Läckande Eheim Pro. 2 ytterfilter

#1 - 21 november 2009 15:51
Som rubriken säger, mitt eheim pro 2 ytterfilter läcker vatten och jag kan då inte förstå varför. Det verkar som vattnet kommer från "pumphuvudet" då vattnet rinner ut från hålet för strömsladden. Har smörjt fästet till den genomskinliga "adaptern" på pumphuvudet, men det kan vara den som inte sluter tätt? Jag ser inte utifrån om det läcker från kopplingarna, kan det vara där det inte sluter tätt?

Några tips på hur jag går vidare? Något jag kan ha missat kolla?
Har tyvärr ingen kamera hemma och kan visa med bilder vad jag pratar om...
#2 - 21 november 2009 15:57
Cedor skrev:
Som rubriken säger, mitt eheim pro 2 ytterfilter läcker vatten och jag kan då inte förstå varför. Det verkar som vattnet kommer från "pumphuvudet" då vattnet rinner ut från hålet för strömsladden. Har smörjt fästet till den genomskinliga "adaptern" på pumphuvudet, men det kan vara den som inte sluter tätt? Jag ser inte utifrån om det läcker från kopplingarna, kan det vara där det inte sluter tätt?

Några tips på hur jag går vidare? Något jag kan ha missat kolla?

Har tyvärr ingen kamera hemma och kan visa med bilder vad jag pratar om...

är det splittnytt eller gamalt?
#3 - 21 november 2009 16:03
Kontrollera så du inte har en spricka i något av slangfästena på snabbkopplingen.
Det finns minst 2 artiklar i ämnet rörande problem med snabbkopplingen så söker du så finner du.
#4 - 21 november 2009 16:07
#5 - 21 november 2009 16:21
Det är köpt i andra hand, men ska inte ha varit använd längre period (< 6 mån).
Snabbkopplingen verkar inte vara felet, ser då inga sprickor iaf.

På ciklid.org ser jag nu att det kan vara oringen till vacumpumpen
#6 - 21 november 2009 16:26
Det finns mig veterligen ingen vacuumpump på en pro2, om det är tätringen så kan du lyfta ut den, rengöra och sätta tillbaks den insmord i vit vaselin.
#7 - 21 november 2009 16:30
Du kan kontrollera om du behöver ta isär och smörja upp den manuella pumpen genom att med avstängd motor pumpa ett par ggr, går den lätt upp igen är det ingen fara men om den kärvar så kan det vara läga att ta i sär och smörja med vit vaselin.

Annons