Hej jag har precis skaffat en lake att ha i mitt akvarium och nu undrar jag vad dessa lever på?
Har för tillfället köpt frysta röda mygglarver, tror ni detta funkar?
Vad har jag annars för val av mat? Mask, maggots, annat?
De livnär sig på småfisk, yngre lake äter mest musslor, små kräftdjur,insektslarver mm! Nog inte en fisk att ha i ett akvarie, de vill ha regält kallt och går en hel del på djupet av sjöar, din lake kommer sannolikt inte bli gammal[:o]kew- skrev:Hej jag har precis skaffat en lake att ha i mitt akvarium och nu undrar jag vad dessa lever på?
Har för tillfället köpt frysta röda mygglarver, tror ni detta funkar?
Vad har jag annars för val av mat? Mask, maggots, annat?
karrokaja skrev:Jag hade en liten lake i mycket litet akvarium. jag matade med sill-bitar och frysta mygglarver, det gick bra. efter ett år tröttnade jag och släppte ut den.
smurfmats skrev:vilket jag inte tycker man ska göra. tar man upp en firre så tycker jag man ska vara beredd att nacka den om man tröttnar på den...
SimonSaysBaka skrev:Kan låta lite hårt eller hur? men om man har haft den med annan akvarium fisk så ska den nackas, på grund av smittrisk, kan låta hårt ja, nödvändigt enligt svensk lag Ja.
kew- skrev:Okej men då kör jag på mina frysta röda mygglarver nu i början då :)
smurfmats skrev:livet är väl hårt? det här är skillnaden mellan en biologs synvinkel och en "vanlig dödlig" :)
ska en population av fisk dö för att en ägare inte ville nacka sin nemo?
smurfmats skrev:vilket jag inte tycker man ska göra. tar man upp en firre så tycker jag man ska vara beredd att nacka den om man tröttnar på den...
kew- skrev:Tack för alla svar :)
Har lagt in en 1 ½ liters cider flaska i frysen fylld med vatten, flyttat akvariet där inte solen kan nå det och satt upp en fläkt som blåser på vattnet. Har precis satt upp akvariet så jag kör med sjövatten och ca en halv liter kranvatten nu i början, men akvariet är inte så stort så det är inte så svårt att byta vatten.
Javisst. Alla sätt att hålla tempen under 20 är bra.erikthur skrev:Stora dagliga vattenbyten i ett kallt rum borde väl funka bra eller?
kew- skrev:Tack för alla svar :)
Har lagt in en 1 ½ liters cider flaska i frysen fylld med vatten, flyttat akvariet där inte solen kan nå det och satt upp en fläkt som blåser på vattnet. Har precis satt upp akvariet så jag kör med sjövatten och ca en halv liter kranvatten nu i början, men akvariet är inte så stort så det är inte så svårt att byta vatten.
Azur skrev:
Jag skulle rekommendera byte med kranvatten, det är betydligt viktigare att få ner temperaturen än att inte chocka fisken med nytt vatten.
gäst skrev:hur fan fick du tag på en lake..?
SimonSaysBaka skrev:beror på vart man letar, men jag kan hitta 20 lakar på några timmar om jag vill det.