lågt kH-värde

#1 - 27 februari 2008 19:42
Testade nyss mitt akvarievatten med teststickor från JBL och det visade på ett lågt kH-värde, vilket inte säger mig så mycket just nu.

Därför undrar jag nu vad jag kan göra för att det ska bli bättre?

Anledningen till att jag testade var att en av mina han guppysar började bete sig konstigt och ligga ner mot gruset, men var full av liv om man gjorde nå kring akvariumet. Börjar bli skeptisk då jag för ca en månad sen förlorade både en hona och hane ungefär under samtidigt.

Båda gångerna detta sker nu så är det efter att jag varit borta under en tid och haft långtidsfoder, så jag vet inte om dödsorsaken hänger ihop med det eller om jag hade dåliga värden då med.

Tacksam för svar
#2 - 27 februari 2008 22:15
Kh värdet i sig skall väl inte vara farligt, är väl då risken att ph sjunker mkt, nu är jag inget expert på det, finns andra här som kan det mkt bättre, men ph och no2 värdena?
#3 - 27 februari 2008 23:02
Kh är absolut viktigast om du ska lyckas med ditt akvarie! ett högt kh stabiliserar ph och du slipper de livsfarlig ph dipparna som du annars kan råka ut för om du har hög belastning på karet te.x matar mycket eller har mycket alger som slukar syre nattetid! Kh bör ligga på minst 4 för att man ska få stabilt vatten har jag hört... dödsfallen kan ha att göra med ph krach pga långtidsfodret som belastat vattnet hårt!
#4 - 28 februari 2008 07:44
De här värdena fick jag nu under morgonen.

NO3 ligger mellan 10-25 men mer åt 25 än 10.
no2 0
alla gh värden är bra
kh värdet är mellan 3-6
pH 6,8

mer än så kan jag nog inte säga, tidigare när jag testat har det inte varit något problem med kH-värdet men det var innan jag var borta länge över jul.

Kan ett vattenbyte av modell större vara en idé för att försöka få bukt med problemet? Brukar i vanliga fall byta ca 40% av vattnet varannan vecka.
#5 - 28 februari 2008 19:22
Jag är tacksam för alla råd jag kan få angående det här, så snälla hjälp mig lite.

Kan ett vattenbyte hjälpa till? Eller behöver jag göra något annat?
#6 - 29 februari 2008 11:03
Jeg ville ikke gjort noe med en KH mellom 3 og 6. Etter min mening er dette helt perfekt om den er nogenlunde stabil.
#7 - 29 februari 2008 11:10
Waste skrev:
Jeg ville ikke gjort noe med en KH mellom 3 og 6. Etter min mening er dette helt perfekt om den er nogenlunde stabil.

men vad tror du min guppyhane reagerar på då? han beter sig precis lika som det jag redan förlorat nämligen.
#8 - 29 februari 2008 11:19
Vannbytte skader ikke. Dropp langtidsfoder neste gang du skal ut å reise. (såfremt du ikke skal være leeeenge borte) Guppy's har ingen problemer med å klare seg i 14 dager uten foder i et etablert akvarium. Det er lettere å drepe fisk med for mye mat enn for lite...
#9 - 29 februari 2008 12:46
Waste skrev:
Vannbytte skader ikke. Dropp langtidsfoder neste gang du skal ut å reise. (såfremt du ikke skal være leeeenge borte) Guppy's har ingen problemer med å klare seg i 14 dager uten foder i et etablert akvarium. Det er lettere å drepe fisk med for mye mat enn for lite...

Nu har jag bytt nästan hälften av vattnet så jag hoppas det blir bättre. Får försöka hoppa över långtidsfodret nästa gång och hoppas att det klarar sig i alla fall. Nästa gång jag ska bort blir det nog bara en fyra dagar så det borde väl gå bra tycker man.
#10 - 1 mars 2008 15:36
Kh mellan 3 och 6 samt pH på 6,8 är inte rimligt- Ett Kh på ca 4 renderar ett pH på ca 7,4-7,6.

Släng stickorna och köp dropptester. Lägg KH på ca 4 (som Åheim säger) med hjälp av lite bikarbonat så blir det bra.

MVH Lasse
#11 - 3 mars 2008 07:19
[quote=Lasse;1102531]Kh mellan 3 och 6 samt pH på 6,8 är inte rimligt- Ett Kh på ca 4 renderar ett pH på ca 7,4-7,6.

Beror väl på kranvattnet? Mitt är 3-4 och närmare 8. Sedan verkar det som om med kalk och inkörning att det fixar sig, efter 5-6 månader är det 7-8 och 7,5.
#12 - 4 mars 2008 19:51
Har kollat värdena nu igen för att se om det blivit någon förändring av vattenbytet som jag gjorde i torsdags. kH låg på samma värde nu med, mellan 3-6, pH låg nu mellan 6,8 och 7,2.

Vattenkvalitén här i Falun är väl inte den bästa enligt mig, vägrar dricka det då det smakar så mycket klor. Kan det spela in på dessa värden?

Skulle säkert kunna köpa nya tester, men som student har man inte den bästa ekonomin direkt utan får ta det lite som det är.
#13 - 4 mars 2008 22:01
Nilsrolf skrev:
[quote=Lasse;1102531]Kh mellan 3 och 6 samt pH på 6,8 är inte rimligt- Ett Kh på ca 4 renderar ett pH på ca 7,4-7,6.

Beror väl på kranvattnet? Mitt är 3-4 och närmare 8. Sedan verkar det som om med kalk och inkörning att det fixar sig, efter 5-6 månader är det 7-8 och 7,5.

Vi pratar om olika saker. Kranvattnet är ofta höjt med hjälp av hydroxid och en hydroxidalkanitet på 3-4 ger högre pH 8 - 8,2. Denna alkanitet har dock ingen buffrande effekt utan verkar mer jon mot jon och efter ett par dagar så är den helt borta i ett akvarium. Vad jag menade, men inte skrev var en karbonatalkanitet kring 3 - 4. (höjd till det med kalksten eller bikarbonat) ger ett pH på ca 7,4-7,6. Jag kan skriva en lång utläggning varför det blir så här men avstår gärna. Viktigt är i alla fall att när man tar KH:t i sitt kar så skall det inte tas direkt efter ett vattenbyte utan tidigast dagen efter. Då får man en bättre bild på den "buffrande" alkaniteten - dvs den som orsakas av karbonaterna i vattnet.

MVH Lasse
#14 - 10 mars 2008 14:04
Tack Lasse för det svaret, har inte riktigt förståt varför kranvattnet är som det är, förstår det bättre nu, men det som du skriver stämmer med min praktiska erfarenhet, som sagt nu tror jag att jag också förstår det i teorin.

Annons