Läckande kar

#1 - 12 juli 2009 00:56
Tjena.
Har precis fått mitt första akvarium och har redan ett problem, karet är begagnat och läckande (ca: 1dl/h) akvariet är på 165L och det droppar runt om vid nederkant, vågar inte gå och lägga mig då jag finner risken med 165 liter vatten på golvet imorgon relativt stor, vad kan jag göra? Ska jag lägga över fiskarna i ett par spannar så länge? Ska jag täta med silikon eller är karet bara att kassera?

Tackar för svar!
#2 - 12 juli 2009 08:51
Du bör inte ha detta kar igång innan du silikonat om hela karet. Nu är det iofs några timmar sedan du skrev inlägget men förhoppningsvis har det inte hänt så mycket under natten.
Är det i silikonet det läcker kommer det inte att bli så mycket värre den närmaste tiden, men varför chansa?
#3 - 12 juli 2009 23:20
Hej igen.
Nu har jag lagt ny silikon, inte jätteseriöst men så gott jag kunnat, fiskarna ligger i en spann på 10L. Hur länge klarar dem sig? Har en luftpump som pumpar, min vanliga pump verkar ha lagt av.
Tänkte slå i vatten imorgon eftermiddag, det borde vara ok va?

Tack för svar.
#4 - 12 juli 2009 23:28
Har du lagt ett tunt lager utanpå den gamla silikonen, eller har du skurit bort det gamla, tvättat rent och silikonat om hela karet?
#5 - 13 juli 2009 05:10
Tack för svar Anders.
Mja jag har gjort om så mycket jag kunnat (mer eller mindre) Det har fått stå och torka i 12 timmar nu så nu har ca: 100 liter vatten gått i och än så länge tätt!!! Hoppas det håller sig, kunde inte vänta längre då jag bara hade fiskarna i en spann.
#6 - 13 juli 2009 06:16
Har du lagt nytt silikon ovanpå det gamla så behöver du troligen inte ha längre torktid, men skulle du däremot ha lagt ett tjockare lager råder jag dig att låta det torka mer. En siffra jag hört är att det härdar ca 3mm/dygn men hur mycket det stämmer kan jag inte svara på. Jag själv låter det torka tills lukten försvunnit helt, mer eller mindre.
I vilket fall som halst så lycka till:)!

Annons