla ursäktar om frågan varit uppe tidigare.

Har också funderat lite, men inte hunnit undersöka, hur lång tid ni rekommenderar att akvariet ska stå med vatten i för att testa. Jag tänkte mig merparten av en dag, säg runt 10h eller så. Är det för lite?

Cheers
#2 - 9 juli 2006 12:29
två veckors härdning sedan ett par tre dar med vatten så gör jag...
#3 - 9 juli 2006 14:07
vatten kan vandra långt , så det är inte säkert att det är i hörnet som det lackar ut . då jag limmade mitt 1000 l var der en envis läcka ,jag försökte flera ggr att limma om , till slut tog jag tryckluft , från en kompressor, så då kom det fram att läck an var 20 -30 cm från var det rann ut
mvh janne
#4 - 9 juli 2006 14:25
Hur gjorde du med tryckluften?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 9 juli 2006 14:33
Är det mitt gamla akvarium?
Läckte det verkligen så du var tvungen att silkona om det?

Som janne dansk skriver så kan vattnet gå en bit i ramakvarier så det är långtifrån säkert att läckaget är på det ställe som vattnet sipprar ut.
Så är man inte säker på var läckaget är så rekommenderar jag att man limmar om det helt inuti.

Silkonet har härdat efter 2-3 dygn men sedan tycker jag att man skall testa det för läckage under minst några dagar.
#6 - 9 juli 2006 14:45
Jodå kjell, det är ditt gamla. Nej, det läckte nog inte men det kändes tryggare att göra om det ordentligt.

vi lade på extra tätning så får vi se om några dagar.

EDIT: Inte för att att det inte var ordentligt men silikonet kändes bitvis dåligt.

Cheers
#7 - 9 juli 2006 15:34
[quote='[xstream]']Hur gjorde du med tryckluften?[/quote]
jag blåste der vattnet kom ut . så såg jag vor det bubblade i karet
mvh janne
#8 - 30 juli 2006 12:24
Okej grabbar och flickor. Håll tummarna för mig. Nu har jag silikonat om karet en gång till och låtit det torka i en vecka när på några timmar. Ser jag inga läckor på lördag så tar jag det som tätt.

Cheers

Annons