Lagen

#1 - 11 september 2003 23:10
Ang. protest mot den nya fisklagen.
Jag anser att lagen är riktig och att den bör stödjas av varje sann akvarist och djurvän!
Sverige är idag översvämmad av dålig fisk, talar om ungfödare känner inte till övriga.
Dels har vi dåliga grossister som köper massodlad skräpfisk av hybrid modell, dessa hybrider odlas och korsas av privat odlare/akvarister och översvämmar hela marknaden.

Att odla fisk är ingen enkel sak ,det krävs utbildning /kunskap, alltför många fiskar har en livslång plåga i våra akvarier pga att de är odlade på felaktiga underlag.
Dessutom sprids korsningar ännu mer och de rena arterna undanträngs helt och hållet.

Lagen utgör ett visst hinder för alla dessa oseriösa odlare.

Lagstiftaren vet att man kommer inte att ”sätta dit” Kalle som säljer några fiskar till en kompis för någon tia, däremot får lagstiftaren möjlighet att ingripa mot samvetslösa privat/och proffsodlare som prånglar ut ”felodlad” fisk till höger och vänster.
Lagen är bra!
H.G.Lindberg
Skultuna
#2 - 12 september 2003 04:25
knappast
#3 - 12 september 2003 05:19
Lagstiftaren vet att man kommer inte att ”sätta dit” Kalle som säljer några fiskar till en kompis för någon tia, däremot får lagstiftaren möjlighet att ingripa mot samvetslösa privat/och proffsodlare som prånglar ut ”felodlad” fisk till höger och vänster.

Hur vet du det ?
Problemet med sönderavlade fiskar och hybrider blir inte löst med en meningslös lag, som ingen kommer att följa. De flesta hybrider odlas inte i Sverige utan i Sydostasin och vissa f.d. Öststater.
Och du vet själv lika bra om jag att detta är ett mycket gammalt problem.

Hälsningar

Guy
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 september 2003 06:24
Lagen utgör ett visst hinder för alla dessa oseriösa odlare.

Om nu detta är syftet med lagen så vore det väl bättre utforma lagen så att de "oseriösa" drabbas och inte de "seriösa".
I lagen sägs inget om massodlad skräpfisk, hybrider, fel fisk utan skrivs om antalet "försäljningstillfällen" som kriterium.
Jag får nog säga att jag tycker att ditt inlägg minst sagt skjuter över målet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 12 september 2003 07:01
Allt är inte som det synes vara.
Helt klart irriterar lagförslaget vissa intressen inom branchen och i stället för att helt redovisa sina motiv för irritationen så gör man ett försök att anv. oss vanliga akvarister som en murbräcka.
Men jag springer inte andras ärenden utan har en egen uppfattning.
Visst lagen är reglerande men som i stort sett alla våra lagar bygger den också på en gnutta moralisk och etisk grund.

Andemeningen med lagen är att ge våra husdjur/Fiskar ett bättre skydd , där ska vår fisk komma i första hand ,du och jag som akvarister och älskare av hobbyn i andra hand, branchen /marknaden ,vad du vill, ska inte ens komma i tredjehand utan i sista hand.

Vi vanliga akvarister och hobbyodlare drabbas inte alls av lagen vi skyddas av den och varför ska vi ha en kommersialisering av hobbyn de som är intresserade av att tjäna pengar på sin hobby kan väl börja med antikviteter eller nått...

Jag SOM HOBBY-AKVARIST är alla fall inte intresserad av slavhandel ..förlåt... försäljning av mina fiskar dom ges bort i mån av överskott och tror inte jordbruksverket jagar mig för det.
ha det
h-g

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 12 september 2003 07:07
Allt är inte som det synes vara. Helt klart irriterar lagförslaget vissa intressen inom branchen och i stället för att helt redovisa sina motiv för irritationen så gör man ett försök att anv. oss vanliga akvarister som en murbräcka.

Men jag springer inte andras ärenden utan har en egen uppfattning.

Du är direkt oförskämd som insniuerar en massa strunt, har du några bevis så kläm fram med det eller var tyst annars.

Andemeningen med lagen är att ge våra husdjur/Fiskar ett bättre skydd , där ska vår fisk komma i första hand ,du och jag som akvarister och älskare av hobbyn i andra hand, branchen /marknaden ,vad du vill, ska inte ens komma i tredjehand utan i sista hand.

Vi måste trots allt protestera mot vad som står i lagen och det gör vi just genom att tala om att lagens innehåll - inte ger våra fiskar ett bättre skydd utan tvärtom.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 12 september 2003 07:15
Oj då,från Zoopets avvikande åsikter är tydligen inte populära, nåja lagen är inte förslagen för nöjes skull.
Och jag förstår nu, borde gjort det tidigare, att Zoopet styrs av komersiella intressen.
Men försök inte lura i oss att akvarister drabbas av den här lagen, tvärtom så ger den en sanerings möjlighet inom branchen.

Jag tycker att det är rent oförskämt att försöka utnyttja vanliga akvarister och genom skrämseltaktik få protester mot lagförslaget
hans-göran
#8 - 12 september 2003 07:18
Jag tar bort det jag skrev, har tydligen hamnat på en "snobb"tråd
#9 - 12 september 2003 07:21
Jag trodde att du Hans var intresserad av att rena former av olika fiskarter skulle spridas. Detta blir en omöjlighet om lagen verkställs. De odlare som odlar på fisk som är "besvärliga" och ovanliga är inte de odlare du talar om. Inte heller "fiskfabrikerna" i tjeckien eller sydostasien är intresserade av dessa arter. Guppy, som användes i exemplet kanske inte var ett bra exempel. Ta istället discusfantasten Nisse som lyckats med lek på sina VF Heckel-discusar. Han har laggt ner massor med tid och pengar för att lyckas. När han slutligen står där med 150 st 5 cm ungfiskar har han två alternativ:
1. Skänk bort dem, med risk för att de hamnar tillsammans med slöjstjärtar hos någon som tycker de är "coola"
2. Spola ner dem.

Att han inte skulle få sälja 15 grupper med 10 fiskar i varje på grund av att lagen hindrar honom, inte på grund av beloppet, utan på grund av försäljningstillfällena kan väl inte ens du tycka är OK. Jag kan hålla med om att "ungfödare" förstörs och avlas sönder i akvarier med 10 års inavel, men försök se på någonting utanför din egen lilla värld innan du börjar gapa och kasta insinuativa anklagelser mot folk.
#10 - 12 september 2003 07:35
"Nisse som lyckats med lek på sina VF Heckel-discusar. Han har laggt ner massor med tid och pengar för att lyckas. När han slutligen står där med 150 st 5 cm ungfiskar har han två alternativ:"
Som sagt tidigare så har han ett ytterligare alternativ vill han göra pengar på sin hobby så kan han ägna sig åt antiviteter eller annat samlande och säljande.....

"Jag trodde att du Hans var intresserad av att rena former av olika fiskarter skulle spridas."

Du kanske inte vet att det finns fortfarande stora odlare av rena arter i Florida finns fortfarande stora fiskfarmar som odlar rena arter ,och det har de gjort, visserligen med nya ägare , sedan 50-60 talet, likaså finns det sådana odlare i Japan och Europa.
Det är bara upp till våra grossister att köpa!
Sedan kan ju Akvarieföreningar hjälpa till med informationen om dessa arter, så vi får bort skräpfisken från hobbyn.
Många av oss skulle betala ett dubbelt pris för en frisk Svärdbärare som inte är en korsning av 2,3 och flera olika arter.

Men åter till LAGEN, på vilket sätt är den hindrande för en vanlig akvarist?
h-g
#11 - 12 september 2003 07:41
Håller med om att det behövs en lag men att begränsningen vad gäller antal försäljningstillfällen kan slå snett.

Det jag tycker är tråkigt är att de allra flesta sågar lagförslaget helt och hållet pga denna faktor. Det är som sagt ett lag<b>förslag</b> som är ute på <b>remiss</b> (det är väldigt sällan som den slutgiltliga lagen ser ut som förslaget). Därför tycker jag att fokus skall ligga på att lugnt och sansat påpeka att "antal försäljningstillfällen" är en olycklig begränsningsregel istället för att slå på stora trumman och basunera ut att hela akvariehobbyn är hotad osv.
#12 - 12 september 2003 07:43
Och jag förstår nu, borde gjort det tidigare, att Zoopet styrs av komersiella intressen.

Men försök inte lura i oss att akvarister drabbas av den här lagen, tvärtom så ger den en sanerings möjlighet inom branchen.

Vad grundar du detta på ? Som vanligt när du framför dina åsikter så är det bara dina renrasiga ungfödare det gäller. När du sedan får en fråga blir det som vanligt inga svar. Fram med bevis på alla oseriösa odlare som du känner.

Hälsningar

Guy
#13 - 12 september 2003 07:50
ett litet exempel:
jag som en vanlig akvarist har köpt en hel grupp Viltfångade Tropheus Duboisi maswa på 5 hannar och 10 honor för 2500danskakron or. Jag får fina yngel som kan ge hobbyn nytt blod i den redan försvagade stammen och min hanneleker av 5 av honorna. Jag får ca 8 yngel per hona (dvs ca 40yngel) och säljer två grupper till mina vänner. Då har jag haft två försäljningstillfällen. Har jag sen ett VF par av N. Pulcher (påskliljor) och får 40 yngel vart tredje vecka så vill folk ha ett par/akvarium. Då löper de 4stycken för att de skall para ut sig och jag tar 20kr/st för dem. Då är jag plötsligt uppe i tolv försäljningstillfällen och jag blir krossad av lagen. Jag måste för de få pengar jag kan få tillbaka från hobbyn betala en utbildning på 10 000kr och avgift arje år för inspektion. Är det detta du vill åt eller är det de oseriösa odlarna i tjeckien som odlar hybrider kors o tvärs och sätter fel namn mellan tr.duboisi och tr.moorii?

jag köper hellre fisk hos en person där jag kan få se föräldradjuren och få bra information om skötsel osv. Då har mnan bara hobby-odlarna att gå till, eftersom affärerna själva inte bedriver någon odling.

Tänk dig för innan du förstör vad som är kvar av denna hobby.
#14 - 12 september 2003 07:53
Jag förstår att för en del handlar hobbyn främst om pengar... men vad ska jag göra åt det.........
h-g
#15 - 12 september 2003 07:54
hansg: jag håller inte med om att nisse skulle vara hänsvisad att skänka bort sina ungfiskar i dett fall (för att inte göra pengar på sin hobby som du så föraktfullt säger) eller ägna sig åt antikviteter eller samla på tuggummiaskar el dyl. varför ska inte en vanlig människa kunna få köpa och sälja fiskar? att vara hänvisad till större maskinerier luktar verkligen statlig kontroll. tänk om staten skulle ta hand om och kontrollera din bilförsäljning eller kullen med kattungar du fick i somras.

för att undvika skräpfisk och inaval etc krävs ju kunskap istället för lagar.

"Att odla fisk är ingen enkel sak ,det krävs utbildning /kunskap, alltför många fiskar har en livslång plåga i våra akvarier pga att de är odlade på felaktiga underlag."

misstror du den vanliga människan (ex nisse eller mig) att kunna tillgodogöra sig sådan kunskap?)
#16 - 12 september 2003 07:57
Uppenbarligen är din värld lite trång Hans. Att sälja fiskarna istället för att skänka bort dem gör chansen större att de kommer till en intresserad akvarist. Och precis som du säger så är många av oss ciklidioter ochså villiga att betala dubbelt pris för ett bra djur. Sen menar jag inte att "Nisse" skall ta ut vad det har kostat att föda upp djuren, för om man odlar ciklider i liten skala kan inkomsterna från försäljning ALDRIG täcka kostnaderna, men det kan vara en uppmuntran och ett sätt att hålla duktiga privatodlare kvar på en marknad där utbudet i framtiden troligen kommer att bestå av Papegojciklider, Slöstjärtar, självlysande Zebrafiskar och Svärdbärare i alla regnbågens färger. Det är ju tyvärr trots allt detta den stora massan efterfrågar i alla fall om man tittar ut på den internationella marknaden.
#17 - 12 september 2003 08:00
Att odla fisk är ingen enkel sak ,det krävs utbildning /kunskap, alltför många fiskar har en livslång plåga i våra akvarier pga att de är odlade på felaktiga underlag.

Dessutom sprids korsningar ännu mer och de rena arterna undanträngs helt och hållet.

Men lagen är inte en lösning på detta, att begräns säljtillfällen gör ju inte att "fel odlad" fisk kommer att försvinna! frågan är om den ens skulle minska! det anser jag är en helt separt sak från denna lag.

Att hålla en sund och bra akvariemiljö och odling handlar väl mest om engagemang och inlärning! stöter man på personer som inte förstår bättre eller inte har tillräckliga kunskaper alt inte har skaffat sig tillräckliga kunskaper så bör denne skickas/gå på utbildning om denne ska fortsätta med det, att begräns antalet försäljningstillfällen skapar inte och ersätter inte sunt förnuft eller kunskap.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 12 september 2003 08:16
Vad gäller frågan om att ta fram en utbildning som är anpassad för hobbyodlare så blir det säkert en sak som de olika föreningarna kommer att diskutera på det möte vi skall ha på Akvariets Dag i höst. Kan vi göra något gemensamt?
Däremot så lär man inte komma undan tillståndsproceduren som kommer att bli den stora kostnaden.

Att vi DENNA gång går ut väldigt aktivt och brett mot remissförslaget är för att de tidigare totalt har kört över föreningarnas synpunkter i denna fråga. Det kan vi inte längre acceptera och om vi återigen snällt bara skickar in ett brev med våra synpunkter så är det ingen tvekan om att de än en gång kommer att köra över oss och sedan är det för sent - detta är sista chansen att protestera.

Jag tycker också att det är lite märkligt att inte fler akvarieorganisationer har brytt sig tidigare - på mötet i Jönköping med Jordbruksverket så var SARF och NCS de enda akvarieorganisationer som var representerade - övriga var inte där för att bevaka sina medlemmars intressen.

"Och jag förstår nu, borde gjort det tidigare, att Zoopet styrs av komersiella intressen."
Man blir bara trött av att höra sånt.
Vi (jag och Christian) driver en protestaktion mot ett lagförslag som riktar sig mot små hobbyodlare.
Du Hansg har en åsikt om hur bra lagförslaget är som du enbart delar med de mest inskränkta zoohandlare som tycket lagförlaget är bra.
Man kan sannerligen ställa sig frågan om vem som styrs av kommersiella intressen. Tycker du borde skämmas.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
PS: Instämmer för övrigt helt i gugges inlägg

#19 - 12 september 2003 10:39
Ursprungligen skickat av hansg

Oj då,från Zoopets avvikande åsikter är tydligen inte populära, nåja lagen är inte förslagen för nöjes skull.

Jag tycker att det är rent oförskämt att försöka utnyttja vanliga akvarister och genom skrämseltaktik få protester mot lagförslaget

hans-göran

kan inte du redogöra vad det skulle vara för komersiella intressen zoopet styrs av?
tror du inte kjell har råd att betala ett par tusen om året ifall han ville odla fisk utan att bekämpa ett dumt lagförslag?
undrar vart du hämtar luft egentligen?
#20 - 12 september 2003 10:53
jag vill bara säga att jag instämmer till 100% med hansg i hans första inlägg

stå på dig!
#21 - 12 september 2003 14:35
Jag skrev på av fri vilja, Kjell har varken hotat mig eller skickat torpeder efter mig. Tycker du är väldigt naiv för din ålder Hans.
#22 - 12 september 2003 14:39
Hansg försvann :(
Tycker lite synd om hnm nu. Han kanske fick lite väl hårda påhopp? Personligen tycker jag att det är tufft att stå för sina åsikter, även om jag inte delar denna åsikt med honom... =)
#23 - 12 september 2003 14:42
Jag vill inte bli jämförd med en underhuggare utan hjärna, så länge han påstår det är jag glad han är borta.
#24 - 12 september 2003 14:44
hansg: varför gnälla över usel kvalla på fisken, du är ju inte tvingad att köpa!
-på vilket sätt skulle det ändras med en lag?, det är ju samma fiskar som kommer ut, eller om vi skall vara rikitgt syniska, om det krävs en lag med påföljande dyra utbildningar så minskar ju odlingen betydligt och då går allt att sälja...
#25 - 12 september 2003 14:49
hansg var är du ... har du inte kvar några argument eller?
#26 - 12 september 2003 14:51
har ni tänkt på att han kanske inte är som oss som sitter och relodar zoopet 25ggr i minuten?? han svarar nog när han läser =)
#27 - 12 september 2003 15:00
klart att han kanske inte är här just nu. men imorse svarade jag (mitt första inlägg i tråden) precis en minut efter att han själv lämnat ett mess. och det borde han nästan ha sett. kort därefter, bara några minuter ramlade det in flera inlägg emot honom. men det är klart - han kan ju ha försvunnit precis efter att han sagt sitt och sedan struntat i att läsa reaktioner.

jag blev bara lite orolig att han försvann o tog mycket illa upp. ingen debatt utan folk med olika åsikter!
#28 - 12 september 2003 20:52
Jag vet inte helt om jag har fattat nåt på denna tråden.. men okej jag säger bara vad jag brukar göra istället för att skänka mia "överskotts yngel "till nån som tycker dom är Coola eller spola ner dem har jag en bra affär med mina akvarie handlare jag är sjysst mot dem och skänker dem mina fiskar när jag får för många och de gör samma sak tillbaks mot mig på så sätt vet jag att de iallafall får de bra och en av dem (han som får mest av mig)påstår att han aldrig har sett så pigga krya yngel som de han får av mig sen om han säger detta för att smöra eller vad det vet jag inte....

Sensmoralen är att jag vet att ynglena mina får det bra och det är väl det som räknas vad som menas med skräpfisk här på tråden fattar jag inte helt men det är ju en definitions fråga och jag tror knappt att mannen ifråga hade sålt nåra av ynglena mina om de hade varit skit...
#29 - 13 september 2003 01:01
Jag kom även på ett annat sätt att se på saken ...nämligen borde detta lagförslaget isåfall inte gälla Alla hobby odlare i hela landet Sen om det är fiskar eller blommor eller äpple det borde ju inte spela nå roll för poängen är ju densamma jag menar ätt äpple kan ju korsas ihopa med ett annat och resultatet kan bli bra eller Skit det vet man ju inte förrän man har provat eller hur och skulle man då vara tvungen att ha utbildning som är värd 10 000 kr för att få sälja ett kilo äpple 10 ggr vart skulle vi då vara på väg nånstans vem F*N skulle då sälja de stackars äpplena ?

Frågan är ju egentligen Håller man på med uppfödning för att det är en kul grej eller för att man ska tjäna pengar på det jag har ingen vidare erfarenhet av att sälja fisk men jag tycker att det snor en del av tjusningen att föda upp det är väl ändå för sin egen skull man har en hobby..?
#30 - 13 september 2003 06:00
Att över huvudtaget reglera antalet försäljningstillfällen som man gör i denna lag är vansinne. 9 försäljningstillfällen med vardera 200st "inavlade svärdbärare" á 7:-/st omsätter 12600:- och kommer vara lagligt. 10 försäljningstillfällen med 2st renrasiga svärdbärare á 20:-/st omsätter 400:- och kommer vara olagligt.
I det första fallet finns en viss komersiell syn på saken, men näppeligen i det andra fallet.

Det är inte en vettig konsekvens. Problemet vi har med fiskar är att de är så billiga att lagen slår rejält snett mot oss. De flesta andra husdjur är väsentligt dyrare. Raskatter och hundar t.ex betingar priser på många tusenlappar per individ, och där är man uppe i en rätt så rejäl omsättning innan några kurser behövs, och då är kostnaden mindre betungande. Likaså när det gäller ormar, papegojor och liknande. De enda som kanske har liknande problem är väl de som föder upp gnagare; hamstrar, marsvin, råttor och möss där jag kan tänka mig att priset per försäljningstillfälle inte är så högt.

Att istället sätta ett tak räknat i kronor hur mycket fisk som får omsättas skulle bli mer "rättvist". Det skulle snabbt sortera ut barn som fått yngel av sina Black Molly och säljer dem till en kompis för några tior, med de som odlar stort för att sälja till butiker (där utbildning och tillstånd kan vara befogade, åtminstone om den årliga tillståndskostnaden kan sättas på en lägre nivå).

För min del pysslar jag med odling enbart därför att jag ser det som en naturlig del av fiskarnas liv. Jag vägrar stoppa ned fiskar i akvariet som inte kan fortplanta sig där.

Swetrot
#31 - 18 september 2003 12:27
Ursäkta att jag undviker ämmnet men vad exakt är en "skräp" fisk?
#32 - 19 september 2003 09:43
Hej

[:-100] igen, helt makalöst [:D].

Annons