Läckagelarm

#1 - 13 februari 2008 12:18
I vår bostadsförening diskuteras just nu om alla skall få en sån här:
http://www.droppteknik.se/fakta.php?ID=7
att sätta bakom diskmaskinen.

Själva produkten verkar ju smidig. Som akvarist finns det förstås en annan plats jag faktiskt är mer orolig för läckage än bakom diskbänken :D

Nån som har en sån här och kan kommentera om funktion eller pris?
#2 - 13 februari 2008 12:46
Funktionen kan inte vara speciellt avanserad. Den lär bygga på att vatten leder ström.
I princip två tåtar med lite vatten absorberande material i mellan och sen lite kring elektronik så att det kan pipa när det går ström mellan de båda tåtarna.

Frågan är hur stor nytta den gör vid ett akvarium. Den skulle ju bara göra nytta vit "droppläckage". Vid större läckage hjälper det ju inte så mycket att man har en dosa på väggen som piper.

Vad det gäller priset har jag ingen aning om vad den kostar, men tippar på att man kan bygga en själv för en bra bit under hundralappen.
#3 - 13 februari 2008 12:54
Ser ju smidigt ut men kanske lite svårt att täcka upp rätt yta utanför akvariet om det inte droppar ganska friskt, ser även ut som en lite dyr lösning men har man stora kar kan det säkert va värt en investering men för mindre kar så tror jag ett vanligt nivålarm är mera prisvärt och tillräckligt då nivån i ett litet kar sjunker fortare vid läckage :)
#4 - 13 februari 2008 12:57
Hmm, funderar om den ska va riktigt hjälpsam för akvarister borde larmet nästan va kopplat till ett hemlarm som ringer upp mobilen när nåt är fel.
#5 - 13 februari 2008 12:58
Det finns ju vattenlarm som ser ut som brandvarnare man lägger på golvet. Jag köpte en på Clas Ohlson för ett år sedan för ca 150kr. Men det måste vara ganska mycket vatten innan den börjar larma. Men bättre än inget iaf.
#6 - 13 februari 2008 14:09
Jag har en sådan här under ett av karen. Men tycker också att det måste komma lite för mkt vatten innan den varnar.

http://i246.photobucket.com/albums/gg106/sessan401/vattenlarmare.jpg
#7 - 13 februari 2008 14:42
Det vore en helt annan femma om larmet kunde stänga av vattenflödet vid läckage. Det blir ju svårt i akvariesamanhang, men man skulle kunna tänkas ha en rejäl länspump, som vid läckage pumpar ut vattnet i avloppet för att förhindra vattenskada, men det känns inte som det skulle funka något bra i praktiken av många orsaker.

Även om larmet skulle skicka sms eller liknande så hjälper ju det också bara vid mindre läckage. Spricker bottenglaset hinner man inte hem innan det är försent ändå.

Bästa alternativet är väl isf att ha karet i badrummet, eller annat utrymme som klarar av vatten.

Annons