Lagom med algtabletter?

#1 - 2 april 2005 10:54
Hejsan!

Jag undrar hur mycket algtabletter som är lagom till mina Gibbisar. Jag har två stycken, de är 13 och 23cm stora. Jag lägger ner en tablett om dagen, de delar hyfsat på den. Tabletten är ungefär stor som en skjortknapp.

Ca två gånger i veckan lägger jag ner gurka eller Zuchini till dem.

Ska jag ge dem mer tabletter eller klarar de sig på det lilla?
#2 - 2 april 2005 21:39
Ge dem lite räkmix,det tycker de om.
MVH Richard
#3 - 3 april 2005 00:11
[QUOTE=gigardt]Ge dem lite räkmix,det tycker de om.
MVH Richard[/QUOTE]

Men hur ofta och vad vid mattifällena? Det är det jag undrar över. Jag har inte faft akvarie mer än 6 månader. Och nu när de växer så vill jag kunna ge en fulländlig kost åt dem. Jag är väldigt rätt om mina fislar. De ska kiunna må minst lika bra som mig, då jag har valt att innehava dem hos mig.

Ursäkta ev feslstavning då jag inte är helt nykter just nu. Det är ju mitt i nzten och löragad :D

Skoj på Er!
#4 - 3 april 2005 08:35
Mina malar tar vanligt flingfoder och granulat som trillar ner på botten oxå.. Men prova du att lägga i en extra tablett, dina andra fiskar gillar den säkert..
#5 - 4 april 2005 22:01
Hos mig blir det slagsmål när jag lägger i algtabletter ;-) Algot brukar dock skydda den med hela kroppen - han lägger sig platt på den tills de andra fattat att den är HANS! Så jag slänger i några till!
#6 - 5 april 2005 08:32
Jag har visserligen inga gibbisar, men jag tycker det låter lite med en tablett om dagen. Mina malar får två gånger om dagen (en var) varje dag + broccoli, brysselkål etc. Allt blir uppätet. Det kanske är bästa sättet att kolla om det är lagom mycket man ger - att allt blir uppätet inom rimlig tid.
#7 - 5 april 2005 09:00
[QUOTE=Lenita]Jag har visserligen inga gibbisar, men jag tycker det låter lite med en tablett om dagen. Mina malar får två gånger om dagen (en var) varje dag + broccoli, brysselkål etc. Allt blir uppätet. Det kanske är bästa sättet att kolla om det är lagom mycket man ger - att allt blir uppätet inom rimlig tid.[/QUOTE]

Jag ska prova och se hur det går att öka maten åt dem. Vore förargligt om de får för lite. Mina praktbotier älskar algtabletterna med. Men, de är också unga. Så det gör inget om de är med och slåss med Gibbisarna om den ökade matvolym som kommer nu :D

Så dina malar får två tabletter var om dagen. Det går nog åt.
#8 - 5 april 2005 09:49
Men då har du ju en liknande situation. Mina praktbotior får små algtabletter och malarna får stora som jag lägger på ett annat ställe. Praktbotiorna föredrar de små förmodligen för att de kan ta dom i munnen och simma iväg med dom, medan malarna föredrar att sitta och suga lääänge. Praktbotior växer så det knakar om de får gott om mat.
Mina malar är ju betydligt mindre än dina så de äter nog inte lika mycket (ancistrus och parotocinclus). Men jag har sex (tror jag ;) ) kuhliålar som också ska ha sitt, så jag bottenmatar ganska mycket.
#9 - 5 april 2005 09:55
[QUOTE=Lenita]Men då har du ju en liknande situation. Mina praktbotior får små algtabletter och malarna får stora som jag lägger på ett annat ställe. Praktbotiorna föredrar de små förmodligen för att de kan ta dom i munnen och simma iväg med dom, medan malarna föredrar att sitta och suga lääänge. Praktbotior växer så det knakar om de får gott om mat.
Mina malar är ju betydligt mindre än dina så de äter nog inte lika mycket (ancistrus och parotocinclus). Men jag har sex (tror jag ;) ) kuhliålar som också ska ha sitt, så jag bottenmatar ganska mycket.[/QUOTE]

Kul att du har samma situation. Skillnaden är att du nog har lite bättre kontroll över din :)

Vad tror du om att ge en algtablett var till både Gibbisarna och Praktbotierna? Och göra det två gånger om dagen?
#10 - 5 april 2005 10:01
Låter som en utmärkt idé till att börja med. Testa att lägga i en bit zucchini också med en sked igenom och se om den går åt snabbt. Gör den det så får du öka matningen.
#11 - 5 april 2005 10:05
Mina Praktbotior/Silverhajar/Malar brukar få en 5-10 tabletter om dan, sen får dom Rödamygg, Räkmix, Artemia och flingor oxå.. Men aldrig mindre än 5 algwaffes iaf!
#12 - 5 april 2005 10:41
[QUOTE=Torstensson]Mina Praktbotior/Silverhajar/Malar brukar få en 5-10 tabletter om dan, sen får dom Rödamygg, Räkmix, Artemia och flingor oxå.. Men aldrig mindre än 5 algwaffes iaf![/QUOTE]

Ju mer jag hör ju mer tycker jag synd om mina malar :) Hoppas de har hittat mycket annat skit att äta på. Zuchini lägger jag i åt dem ungefär två gånger i veckan. Då brukar den vara ca 12 timmar innan den är uppäten.

Känns som om djuraffären inte hade riktigt koll på mattipset de gav mig angående algtabletterna. De tyckte att det var lagom med en var om dagen.

Aja, misstag är till för att rättas.
#13 - 5 april 2005 10:57
jag ger mina 3 gibbi och 3 plecotumus ca 10 algtabbletter gurka,sqush fryst mat
#14 - 5 april 2005 14:41
Om vi säger så här. Hur stor tillväxt ska en Gibbiceps ha på en månad när den är ca 12-13cm? Eller som den andra som är 22-23cm?
#15 - 5 april 2005 14:53
Gimbo apropå det du sa om fel mattips.
Minns när jag köpte JBL´s "Novo plecochips", nissen menade på att jag skulle mata med en sån LITEN tablett var tredje dag! Orkade inte ens bråka utan betalade och gick därifrån. Nästa gång jag var inne i samma butik
hörde jag andra i personalen stå och prata skit om honom, det var synd att se förvisso men tydligtvis kunde han _INGET_ om fiskar. :D
#16 - 5 april 2005 15:02
[QUOTE=Adnan_]Gimbo apropå det du sa om fel mattips.
Minns när jag köpte JBL´s "Novo plecochips", nissen menade på att jag skulle mata med en sån LITEN tablett var tredje dag! Orkade inte ens bråka utan betalade och gick därifrån. Nästa gång jag var inne i samma butik
hörde jag andra i personalen stå och prata skit om honom, det var synd att se förvisso men tydligtvis kunde han _INGET_ om fiskar. :D[/QUOTE]

Jobbigt att de endå ger sig på att förklara en massa saker (som de tydligen inte har en aning om) och på något sätt visa sig att de kan. Man litar ju endå på att personalen är sakkunnig om de utger sig för att vara det.

Kan de inte helt enkelt säga att han/hon ska fråga någon annan. Vilket har hänt ett par gånger i en annan butik när jag tex skulle köpa fiskar.

En sak till. Någon som vet var man kan få lite billigare tablettfoder. För med den nya kosten så går det åt ca 10 tabletter om dagen. En burk innehåller 160 tabletter och kostar 90:- (JBL Tabis).
#17 - 5 april 2005 15:19
mina 4 ancistrusar får 10-15 förvällda brysselkålshuvuden i veckan (1-3/dag). Visserligen nallar alla andra i akvariet lite av dem med. Sedan får de 2-5 Tetra TabiMin och någon grön noname-algtablett ibland. Matvrak... Men för att de inte ska ge sig på svärdsplantorna så får man övergöda lite.

/olivia
#18 - 5 april 2005 20:52
Gimbo, kolla på www.akvanet.dk
Klart prisvärt, om inte din akvariebutik säljer på lösvikt!
#19 - 5 april 2005 21:01
[QUOTE=Torstensson]Gimbo, kolla på www.akvanet.dk
Klart prisvärt, om inte din akvariebutik säljer på lösvikt![/QUOTE]

Hittade lösvikt här i närheten. 78Kr/hg. Är det ett dugligt pris från en affär?
#20 - 6 april 2005 20:57
Se till att malarna får tillräckligt med mat!!
Idag dog "Farfar", vår Pleco. Han har varit ovanligt lugn sista veckan, bara varit framme och ätit några gånger. Trodde det berodde på att jag har så varmt i akvariet
(det är en annan tråd). Men har idag förstått att han förmodligen fått för lite mat!!
Har haft akvariet i ca 3 mån och han följde med köpet. Frågase i Zoo-butiken hur mycket han skulle ha och de svarade 2-3 tabletter i veckan! Han var ca 25 cm och skulle säkert behövt mycket mer. Fy F.. för Zoo-personal som lika bra skulle kunna stå i ICA-kassan.
Så, alla Ni, MATA ORDENTLIGT!!
Vi är lite ledsna i ögat här idag, han var en mysig en.
Mojjan
#21 - 6 april 2005 22:46
Tråkigt att höra.

Annons