Lägga på nytt silicon?

#1 - 3 mars 2010 21:40
Ska köra igång ett 112L akvarium som nu stått tomt ute i kylan i flera år. Började fundera på att lägga på nytt silicon på det för säkerhets skull, men nu blev jag osäker på om det verkligen går att göra det?
Akvariet är ett sådant här http://www.pwss.se/product.php?productid=19&cat=631&page=1 alltså har det svart siliconfog mellan rutorna så det går ju inte att ta bort det gamla som man brukar göra på ramakvarium.
Men kan det bli någon "reaktion" mellan det gamla och nya siliconet?
#2 - 3 mars 2010 21:59
kolla först om det är tätt! jag satte igång ett akvarium som är lätt 15 år gammalt och som stått de senaste 6 åren i ett tokkallt garage. ingen läcka alls.
#3 - 3 mars 2010 22:25
mitt 160 liter hade stått utomhus i 10år, inga läckage och fint silikon, laga inget som funkar ;)
#4 - 3 mars 2010 22:32
känn om silikonet känns mjukt.
#5 - 4 mars 2010 05:50
Okej tack! Jo man är väl lite av ett säkerhetsfreak. Har varit med om ett 540L kar som var tätt då jag testade och efter 1månad med vatten i så var det 100L vatten på golvet, hade börjat läcka under siliconet :(
#6 - 4 mars 2010 06:45
Låter ju inget roligt men sen så brukar det faktiskt inte vara så utan antingen är det tätt eller inte och brukar inte börja läcka kort efter att man kört in det.
Så visst vill du lägga lite extra på det gamla för att kunna sova bättre går det utmärkt att göra och det blir inga konstiga reaktioner mellan det gamla och nya om du kör på vanligt akvariesilikon, tvätta bara noga med t-sprit innan så det fäster ordentligt på glaset :)

Annons