Lamp-frågor till växtakvarium

#1 - 18 november 2008 11:49
Har lite funderingar angående lysrör i akvariumet. Just nu har jag ett lysrör som är bra för växterna och ett som framhäver fiskarnas färger.

1. Är det bättre att istället ha 2 st för växterna? (Fiskarnas färger lär väl se ungefär lika ut antar jag..?)

2.Hur ofta byter ni lampor?

3. Vilka lysrör tycker ni är bra och är prisvärda?

Tack på förhand! :)
Guest
#2 - 18 november 2008 12:25
Skall du ha ett växtakvarium så skiter du i fiskarnas färger. ;)
Dubbla Aquarelle rör ligger bra till för ditt ändamål tycker jag.
Mina rör byts efter tillverkarens råd. Det är lite olika på vilken typ av rör du använder.
Köper du Aquarelle så kan du köra dom i minst ett år innan byte.

Vad heter de rören du har i i dag?
Många akvariebutiker säljer Aquastar som skall vara bra till fiskarnas färger, men dessa är mycket bra växtrör...
#3 - 18 november 2008 12:37
Jag har fyra aquarelle till 140 liter och det blir bleka färger på fiskarna. Det blir fruktansvärt ljust. Men växterna jublar. Faktiskt inte så många fiskar som trivs i så ljust vatten. Nästan alla amazonas-arter som jag vill ha gillar brunt mörkt vatten.

Bytte nyss rör efter 2 år och det blev stor skillnad med snabbare tillväxt på växterna och mycket mindre påväxtalger. Så jag gissar att det var lite för länge att ha samma rör i 2 år. Ett och ett halvt år hade nog varit lagom.
#4 - 18 november 2008 18:34
Har lite funderingar angående lysrör i akvariumet. Just nu har jag ett lysrör som är bra för växterna och ett som framhäver fiskarnas färger.

1. Är det bättre att istället ha 2 st för växterna? (Fiskarnas färger lär väl se ungefär lika ut antar jag..?)

2.Hur ofta byter ni lampor?

3. Vilka lysrör tycker ni är bra och är prisvärda?

Tack på förhand! :)

Philips Aquarelle,Philips TL-D 965 eller Osram Flora77
#5 - 18 november 2008 20:22
Anettejt skrev:
Skall du ha ett växtakvarium så skiter du i fiskarnas färger. ;)

Dubbla Aquarelle rör ligger bra till för ditt ändamål tycker jag.

Mina rör byts efter tillverkarens råd. Det är lite olika på vilken typ av rör du använder.

Köper du Aquarelle så kan du köra dom i minst ett år innan byte.

Vad heter de rören du har i i dag?

Många akvariebutiker säljer Aquastar som skall vara bra till fiskarnas färger, men dessa är mycket bra växtrör...

Annars är det väl så att aquarelle som mest tappar 5% under hela sin livslängd så du kan köra dom som tills dom slocknar och att byta ut dom efter ett år är ett bra sätt att stödja din lokala akvariehandlare men inget annat.
#6 - 18 november 2008 20:51
Hur snabbt tappar dessa sin effekt då? Philips TL-D 965 och Osram Flora77
#7 - 18 november 2008 20:58
MattiasL skrev:
Hur snabbt tappar dessa sin effekt då? Philips TL-D 965 och Osram Flora77

Ingen aning men om det inte är trifosforrör så bör du troligtvis byta dom inom 2år iaf, men luska runt på respektive hemsida kanske du hittar mera info om dessa rör :confused:
Guest
#8 - 18 november 2008 21:30
Fuzzop skrev:
Annars är det väl så att aquarelle som mest tappar 5% under hela sin livslängd så du kan köra dom som tills dom slocknar och att byta ut dom efter ett år är ett bra sätt att stödja din lokala akvariehandlare men inget annat.

Det står MINST...;)
#9 - 19 november 2008 09:19
Anettejt skrev:
Det står MINST...;)

Du har helt rätt det ska ju va max 10% [B)]
#10 - 19 november 2008 09:47
Philips Aquarelle har en beräknad användningstid på 8 000 timmar vilket blir 2 år om man kör på med 11 timmar per dygn, den beräknade medel livslängden är på 15 000 timmar så det verkar vara en skröna att dom lyser fullgott tills dom slocknar.
#11 - 19 november 2008 10:32
Gaffel skrev:
Philips Aquarelle har en beräknad användningstid på 8 000 timmar vilket blir 2 år om man kör på med 11 timmar per dygn, den beräknade medel livslängden är på 15 000 timmar så det verkar vara en skröna att dom lyser fullgott tills dom slocknar.

Mja, det finns många olika aquarelle insåg jag och ganska många har en beräknad medellivslängd på 8000 timmar vad jag förstod och med en beräknad användningstid på 8000timmar så....

http://www.prismaecat.lighting.philips.com/FredhopperPDFWebServiceInter/docts/9dd0b383-4719-4a68-b409-270c34e2a7d4/Aquarelle__89_int.pdf

där finns alla fakta så jag kan ha fel men lite sanning verkar det finnas till skrönan iaf men man ska ju iaf inte dra alla över en kant :)

PS, länken funkade visst inte när man lämnat sidan :( men kolla via philips.com
#13 - 19 november 2008 11:31
Alla mina Aquarelle har tappat max 10% tills dom inte gått att tända längre. Över 3 år.

Man behöver verkligen inte byta dom så ofta som zooaffärer och försäljare vill ;)
#14 - 19 november 2008 11:36
defdac skrev:
Alla mina Aquarelle har tappat max 10% tills dom inte gått att tända längre. Över 3 år.

Man behöver verkligen inte byta dom så ofta som zooaffärer och försäljare vill ;)

Håller med, sedan är det en miljövinst om man ser det från detta perspektivet, något som ytterligare ger Aquarellen en fördel:).
#16 - 19 november 2008 11:50
..
#17 - 19 november 2008 13:46
-"Hörru, den här tabellen säger att inte dina lysrör fungerar längre!"
-"Men dom lyser ju?"
-"Inte enligt den här tabellen - byt genast!"

;)
#18 - 19 november 2008 21:44
defdac skrev:
-"Hörru, den här tabellen säger att inte dina lysrör fungerar längre!"

-"Men dom lyser ju?"

-"Inte enligt den här tabellen - byt genast!"

;)

*RTFM* !

haha, kör fan tills dom slocknar, varför byta när dom funkar (aquarelle)
#19 - 20 november 2008 08:54
Mitt äldsta rör tändes hur bra som helst efter 3 år och det gjorde de som var lite "nyare" också, men de var allihopa mörkare i ändarna än mitt på. Det kom alger i akvarierna och växterna var inte supersnabba längre. Jag har ingen mätare för ljus så jag vet inte om det var en försämring på 10% men det kändes som mer. Nu med nya rör är det bra fart på växterna och algerna blir långsamt uppätna av malarna. De verkar inte trivas med det nya ljuset.

Jag tror att man ska byta innan de slocknar helt. Eller ska och ska, det beror förstås på om man vill ha bra växtrör.
#20 - 20 november 2008 09:17
Det är ganska enkelt att kolla hur många procent rören tappat om man kan underexponera en bild på ett nytt och ett gammalt rör bredvid varandra:
http://www.flickr.com/photos/defdac/2897347933/in/set-72157606578593668/

Gör en relativt försiktig gaussisk blur, sedan en desaturate och jämför RGB-värdena för de ljusaste punkten på varje rör. Det blir runt 10% skillnad.

Som synes är ena röret nästan helsvart, inte bara i ändarna alltså.

Det man dock ska varna lite för är att rören blir mer svårtända. Har man en elektronisk ballast som inte riktigt verkar orka tända röret eller att det blinkar så är det läge att byta om man inte vill bränna sönder donet.

Annons