Lacka eller inte lacka..?

#1 - 10 oktober 2007 13:33
Jag ska bygga en frigolit-bakgrund till mitt nya akvarium, tror jag har koll på det mesta men en sak funderar jag på. Om man stryker på HusFix (har fått tips om Cascos husfix), måste man då lacka eller kan man låta det vara som det är? :) Kan man blanda färgpigment i husfixen utan att lacka? Hoppas nån har nått klokt svar så jag kan komma igång med projektet snart!
#2 - 10 oktober 2007 15:32
Snabbt svar är Nej!
#3 - 10 oktober 2007 18:09
Tack för svaret..men menar du "nej man behöver inte lacka" eller "nej det går inte att blanda färgpigment i fixet"? :) Vet du om pH:et blir för högt utan lack för ett gäng prinsessor? (Har hört att fixet höjer pH-värdet..frågan är ju till vilken nivå..)
#4 - 10 oktober 2007 20:38
Det går alldeles utmärkt och blanda färgpigment direkt i fixet, se bara till att pigmenten inte e giftiga! Vidare sen så behöver du inte lacka men jag skulle nog föredra att göra det faktiskt. Börjar de tugga lite på bakgrunden och sliter upp en liten reva som då blir vit frigotlit mitt i bakgrunden så är det väldigt mycket mer jobb att göra om hela än att dra på något lager lack. Ska du dessutom ha en mal där i bör du nästan ha lack då den gärna suger sunder bakgrunden annars.
Bestämmer du dig för att köra utan så höjs pH:t inte sådär jättemycket och prinsessor vill ha lite mer basiskt vatten så det behöverdu inte oroa dig för.
#5 - 10 oktober 2007 21:21
De husfix jag använt löste sig i vatten så därför blev mitt direkta svar att man alltid måste lacka
#6 - 12 oktober 2007 14:48
Tack för svaren!

Det blir med andra ord lack på bakgrunden :)
#7 - 6 november 2007 17:58
okej.. vad för lack ska man ha då?
och vad kostar det?
#8 - 6 november 2007 18:19
jag köpte Nordsjö epolan V vattenbaserad 2komponent golvlack, köpte 1L för 350:-.
#9 - 6 november 2007 19:46
okej.. vart då?
#10 - 6 november 2007 20:16
i en målarfackhandel, va på bauhaus och coop först men dem hade inte 2komp, bara 1komp. har dock inte lackat än, det ska göras på söndag, men min husfix löstes upp första natten så det låg ett lager bruk på botten och på rutorna men jag tror allt på att jag hade förmycket pigment i så husfixen inte kunde härde ordentligt.
#11 - 7 november 2007 09:40
Nja...lacka är ju vettigt.
Har du inge färghandlare nära dig?
Beijers, nordsjö, alcro, färgtema brukar ha epolan V eller motsvarande inne.

Annons