Låg vattennivå vid pumphuset?

#1 - 2 februari 2012 19:03
Upptäckte nu att vid den hörnan där jag har pumpen till utblåset (bakom bakgrunden) har en lägre nivå än andra sidan vid insuget. Eller tja...lägre nivå än i övriga akvariet. Kan det vara skitigt filter som stoppar upp mellan dessa två eller är det så utan att jag noterat det förut?:confused:
#2 - 2 februari 2012 19:12
Lite lägre är ju helt normalt pga att filtermaterialet erbjuder ett visst motstånd men du får väl hålla lite koll om nivån sjunker ytterligare... Kör du med ppi 10?
#3 - 2 februari 2012 19:17
Que? ppi10? Vet inte...jag köpte akvariet som är ett hemmabygge klappat och klart men filtermattan är blå så kanske.... Men bör jag kanske ta upp nån filterdel och rengöra? Man tar väl bara en del åt gången och inte hela raden? Och hur ofta bör man göra det?
#4 - 2 februari 2012 19:24
Avions skrev:
Que? ppi10? Vet inte...jag köpte akvariet som är ett hemmabygge klappat och klart men filtermattan är blå så kanske.... Men bör jag kanske ta upp nån filterdel och rengöra? Man tar väl bara en del åt gången och inte hela raden? Och hur¨ofta bör man göra det?
ppi 10 är den grovporiga blå mattan och den brukar inte sätta igen så fort, helst inte i en bakgrund, där ska den kunna sitta åratal utan att man petar på den. Det är ca 2-3mm stora porer i den!
#5 - 2 februari 2012 19:43
Jag har märkt samma sak i min 60 l kub med bottenfilter. Det måste vara så att skit sätter igen.
#6 - 2 februari 2012 19:47
Då behöver jag kanske inte göra nåt åt filtret då. Antar att jag aldrig noterat att nivån är lägre eller så var den extra låg nu än den varit.. Porerna är ganska stora så det är nog en sån matta. Ser att det sitter en del växtdelar framför en del av rastrerna så jag får nog börja med att rensa där imorgon när jag gör vattenbyte.
#7 - 2 februari 2012 20:16
flytta ner pumpen? samma lika på mitt akvarium med filter bakom bakgrunden, de blir ju en viss nivåskillnad när vattnet ska pressas in där.
#8 - 2 februari 2012 20:22
Ja pumpen är nedanför vattenytan iallafall. Skönt att jag inte behöver oroa mig:D
#9 - 2 februari 2012 20:24
flytta ner den längre bara, så länge vattnet passerar filtret först så kvittar de ju hur långt ner pumpen sitter, dessutom behöver du ju inte oroa dig för att den hamnar ovanför vattenytan när du byter vatten.
#10 - 2 februari 2012 20:36
Bra!:)
#11 - 2 februari 2012 22:35
kan vara att pumpen pumpar mer vatten än vad som kan ta sig in via rasterna. men det är ingen fara som sagt
#12 - 3 februari 2012 06:15
Jag får kolla hur det blir vid vattenbytet ikväll. Skönt att höra iallafall att man inte behöver bry sig så speciellt om filtren. Man kan alltså låta dom vara ganska länge?
#13 - 3 februari 2012 08:26
beror på hur mycket filter du har och hur hög belastning du har i akvariet. (antalk fiskar, storlek på fiskar osv)
om det börjar bli dålig drag i pumpen så är det oftast pumpen i sig som är smutsig, å skulle de vara smutsigt i filtret så hjälper det oftast att göra rent det filter som sitter närmast insuget då det är där den värsta smutsen samlas.
#14 - 3 februari 2012 10:43
Fast om det skulle vara dåligt drag i pumpen skulle det väl vara mer vatten där den är? Eller tänker jag fel?
Jag tänkte mer att det var filtret jag också och då främst det första vid insuget.
#15 - 3 februari 2012 10:52
har du en bakgrund med raster i o sen filtermatta o sen pumpen?

för det är rätt vanligt att man inte har borrat upp tillräckligt med raster för att tillräckligt mycket vatten ska hinna ta sig igen om raster o sen filtermattan till pumpen, så pumpen hinner pumpa ur mer än vad som flödar till. men så länge det inte sätter igen mer så att pumpen tillslut går torr så är det ingen fara.

kanske ska överväga att borra upp ett hål till?
#16 - 3 februari 2012 11:35
Det är en slang i motsatt hörn från utbåset uppe vid ytan, sen är det ca tre eller fyra raster (är på jobbet så jag får kolla sen när jag kommer hem) nån lågt och nån högre upp. Sen filtermatta hela vägen längst bakgrunden utom där utsug och insug sitter. Men jag tror banne mig inte det har varit så här lågt förut så jag misstänker ju filtret eller det att det suttit växtdelar framför en del raster.:confused:
#17 - 3 februari 2012 12:28
då kanske de räcker med att göra ren rasterna? om de är mycke skräp som fasnat där.
#18 - 3 februari 2012 20:41
Det var bara två raster som hade lite blad på sig...lät som att de var igenkorkade kanske men det var dom inte.[:o] Däremot stängde jag av pumpen och swoooschhh- vattnet steg. Alltså är det pumpen. Eller...?:confused:
#19 - 3 februari 2012 20:56
nja, alltså de blir ju lägre nivå när pumpen är igång. det är svårt å undkomma det faktum i mindre akvarium, beror ju på utrymmet bakom bakgrunden å massa sånt... men om det sänks med samma mängd varge gång, alltså att vattennivån sjunker ex. 0,5cm när du slår på pumpen och sedan håller sig där så är det ingen fara.
om det däremot börjar minska väldigt mycke hela tiden så pumpar pumpen ut mer vatten än vad som hinner komma in och då är antingen rasterna igensatta eller något sådant.
som du beskriver det så är det nog ingen fara.
men sänk ner pumpen så långt du kan så är det ju ingen fara för torrläggning av pumpen.
#20 - 3 februari 2012 21:23
MrH skrev:
nja, alltså de blir ju lägre nivå när pumpen är igång. det är svårt å undkomma det faktum i mindre akvarium, beror ju på utrymmet bakom bakgrunden å massa sånt... men om det sänks med samma mängd varge gång, alltså att vattennivån sjunker ex. 0,5cm när du slår på pumpen och sedan håller sig där så är det ingen fara.

om det däremot börjar minska väldigt mycke hela tiden så pumpar pumpen ut mer vatten än vad som hinner komma in och då är antingen rasterna igensatta eller något sådant.

som du beskriver det så är det nog ingen fara.

men sänk ner pumpen så långt du kan så är det ju ingen fara för torrläggning av pumpen.

Ja den är nog ok och pumpen ligger ju ner mot botten.
#21 - 4 februari 2012 08:47
då är du nog safe å behöver inte oroa dig mera :)
#22 - 4 februari 2012 12:29
Ja och nu efter vattenbytet är det normal nivå!:D
#23 - 4 februari 2012 23:45
Låter man filtrena gå för länge utan ordentligt med vatten brukar impellern slås sönder.

Annons