Lädersköldpadda

#1 - 16 mars 2004 21:28
Jag undrar om amn akn ha en 15cm lädersköldpadda i ett 650l kar med relativt stora fiskar(15cm och uppåt).
Sen vill jag ha all info ni har om denna art, har letat på nätet men inte hittat något, om ni vet någon sida tipsa mig.
#2 - 17 mars 2004 11:15
Hej, om du har det latinska namnet kan den finnas på www.chelonia.org.
Det finns bilder på de flesta arter där man det tar ett tag att leta sig fram.
#3 - 20 mars 2004 15:29
Hej!

Det finns en hel del olika arter av lädersköldpadda.

Själv har jag en Apalone ferox dvs en Florida soft shell.

Det är en art som blir oerhört stor. Honorna blir ca 60 cm långa och hanarna ungefär hälften.

I det vilda lever dessa på bla fiskar och sniglar/snäckor. De är de sötvattenssköldpaddor som är mest "marina". Men dom går upp på sandnankar och liknande för att sola. Dessutom går dom upp på land för att lägga sina ägg.

Tyvärr finns det mycket dålig information på nätet om dessa jag har tex sett att dom INTE skulle behöva uvB ljus, vilket är nonsens.

Som sagt Apalone ferox blir STORA, man ska vara beredd på att så småningom få skaffa ett gigantiskt akvarium. Jag har sett uppgifter på att akvariet ska vara ca 2,5 meter långt om man ska kunna ha ett par tillsammans.

Dessutom ska dom ha sand att gräva ner sig i, dom lskar att ligga helt och hÅllet under gruset och bara kika upp med nästippen!

Skaffa ej lädersköldpaddor om du INTE vill ha dom när dom är vuxna!

Apalone ferox hanarna har analöppningen en bit ut på svansens undersida. Annars är det svårt att se skillnad.

Dessuton är lädersköldpaddor ganska lika snappsköldpaddorna i sitt beteende dvs dom kan bitas! Och bits snabbt och hårt. Inte för att vara elaka utan för att det är deras instinkt.

Ingen nybörjarsköldpadda precis!

Min Apalone ferox är en hane som jag kallar för Trymon. Jag hittade Trymon i en Zooaffär i Malmö för ett antal år sedan. Han kostade 175:-. Nu är dom antagligen mycket dyrare.

Jag hade kännedon om arten innan jag köpte och var beredd på storleken bla...
När jag köpte Trymon var han ca 6 cm lång i skallängd och kunde sitta i min hand! Nu är han en ståtlig nästan fullvuxen hane.

Om vintrana bor han litet trångt i ett 160 l akvarium, men om somrarna i ett nedgrävt badkar utomhus. Det är inget alternativ att ha honom i en damm med dammduk eftersom han skulle gräva sönder dammduken. Nu i dagarna har jag skafft ett 250 l akvarium så han kommer få mer plats ganska snart. Och jag är på jakt efter ett ännu större! Samt att jag ska bygga en större utedamm till honom.

Det finns en annan art av lädersköldpadda från USA som blir litet mindre än Apalone ferox, den heter Apalone spiniferus (Spiny Softshell) kan eventuellt vara ett bättre alternativ att ha hemma. Jag har sett Spiny Softshell ungar i Zooaffärerför ca 400:- kronor.

Hälsningar Tjelvar.
#4 - 20 mars 2004 16:14
Jag ahr frågat och det var Apalone spiniferus dom hade inne, dom kostade 350kr, så det va väll billigt.
#5 - 20 mars 2004 16:47
hur billigt blir det med det stora akvariet då?... Hoppas bara att du tänker dig för, skaffa inte en bara för att den är häftig utan var beredd att ta hand om den även när den börjar växa till
#6 - 23 mars 2004 19:34
jag har redan 650l karet, och jag köper ALDRIG djur för att dom e coola, jag köper dom för dom verkar vara intresanta.
Jag skulle inte få för mig att köpa ett djur som jag inte kan ha hela livet ut.
#7 - 31 mars 2004 19:38
Oj!!!!Vilka stora.Jag som tyckte att mina blev stora (honan ca 25cm).Vilket är pytte litet gämfört mot den ni prata om.

Annons