Lämpliga Tanganyika till 180 Liter

#1 - 17 december 2006 14:21
Går i köptankar på ett 180 Liters Juwel som jag tycker är mycket prisvärda här på Västkusten. Har idag Malawi och Sydamerika. Vore därför väldigt skoj att prova Tanganyika i ett "mindre" kar. "Troffar" är ju underbart läckra men helt otänkbart har jag förstått då de kräver minst 150 cm långa kar (Juwel 180 = 100 cm långt)
Vid besök av olika butiker och att ha studerat litteraturen tycker jag att "Prinsessan av Burundi" är underbart vacker och skall vara tålig.
Andra favoriter är Altolamprologus calvus samt Häst nosciklider. Alla dessa 3 arter skulle nog funka om jag tagit till mig informationen rätt, men kan jag ha alla 3 arter tillsammans och hur många av varje ? - med tanke på revirbildningen ?
#2 - 17 december 2006 15:56
Jag skulle kunna tänka mig kanske två mindre arter i ett 180l.

Julidochromis: dickfeldi, regani, ornatus och transcriptus med flera.
Neolamprologus: brichardi.
Lamprologus: multifasciatus, brevis, ocellatus, stappersi och similis mfl
Altolamprologus: Compressiceps "Sumbu"

Ett par Jullar och en grupp snäcklekare skulle jag kört om jag haft ett kar till.

MVH Simon B:) !
Bilagor:
#3 - 17 december 2006 16:09
Tackar för tips, intressant. Kollade upp Altolamprologus fasciatus. Den ser fin ut, speciellt den från Nkondwe Island. N. Brichardi är ju samma som "Prinsesan" och den är närmast ett måste. Intressant också med Lamprologus arterna då de är ganska små. Kanske man kan ha ett flertal av dessa och 1-2 par Prinsessan och 1 par Altolamprologus ?
#4 - 17 december 2006 20:42
Två arter tror jag är max dessvärre då alla dessa fiskar lever i samma vattenskikt. För att hålla fler arter krävs större botten yta.

2 - 3 par av någon lamprologus art + 1 par av någon av de andra arterna jag nämnde hade nog funkat bäst.

Har dock inte dessa fiskar själv så helt säker kan jag inte vara. Men ovanstående är mitt tips.

Lycka till med vad du än väljer:) ! MVH Simon B!
#5 - 18 december 2006 11:37
Jag tycker att du ska skippa brichardin, för den tar ett så stort revir. Den passar bäst för sig själv egentligen.
#6 - 19 december 2006 12:44
Vilka ciklider är dom mest enkla att hanskas med?????

Hej. Ja har köpt ett 200 liters Aquel hörnakvarium, så jag undrar vilken sort av ciklider skulle va den mest enkla att sköta, gärna någon färg gran ciklid sort :) ...

Hoppas det är någon som kan svara på det?
#7 - 19 december 2006 13:51
Eftersom det ligger under en tanganyika tråd antar jag att det är fiskar från denna sjö du syftar på.

Jag rekommenderar Någon julidochromis art. Reganin och ornatusen är ju vackert gul färgade. Det skulle jag köra på.

Lycka till! MVH Simon B:) !

Annons