Jag använder lågenergilampor i mitt 50-liters kar. Jag startade med 4 stycken 7W men det verkade vara alldeles för mycket, det blev fullt av alger. Sedan ökade jag växtmassan med massor av snabbväxare och minskade till 2 stycken 7W, då blev det ganska bra.
Nu har jag sett att det finns lågenergilampor på 5W med både stor och liten sockel så det hade jag nog valt om jag varit som dej. Särskilt om du inte ska ha väldigt mycket växter.
Vanliga energisparlampor är varmvita, dvs. har samma lite gula sken som glödlampor. Det är en smaksak om man gillar det och helhetsbilden beror också på vilken sort inredning man har i karet. I svartvattenskar tillexempel blir det jättefint med vanligt varmvitt ljus. Det finns visserligen kallvita energisparlampor som ska användas som växtbelysning men då kostar de 100:- styck i stället för 19.90:-
Angående halogen så blir det görsnyggt, kolla på ciklid.se där finns det en hel del som använder det. Problemet är värmen som du säger, men med så små kar kan det ju vara ok att ha belysningen en bit från karet, typ på väggen ovanför. Hur det skulle fungera med växter har jag dock ingen aning om. Förmodligen inte så bra...
Lycka till!
Är lite nyfiken på var du hittar kallvita energisparlampor har kollat runt lite på claes olsson, elfa, mm men endast hittat varmvita, skaffade ett par varmvita till vårt 60 liters, ljusflödet tyckte jag blev bra (dessa 2x9w lyser upp mer än mitt 30w powerglo lysrör till vårt 152L) men det blev en aningen gult ljus.
Så vart kan man köpa kallvita?? funderar på att byta ut lysröret till ett gäng såna här istället med typ 4 st 21w (det skulle ju då motsvara ca 400w) och då ändå inte dra mycke mer än ett par lysrör.