MonkanS skrev:Fiskbullar... tycker jag låter som lämplig föda. Varför levande fisk???
wrandel skrev:Jo då, både fiskbitar å räkor ingår i dieten. Men kan la va gött å fånga sin egen föda ibland
Kjell Fohrman skrev:Varför då?
Kjell Fohrman skrev:det har 2 orsaker
1/ Det moraliska som du nämner. Dvs det är ovärdigt att låta fiskar jagas till döds när rovfisken precis lika gärna kan äta mat som avlivats på ett värdigt sätt.
Om vi vill att fiskar skall bete sig som i naturen så skall vi låta fiskarna vara kvar i naturen - för vi kan ändå inte (och bör inte för fiskarnas skull) apa efter naturen i akvarierna. Det optimla för en fisk i naturen är inte det optimala i ett akvarium.
De Oscars som säljs idag är ju dessutom avelsformer och man får gå en himla massa generationer tillbaka för att man skall hitta något "naturursprung" hos dom
2/ Dessutom om fiskar triggas igång till att äta levande föda så skaffar de sig ofta ett aggressivare beteende som går ut över övriga medinnevånare i akvariet.
Bygert skrev:Det finns en legal aspekt på att mata levande. Jordbruksverket har uttalat som sin mening att det är förbjudet att mata med levande ryggradsdjur. Underlaget de har för det är tunt men det är i alla fall klart så långt att det inte är tillåtet om foderdjuret plågas. Dock är ju det där en indikation på att man bör vara återhållsam.
Det finns också även bortsett från regler en djurskyddsaspekt på att mata med levande. Döda djur blir inte plågade eller stressade, det är helt säkert. Hur otrevligt det är för en fisk att bli uppäten av en annan må vara något osäkert men just för att det är osäkert bör man undvika det. Vissa fiskar kanske matvägrar om de inte får levande och då är det ju inte mycket att välja på, när det gäller djur som äter dött är det bara onödigt att ge levande foder. Finns ingen anledning att riskera att stressa foderfisken, forskningen har ju allt mer visat att fiskar har större mentala förmågor än många kanske trott, helt klart kan de uppleva smärta t ex. Riktigt hur avancerat det är i en fiskhjärna vet vi ju inte och får kanske aldrig veta men när man läser sånt som nyligen kom fram, att bläckfiskar av allt att döma drömmer, då blir man ju lite fundersam.
Det möjligen viktigaste skälet till att inte i onödan mata levande har jag sparat till sist. Djurhobbyn är klart ifrågasatt och Djurens Rätt menade t ex nyligen att man överhuvudtaget inte skulle få ha vattenlevande djur. Mot den bakgrunden är det synnerligen oklokt att ge dem chansen att utmåla akvarister som okänsliga djurplågare som helt i onödan utsätter djur för plågsamma situationer. Vad man nu än tycker om att mata med levande så är det ändå helt onödigt att ge dem som vill stänga ner akvariehobbyn helt argument, det är definitivt inte vad vi behöver.
De här frågorna har ju diskuterats länge bland reptilfolk och i synnerhet bland de som håller orm. Argumenten som har kommit är ju av samma slag som här, det är ju naturligt att djur blir byten. Det är det ju absolut men det är ju då också helt naturligt att djur svälter ihjäl och det accepterar vi väl inte i fångenskap? Vi kan och ska göra det bättre än vad det är i naturen helt enkelt, bara för att nåt förekommer i vilt tillstånd så behöver det inte vara acceptabelt i fångenskap.
Det har också kommit argument om stimulans mm, det har dock visat sig att det går alldeles förträffligt att hålla ormar på dött foder och de lever och förökar sig. Förvisso finns det nog ett och annat att göra när det gäller att stimulera djuren men det kan man lösa på annat sätt än med levande foder, intressant miljö t ex.
På reptilsidan har det svängt helt nu, ifrån att levande foder var standard till att de som matar med levande snarast är suspekta fossiler som sätter hobbyn i fara genom att ge djurhållningsmotståndare helt onödig draghjälp. Det är inte fel om vi får samma utveckling inom akvariehobbyn så att vi minskar risken för onödiga problem genom att ge Djurens Rätt och annan liknande helt onödiga chanser att utmåla oss som slemma djurplågare.
wrandel skrev:tycker inte att det är mer värdigt att t.ex trålas upp för att sedan behöva sprattla ihjäl på en fiskebåt än att ätas upp direkt, och på så vis få en relativt snabb död
wrandel skrev:det här kallar jag svar.. :) tackar och bockar för det. även om ingen svarar på det jag faktiskt frågade från början, nämligen vilken fisk som är nyttigast för mina fiskar att äta. att detta är en känslig fråga har jag nu förstått, och det där med djurens rätt hade jag ingen aning om. men det ändrar trots allt inte min åsikt om vad som är rätt och fel.. och ska man passa sig för att djurens rätt ska få vatten på sin kvarn borde man väl även avstå från att mata med levande mygglarver, artemia, daggmask osv?
MikBac skrev:tråden handlade ju om lämplig betesfisk till påfåglar..
Att hålla påfåglar i ett sällskapskar fungerar om de andra fiskarna är lika stora eller större.
Att ha guppy, svärdbärare, molly eller andra mindre fiskar = mat.
Det går (iallafall för mig) inte att ha växter i inredningen, (nu har jag sen några veckor en stor kolplanta som fått vara en tid... så jag väntar med spänning om de låter den vara). Även om då en guppy skulle hamna i karet, o använda sig av växter som gömställe så kommer påfågeln inte att ge upp förrän den fått sin munsbit..
I somras gjorde sig en kompis av sig med sitt lilla 160 liters akvarium, men blev inte av med sina zebrafiskar och frågade om jag kunde ta dem. Men jag sa att det inte kommer att fungera med mina påfåglar. Jodå sa han, de e så snabba att de klarar sig.
Jag var tveksam - men lät mig övertalas att ta dem så han kunde sälja sitt akvarium. Sagt och gjort, - men de klarade sig kanske 2-4 dagar, sen fanns ingen zebrafisk kvar av de 15 som hamnade i karet.
Visst var det jakt - och zebrafiskarna var mycket snabbare, men sen gick tre-fyra påfåglar ihop i jakten och verkade tillsammans styra in några av zebrafiskarna i ett hörn. Det verkade helt klart som om de samarbetade.. Dock var själva ätandet över på en halv sekund.
Min kompis var inte glad, men jag sa ju: Vad var det jag sa?