Laga plasthuv?

#1 - 8 februari 2017 23:00
Jag har fått hem ytterligare ett projekt. Jag ska vara barnvakt åt ett akvarium i ett par månader, och eftersom tjejen som har akvariet är rätt söt, är man ju lättlurad, och kan inte säga nej.
Jag har inga varumärken på någonting, inga klisterlappar, inga gjutmärken, ingenting. Men, det verkar som om det är en "FMP" huv, det ser ut som en släkting, en äldre(?) kusin till det här karet, fast det här är 167L (95x44x40) och inte panorama. Hur som helst, huven är rätt rutten. Sprickor i plasten under ballasten, jag antar att det är värmen. Frågan är, kan man göra något vettigt åt det?
Jag är inte så sugen på att kladda igen skadorna med silicon, utan skulle vilja försöka göra något både snyggare, och mer seriöst. Jag tänker mig något i riktningen mot glasfiberspackel. Kan det vara en vettig väg att gå? Jag oroar mig inte så mycket för om det skulle vara giftigt eller något sådant, jag har en skvätt av epotex 2komponents akvarielack kvar, ett drygt halvår gammal, som borde räcka för att pensla halva huven invändigt, om man inte kan hitta"akvarievänliga material".

Det bor inget märkvärdigt i karet. Ett par palleter, som ständigt blir fler, ett par marmorerade skalarer, och en hög svarta / orange molly's. De skulle i värsta fall klara sig utan ljuse ett tag, om det blir ett större projekt. Men jag är inte riktigt säker på vad som faktiskt är "bästa" metoden att göra det här på, och tänkte att det kanske är någon här som har ett par tips...
B!
#2 - 9 februari 2017 06:59
Imponera på tjejen och köp en ny huv åt henne;)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 9 februari 2017 08:14
eller så kan man ju bygga en egen ramp
#4 - 9 februari 2017 09:32
Men vad du än företar dig så var noga med att förankra det hos henne så det inte blir nå strul...
#5 - 9 februari 2017 11:06
[QUOTE=ICC;n2366592]Imponera på tjejen och köp en ny huv åt henne;)[/QUOTE]Dels tror jag inte hennes nuvarande sambo blir fult så imponerad om någon annan kille lägger X tusen kronor på henne, och dels hittar jag ingen passande ramp.

[QUOTE=Kjell Fohrman;n2366595]eller så kan man ju bygga en egen ramp[/QUOTE]
[QUOTE=åheim;n2366602]Men vad du än företar dig så var noga med att förankra det hos henne så det inte blir nå strul...[/QUOTE]Just därför kände jag att "laga" den som finns, är mest rätt. Frågan är bara hur. Glasfiberspackel och Epotex är ju en möjlighet, jag hoppades mest på att någon skulle veta ett sätt som garanterat fungerar, i stället för att jag ska gissa mig fram. Men någon ska ju gissa sig fram, så att andra kan få veta den enkla vägen sen.
Ska jag spackla skiten lägger jag nog en aluskena i botten så att jag inte får en "het punkt" igen, det borde hindra problemet från att uppstå igen. Och eftersom det är på "utsidan" av rampen påverkar det inte akvariet.
B!

#6 - 10 februari 2017 02:25
Nå, eftersom jag inte verkar bli klokare, så har jag småstartat. I morgon får jag försöka med någon båthandlare, och se om de har ett vettigt "plastspackel" men jag misstänker att det blir någon glasfiberprodukt.

Så här ser det ut i nuläget.
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/s24.postimg.org\/u4v5w1hdh\/17020001.jpg"}[/IMG2]

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/s24.postimg.org\/uiwhvn1h1\/17020002.jpg"}[/IMG2]

Plastbiten som ligger ovanför hålet är betydligt mindre än hålet, men verkar vara "hela" biten som har suttit där. Så det har krympt betänkligt.
Jag tänker borra sprickornas ändar, och slipa ur dem med dremel, (nå, fejk dremel) så jag får något som är ett par mm brett att spackla i alla fall. Jag har inte bestämt mig för om jag ska lägga en bit nät på plasten innan jag spacklar, för att förstärka det hela, och i så fall om jag ska försöka få tag i glasfibernät, eller om det duger med aluminium nät. Många frågor har man, men jag har ju ett par månader på mig att försöka få det bra, så jag kan göra om det om det blir skit...

Den svarta plastbiten satt ballasten popnitad i. Och sen satt ballasten silikonlimmad över hålet. Som synes så har den svarta plastbiten blivit så varm att den smält/deformerat så pass att en av sladdarna fastnat i plasten. När jag skulle ha loss den sprack plastbiten i fyra delar, och isoleringen på kabeln har fått ett par, tre sprickor.Det ser inte riktigt ut som om sladden går att byta på ett bra sätt, så jag kommer klippa den i ena ändan, skicka på en bit krympslang som kan täcka alltihop, löda ihop den igen, och värma på krympslangen, så jag får ett friskt "hölje" igen. Något ghetto, men...
Den svarta plastbiten tänkte jag ersätta med ett par mm aluminium gods, om jag kan hitta en U-profil som ger lite luftspalt mot ballast & sidor på kanalen i plasthuven blir det en sådan, annars blir det en V-profil. Allt för att försöka sprida värmen över en större yta, och leda bort den bättre. Ballasten har gulnat lite, så även kontakten för sladdarna på den, men för mina oinsatta ögon ser den frisk ut, så jag antar att värmen är ett problem för att den inte leds bort, snarare än att där är något problem med ballasten.

Eftersom det första man blir blind på även är ögonen, så har jag så klart hittat ett varumärke. Wromak. Det sitter så klart där man inte tittar. På framsidan av ljusrampen, i höger hörn. Dumt jävla ställe att sätta det på. Där tittar ju inte JAG. (Helt uppenbart. Nåja.)
B!

Annons