Lämpliga ''första-fiskar''?

#1 - 25 februari 2008 15:57
Kan ni nämna fiskar som är lämpliga för nybörjare?
#2 - 25 februari 2008 16:10
Kampfisk tycker jag var/är väldigt lätt att sköta.
#3 - 25 februari 2008 16:18
Menar du som uppstartsfiskar eller fiskar som tål lite missar en nybörjare kan göra?

När det gäller det första, så är nog sebrafiskar den klassiska startfisken.

För det andra, så brukar man rekommendera platys, svärdbärare, guppys och så vidare... Men jag rekommenderar också malawiciklider, faktiskt...har man bara rätt vatten med lite fart på och gott om stenskravel så trivs de. Och de är tåliga, också. Min malawiburk är nog det minst skötselkrävande akvarium jag någonsin haft. :)
#4 - 25 februari 2008 16:21
Det beror mycket på vad du är ute efter. Fina färger? Intressant beteende? Lugn? Action? En viss biotop? Om du berättar lite om dina förväntningar blir det nog bättre att komma mer förslag. Hur stort är akvariet förresten? Det spelar ju en stor roll för vilka fiskar man kan välja.

Generellt kan man säga att fiskar som inte är känsliga eller på något annat sätt svåra är de lämpligaste för en nybörjare.
#5 - 25 februari 2008 17:03
Sök på zoopets artregister (avdelningar >> sötvattensfiskar - artbeskrivningar) efter fiskar med svårighetsgrad 1. Kolla bara att alla fiskar du väljer ska ha samma krav på vattenvärden och temperatur och att ditt akvarium är stort nog åt arten.
#6 - 25 februari 2008 17:16
batski skrev:
Det beror mycket på vad du är ute efter. Fina färger? Intressant beteende? Lugn? Action? En viss biotop? Om du berättar lite om dina förväntningar blir det nog bättre att komma mer förslag. Hur stort är akvariet förresten? Det spelar ju en stor roll för vilka fiskar man kan välja.

Generellt kan man säga att fiskar som inte är känsliga eller på något annat sätt svåra är de lämpligaste för en nybörjare.

De ska vara enkla och klara sig i ett nystartat akvarium, och de ska helst inte vara större än 8cm. Akvariet är ungefär 100L.
#7 - 25 februari 2008 17:56
Inga fiskar mår bra av nitrit, hur tåliga de än må vara. Så i ett nystartat akvarium får man bara ha några få fiskar under den första månaden, tillsätta bakteriekultur, mata sparsamt och hålla koll på nitriten. Efter drygt 1 månad kan man börja utöka antalet invånare successivt med några veckors mellanrum.

Det finns en del olika arter som kan bo i ett 100 liters. Här följer några exempel.

Regnskogsbiotop med rötter och mycket växter:

1. kakaduaciklider (2 honor och 1 hane), ett stim glödbandstetror och om du har fin sand ett stim små pansarmalar.
2. läppguramis eller dvärgguramis, ett stim dvärgrasboror (Boraras maculatus), ett gäng räkor och om du har fin sand en eller två svarta kuhliiålar.

Ljust akvarium med mycket stenar och nästan inga växter: snäcklekare.

Några arter som brukar vara lättskötta: zebrafisk, kardinalfisk, pärlrasbora, svart kuhliiål, glödbandstetra, koppartetra, riotetra, lykttetra, svart neontetra, neontetra, endlers, platy, kopparbarb, kakaduaciklid.

Tänk på att alla fiskar inte passar ihop. En del vill ha lugn och ro, medens andra är ganska aktiva. En del vill ha lygnt vatten medens andra trivs i strömmande vatten, osv. Läs på om de arterna som du finner intressanta innan du bestämmer dig för vilka du vill ha.
#8 - 26 februari 2008 13:00
Tigerbarben är en tålig fisk som ocskå är bra i ett nystartat akvarium!
Jag är hämskt hämskt HÄMSKT nöjd med mina 5 (snart 10) och ångrar inte en sekund att ja inte körde på Zebrafisk som jag först hade tänkt.

Dock ska man nog tänka på att Tigrar lätt blir lite elaka om dom inte får vara många. Minst en 8 stycken brukar man säga tror jag, så de krävs nog att man tänker efter lite hur man vill ha det i frammtiden.

Själv kan jag inte vänta tills dagen då ja har ett stort fint stim på minst 15 tigrar :D
#9 - 26 februari 2008 17:44
Tänk på att akvariet är lite för litet för tigerbarber. Dessutom kan man inte ha tigerbarber ihop med vilka fiskar som helst. Så här står det på zoopets infosida om tigerbarber: "Den är en fenbitare och därför skall man inte hålla denna fisk ihop med gurami, skalarer och andra fiskar med långa fenor."
#10 - 26 februari 2008 18:22
lones

jag tycker att slöjstjärt är en fin rolig och lätt fisk att ha den behöveer inte så varmt vatten heller
#11 - 27 februari 2008 10:18
Lones skrev:
jag tycker att slöjstjärt är en fin rolig och lätt fisk att ha den behöveer inte så varmt vatten heller

Nej men de behöver utrymme och är dessutom stimfiskar varför man inte ska hålla bara en slöjstjärt.

Sen är det viktigt att tänka på att de skiter ner väldigt mycket och kräver ordentlig filtrering. Sen måste man även komma ihåg att det inte finns så många andra arter som är lämpliga att dela akvarium med slöjstjärtar. Sist men inte minst tänkt på att de äter en del växter.

Så vill man skaffa slöjstjärt ska man tänka på följande:

1. skaffa ett relativt stort akvarium (de kan bli upp mot 20 cm långa och ganska höga i kroppen).
2. köp ett reellt filter.
3. Ha minst 3 slöjstjärtar ihop.
4. välj växter som de inte äter.
5. blanda inte varmvattens- eller för små fiskar i samma akvarium.
#12 - 29 februari 2008 20:19
Kan några sebrafiskar klara sig i ett nystartat akvarium? för de funderar jag på, såg dem igår i djuraffären. Men de kommer inte gå så bra ihop med andra fiskar som t.ex. Guppy om jag skaffar det senare? har läst att de stressat ihjäl fiskar och är riktiga fenbitare.
Finns det någon sorts liten mal som passar? för malar är det som lockar mig mest.
#13 - 1 mars 2008 11:09
Om du inte tror att zebrafiskarna inte kommer att passa bra ihop med de fiskarna du vill ha sen ska du givetvis inte skaffa dem.

Alltså, inga fiskar - inte ens de tåligaste - klarar sig i ett nystartat akvarium om det blir en ammoniak/nitrispik, utan vilka första fiskar man än väljer måste man se till att det aldrig blir några skadliga/dödliga halter av dessa gifter i vattnet. Och det gör man genom att börja med väldigt få fiskar under den första månaden, mata ganska sparsamt, tillsätta bakteriekultur och sen efter - den första kritiska månaden har gått - börja utöka antalet invånare i akvariet successivt med några veckors mellanrum. Men skaffa inga fiskar som du egentligen inte vill ha.

Om malar är de fiskar som lockar dig mest borde du satsa på ett betydligt större akvarium. De flesta malarna blir faktiskt relativt stora och kräver större utrymme. Men det finns några stycken som skulle funka.

Ett gäng pitbull plecos (parotocinclus jumbo/ LDA25): http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236, men då det är gruppfiskar får man skaffa minst 6 stycken. De vill ha fin sand som bottenmaterial.

Vingmal (Hara jerdoni): http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=432. Även dessa vill ha fin sand som bottenmaterial. Nattaktiva.

Clown panaque (Panaque maccus): http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=734. De måste ha rötter eftersom de äter trä. Pga sin diet skiter de ner en del.

Knorrmal (Bunocephalus verrucosus): http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=92. Måste ha fin sand. Nattaktiv.

Men börja inte med malarna.
#14 - 1 mars 2008 15:34
Jag tycker detta är svårt. Det finns ju bara ett fåtal arter som man kan välja mellan när det gäller ett nystartat akvarium, vad jag fattat. Hur ska man göra sedan då när det har mognat tillräckligt? ska man plocka ut de fiskarna man skaffade bara för att det skulle komma igång?
#15 - 1 mars 2008 15:36
Jens A. skrev:
Menar du som uppstartsfiskar eller fiskar som tål lite missar en nybörjare kan göra?

När det gäller det första, så är nog sebrafiskar den klassiska startfisken.

För det andra, så brukar man rekommendera platys, svärdbärare, guppys och så vidare... Men jag rekommenderar också malawiciklider, faktiskt...har man bara rätt vatten med lite fart på och gott om stenskravel så trivs de. Och de är tåliga, också. Min malawiburk är nog det minst skötselkrävande akvarium jag någonsin haft. :)

Men jag vill inte ha sebrafiskar sedan, ska jag bara slänga ut dem sedan då när akvariet mognat? känns lite tråkigt.
#16 - 1 mars 2008 15:51
Hur är det med kopparbarb?
#17 - 1 mars 2008 16:32
Temeraire skrev:
Jag tycker detta är svårt. Det finns ju bara ett fåtal arter som man kan välja mellan när det gäller ett nystartat akvarium, vad jag fattat. Hur ska man göra sedan då när det har mognat tillräckligt? ska man plocka ut de fiskarna man skaffade bara för att det skulle komma igång?

Hmm, har du läst vad jag skrev i mitt förra inlägg? Jag har ju redan förklarat hur man ska göra vid uppstart...

Vilka arter är det du vill ha i akvariet?
#18 - 1 mars 2008 16:44
batski skrev:
Hmm, har du läst vad jag skrev i mitt förra inlägg? Jag har ju redan förklarat hur man ska göra vid uppstart...

Vilka arter är det du vill ha i akvariet?

Jo, jag har läst det. Vad jag fattar så kan man vända de fiskar man vill ha direkt, men att man få ta få, utöka med tiden. Men enligt andra så finns det bara vissa arter som man kan ha i ett nysratat akvarium.
#19 - 1 mars 2008 16:53
Temeraire skrev:
Jo, jag har läst det. Vad jag fattar så kan man vända de fiskar man vill ha direkt, men att man få ta få, utöka med tiden. Men enligt andra så finns det bara vissa arter som man kan ha i ett nysratat akvarium.

Nonsens. Startar man upp försiktigt så man undviker ammoniak-och nitritspikar så går det bra. Man bör dock undvika börja med de känsligare arterna. Fundera på vilka arter du vill ha i akvariet och börja sen med den tåligaste av dem. Bara några individer under den första månaden och utöka sen antalet successivt.
#20 - 1 mars 2008 17:27
batski skrev:
Nonsens. Startar man upp försiktigt så man undviker ammoniak-och nitritspikar så går det bra. Man bör dock undvika börja med de känsligare arterna. Fundera på vilka arter du vill ha i akvariet och börja sen med den tåligaste av dem. Bara några individer under den första månaden och utöka sen antalet successivt.

Där är ju problemet. Fundera på vilka arter man vill ha och börja med de tåligaste, vad menar du? en art är väll en fisk, eller är art ett släkte? tänk om man inte vill ha någon av de tåliga arterna då?
Med arter kanske du menar levandefödare och de andra grupperna, eller?
#21 - 1 mars 2008 17:36
Jag menade fundera på vilka arter du vill ha i akvariet och sen - för säkerhets skull - börjar du med några individer av den tåligaste bland dem som du har valt.

Hmm, en fisk är en individ som tillhör en art. Alltså glödbandstetra är en art neontetra är en annan, vingmal en tredje, osv.
#22 - 1 mars 2008 19:04
batski skrev:
Jag menade fundera på vilka arter du vill ha i akvariet och sen - för säkerhets skull - börjar du med några individer av den tåligaste bland dem som du har valt.

Hmm, en fisk är en individ som tillhör en art. Alltså glödbandstetra är en art neontetra är en annan, vingmal en tredje, osv.

Jaha, nu kanske jag förstår. Om jag t.ex. vill ha arterna 1, 8, 9 och 4, så kan jag börja med art 4 som är den tåligaste? (använde siffror eftersom jag inte kan så många namn än).
#23 - 1 mars 2008 19:07
Yep, det var exakt så jag menade :)

Annons