Lämpligt mörkt grus

#1 - 27 september 2012 10:55
Jag har lite problem med att hitta bra mörkt/svart grus. Det jag hittat består av skarpa kanter som inte är bra för malar, medan andra jag hittat helt enkelt inte är så bra för malar pga deras sammansättning. Någon som kan hjälpa mig?

Jag har hittat en typ och det är hos PWSS: http://www.pwss.se/product.php?productid=10288&cat=3&page=2

Anledningen till att jag vill ha mörkt grus är för att jag läst, och sett, att det är snyggt ihop med gröna växter :)
#2 - 27 september 2012 12:04
jag har kört med svart diabaskross.

kostade sist på Hornbach ~ 130 / 20 kg (borde finnas på alla bygghandlare/stensättare)
[SIZE=1]
(jag betalade direkt på källan 1,40 / 20 kg sist jag köpte)[/SIZE]
#3 - 27 september 2012 12:44
Temeraire skrev:
Jag har lite problem med att hitta bra mörkt/svart grus. Det jag hittat består av skarpa kanter som inte är bra för malar, medan andra jag hittat helt enkelt inte är så bra för malar pga deras sammansättning. Någon som kan hjälpa mig?

Jag har hittat en typ och det är hos PWSS: http://www.pwss.se/product.php?productid=10288&cat=3&page=2

Anledningen till att jag vill ha mörkt grus är för att jag läst, och sett, att det är snyggt ihop med gröna växter :)
Jag vet inte hur pass mycket man kan lita på att färgad sand/grus är ofarlig, jag skulle aldrig ha det i mitt akvarium iallafall! Den fina svarta sanden är oftast aluminiumsilikat och är ett no no, endast för dekoration ovan vatten! Svart diabaskross som ken tipsar om är väldigt olämplig tillsammans med malar!

Det jag hittar är mörkt naurligt grus, det har mjuka kanter och funkar som en kompromiss, malar skadar sig inte men kan inte gräva i det ordentligt: http://www.pwss.se/product.php?productid=15036&cat=3&page=4

Det finns vissa områden på jorden som man kan finna svart sand, undrar om denna kommer därifrån? Verkar så på priset;) http://www.pwss.se/product.php?productid=16419&cat=3&page=4
#4 - 27 september 2012 12:56
åheim skrev:
Svart diabaskross som ken tipsar om är väldigt olämplig tillsammans med malar!

I beg to differ.....och jag håller med.

För det första, den jag har använt, och sett i bygghandel på minst ett ställe har haft väldigt "runda" kanter. Den är helt enkelt trumlad.

Så, i det fallet håller jag inte med om att den skulle vara olämplig.

Diabas som stensort kan väl inte vara olämplig.....??

Sedan, nu när jag tänker efter, så finns det nog mer "otrumlad" diabaskross än vad det finns trumlad. Och den är vass i kanterna. Och i det fallet håller jag med om att det är inte så lämligt.

Så, jag ska be om ursäkt för att jag var lite otydlig.

Skall ni leta efter diabaskross så känn på "stenen", vass = nej, rund = ja.

.
#5 - 27 september 2012 13:08
I beg to differ.....och jag håller med.

För det första, den jag har använt, och sett i bygghandel på minst ett ställe har haft väldigt "runda" kanter. Den är helt enkelt trumlad.

Så, i det fallet håller jag inte med om att den skulle vara olämplig.

Diabas som stensort kan väl inte vara olämplig.....??

Sedan, nu när jag tänker efter, så finns det nog mer "otrumlad" diabaskross än vad det finns trumlad. Och den är vass i kanterna. Och i det fallet håller jag med om att det är inte så lämligt.

Så, jag ska be om ursäkt för att jag var lite otydlig.

Skall ni leta efter diabaskross så känn på "stenen", vass = nej, rund = ja.

.
Diabas som stensort går nog bra men just kross talar om att det är krossade bitar, och de är vassa, det används på samma sätt som makadam och kantigheten ska göra att det inte rör på sig, utan ska vara ett stabilt underlag. Finns det polerade som ex engelsk sjösten så kan det funka.
#6 - 27 september 2012 13:12
åheim skrev:
Diabas som stensort går nog bra men just kross talar om att det är krossade bitar, och de är vassa, det används på samma sätt som makadam och kantigheten ska göra att det inte rör på sig, utan ska vara ett stabilt underlag. Finns det polerade som ex engelsk sjösten så kan det funka.

stenmjöl av svart diabas funkar oxå.

gjorde iaf här i ett kar.

fast....man måste tvätta som fasen, säkert 50-75% av mjölet är just mjöl.....

.

Annons