Lågenergi lampa

#1 - 18 januari 2010 16:17
Jag har ett litet akvarium på 12 liter, 30x20x20cm. Jag hade tänkt använda en lågenergi lampa som belysning så jag undrar hur stark som blir lagom? Vill kunna ha lite väter i, främst någon sorts mossa. Har för mig att 15w motsvarar ca 100w "vanlig" glödlampa, men vad motsvarar det i lysrörswatt?

mvh Tim
#2 - 18 januari 2010 18:39
Man får jämföra ljusstyrkan som mäts i lumen. Det där varierar en del, men lågenergilampor är lite mindre effektiva än lysrör, förmodar att det beror på att drivningen sitter i sockeln och räknas med i watt-talet.

Till akvarier i den storleken kan man använda en skrivbordslampa med kompaktlysrör, t.ex. IKEA Global. Det blir billigt och kan se rätt bra ut. Man kan byta ut lysröret mot ett akvarie-anpassat om man vill.
#3 - 18 januari 2010 19:27
Lågenergi och lysrör är ungefär samma sak, lågenergi är lite sämre så 13-15w blir nog ganska bra till den burken :)
#4 - 18 januari 2010 20:24
Global såg ju klart intressant ut, är det någon som vet hur stor själva lampan är? På ikeas sida står bara höjden på lampan och längden på sladden.
Och sen är det någon som vet ett bra akvarieanpassat kompaktrör att sätta i?
Efter en snabb koll så hittade jag

http://www.pwss.se/product.php?productid=7186&cat=994&page=1
och
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/kompaktlysroer-11-w-p-2601?osCsid=4a05f23cfbac8557ba9a0e9d8f81629a

Men där står inget mer än 11w och 23,5cm på något av dom :S
#5 - 18 januari 2010 20:34
Om jag minns rätt så kör jag med två stycken 8w lågenergilampor till mitt 40l räk kar. Det växer sakta, inga alger men kanske lite lite ljus för att frodas fullt för ögat, men det beror nog delvis på att vattnet är lite te färgat av rötter. Ska kika om det finns några med några fler w så tror jag det blir perfekt :)
#6 - 18 januari 2010 21:35
Tänk också på att det är skillnad mellan kompaktlysrör och lågenergilampor. Lågenergilampor har E27-sockel (som vanliga glödlampor) medan kompaktlysrör har helt andra socklar, beroende på typ.
#7 - 18 januari 2010 21:43
Ja det är jag medveten om, har kompaktrör i ett av mina andra kar. Just nu har jag ingenting i ljusväg till karet, så om jag köper en lampa med lågenergilampa eller kompaktrör kvittar :)
#8 - 18 januari 2010 22:21
ikealampan tog max 11w enligt deras sida så då måste sånna rör passa, ser ut att stämma om man tittar på själva lampan oxå då 9w rören är betydligt kortare, så dom du länkade till borde passa utmärkt och ge riktigt bra ljus i burken :)

Annons