Lacka Rötterna?

#1 - 29 november 2007 16:38
Hej Alla!
Jag skulle vilja använda rötter i akvariet, men det lossnar ju så mycket skräp att det inte är snyggt, och blir mörkt i vattnet. Vet någon om man kan "lacka" eller behandla rötterna med något? Skulle ju vara väldigt praktiskt [:o]
#2 - 29 november 2007 16:41
Skrubba dem? Vi har aldrig haft det problemet men vi har mest använt inkörda akvarierötter.
#3 - 29 november 2007 16:53
Hej Alla!

Jag skulle vilja använda rötter i akvariet, men det lossnar ju så mycket skräp att det inte är snyggt, och blir mörkt i vattnet. Vet någon om man kan "lacka" eller behandla rötterna med något? Skulle ju vara väldigt praktiskt [:o]

Jag tror också att du kan skrubba dem med en oanvänd diskborste för att få bort "skräpet".
Sen kan man koka rötterna för att bli av med det mesta av avfällningarna (så att vattnet inte blir lika missfärgat).
Är rötterna för stora så kan man lägga dem i badkaret och hälla kokande vatten över dem flera, flera, flera gånger :)
Annars är det bara att vänta, för missfärgningarna försvinner så småningom.
#4 - 29 november 2007 16:54
Sjunker de om de är lackade??
Jag låter mina ligga i blöt tills de sjunker själva och är de sådana som fäller mycket går de ju att skrubba. Personligen tycker jag det är snyggt med lite fällning. Blir så snygg färg på innevånarna då.
#5 - 6 december 2007 19:32
Någon som testat att spola av dem med högtryck då bör ju det mesta lösa lossna :D
#6 - 6 december 2007 20:10
högtryck lär ju funka =) ta den till biltvätten och dra av den ;)

det beror på vad man har för rot med, mina vanliga mangrove rötter tycker jag inte färjar så mycket, men min red moore rot gör det, ändå låg den i mitt badkar i 11 dagar!!!!! (Tjejen var inte glad) ;) men den kräpar ju inte ner något...
#7 - 6 december 2007 20:46
jag hade tänkt att ha en "stubbe i mitt kar:P :) har blåst av den med högtrycken och det verkade funka fint:)
Bilagor:
#8 - 7 december 2007 11:00
Lacka är nog ingen bra ide´. Den godkända akvarielacken är dessutom dyr. Bättre att i så fall köpa konstgjord inredning i form av rötter och stubbar. Malar gillar dessutom att gnaga på rötterna. Det lär vara bra för deras matsmältning och då kan de ju inte vara lackade.
#9 - 7 december 2007 11:09
Jag tror att det kan bli ett väldigt blänk från rötterna om dom är lackade.

Thomas
#10 - 7 december 2007 12:42
Det beror ju som sagt på vilken sorts rot man köper, mangroven köper man ju i princip "rå" Den är varken tvättad eller rensad från barkbitar och andripna delar som skräpar sedan när de kommer i akvariet.

Redmoor brukar vara rensade och Mopani är oftast sandblästrade så då slipper man skräpet men alla rötter färgar första tiden, det kan man inte komma ifrån.

Har man L-malar uppskattar de att få gnaga på rotterna och de skulle nog göra processen kort med eventuell lack. Dessutom tror jag att det skulle vara svårt att få lacklagret att bli helt täckande och kommer det in fukt under lacken kanske inte effekten blir den önskade...
#11 - 9 december 2007 16:36
Använder du rötter så får du ju surare vatten också.. Bra om dina fiskar kräver ett lägre PH.
Om du lackar dom när dom är torra kommer dom antagligen aldrig att sjunka.
Och om du lackar dom när dom är blöta tror jag inte att lacken fäster?
#12 - 9 december 2007 16:57
Tror ju oxå att det kan vara svårt att få dem att sjunka om de är lackade.
Skulle vara isf om man först blötlägger dem och sen lackar dem.. nee det blir nog inte bra. Bäst är nog att skrubba den ordentligt.
Fö så färgar inte alla rötter av sig.

Edit: Nu ser jag att jag håller med föregående talare. :p
#13 - 9 december 2007 21:12
Skrubba ordentligt. om de skulle lossna lite skit så tar ju pumpen upp det. :)
#14 - 13 december 2007 10:10
Jag testade igår med högtrycken.
Först lite försiktigt men sedan höjde jag till fullt tryck.
Fungerade kanon, lossna inget eller blir någon utfällning som det brukar göra när man skrubbat. Framförallt den roten som jag hade, för det var en massa vinklar och vrår som det hade varit svårt att komma åt med borste.
Mitt råd är högtrycken.

Annons