Lämpligt sällskap till Ps. Demasoni?

#1 - 11 januari 2007 17:25
Hejsan!

Jag undrar vilken ciklid som är lämpligast att hållas tillsammans med Ps. Demasoni? Speciellt om man vill ha lek.

Jag har tänkt mig ett sällskapsakvarium, men där det även leks. Så en eller 2 arter utöver Demasonin blir lagom.

Jag har kollat lite på Melanochromis Interruptus och rödzebra. Skulle någon av dem passa tillsammans med Demasonin?

Kan tillägga att akvariet nog hamnar någonstans kring 250 liter.

Skriv gärna hur många av art och kön.

Tack på förhand!

Mvh. Simon
#2 - 11 januari 2007 18:10
Du kan välja ganska fritt bland de andra Mbuna fiskarna när det gäller sällskap till demasonin som är en riktig bråkstake. De flesta malawi bråkar dock mest med sina artfränder.
Rödzebra och M. interruptos funkar nog bra!

MVH Simon B:) !
#3 - 11 januari 2007 19:45
Vet av erfarenhet att golden & acei (marigold) fungerar felfritt ihop med den lille gynnarn (har haft lek på samtliga arter i samma kar), men hade jag startat ett demasoni-kar idag hade det definitivt blivit ett artakvarie med tanke på artens aggressivitet, hyperaktivitet och hur känsliga över lag de är. Men som svar på din fråga kan jag rekomendera golden och acei.

Rödzebrahanar blir sanslöst aggro och dominanta, särskilt vid lek. Jagar ofta demasoni i ett av karen här när de kommer "tillräckligt" nära (tillräckligt kan vara andra sidan akvariet om det vill sig illa).
#4 - 11 januari 2007 20:13
Jag har demasoni tillsammans med Melanochromis interruptus och det funkar klockrent!
Båda arter är hyfsat lika i agressivitet och storlek.. dessutom otroligt snygga!
#5 - 11 januari 2007 20:24
Tack för svaren!

Acei ska jag lägga på minnet om jag ser de i butiken. Golden är som deelay uttryckte det: "lika rolig som en honungsgurami =)" ^^

PsyM: Hur stort akvarium håller du demasoni och interruptus i? Och hur många av varje art/kön har du?

Hur många av varje art är lämpligt att ha i ett ca. 240 liters? Har förstått att demasonin blir bättre ju fler man håller. Så hur många Demasoni resp. interruptus skulle du ha i 240 liter?

Och tror ni att de skulle funger med demasoni tillsammans med Aulonocara JF i 240 liter?

Tack för svaren!
#6 - 11 januari 2007 20:33
Simpor skrev:
Tack för svaren!

Acei ska jag lägga på minnet om jag ser de i butiken. Golden är som deelay uttryckte det: "lika rolig som en honungsgurami =)" ^^

PsyM: Hur stort akvarium håller du demasoni och interruptus i? Och hur många av varje art/kön har du?

Hur många av varje art är lämpligt att ha i ett ca. 240 liters? Har förstått att demasonin blir bättre ju fler man håller. Så hur många Demasoni resp. interruptus skulle du ha i 240 liter?

Och tror ni att de skulle funger med demasoni tillsammans med Aulonocara JF i 240 liter?

Tack för svaren!

Mitt akvarie med ovanstående kombination är på 260 liter, Jag här där 14st av varje sort 3 hanar och resten honor. Funkar kanon... dock ska det tillägas att demasonina har vuxit up tillsammans sen de var små och är alltså vana vid varandra.
Jag skulle t.ex aldrig tillsätta ytterligare hanar.. de hade blivit dödade direkt! Så bestämmer du dig för demasoni så köp hela gruppen på en gång, och jepp du har förstått det rätt... ju större grupp destu bättre.
Att Aulonocaran funkar i den kombon är nog 50/50. Även om Interruptus och demasoni tllhör de mindre mbunas, så är de som sagt agressiva vilket aulonocaror inte är. (dock så sägs de nya Strawberry och Firefish varianterna vara lite tuffare)

mvh PsyM
#7 - 11 januari 2007 21:01
Ok, grymmt!

Tack för svaren PsyM!

Kanske smartast att köpa unga fiskar? Jag har även hört att om man köper en grupp på 25 så slutar den på 20.. Hur många ungdjur tycker du att jag ska köpa för att det ska sluta på en grupp under 15 individer?

Med Aulonocarorna tänkte jag mig mer ett akvarium med Demasoni+ Aulnocara.. utan interruptus alltså.. Men det kanske är dumt, får höra mig för.

Tack så hemskt mkt för svaren! uppskattas verkligen!
Ha det bra!

Mvh. Simon
#8 - 11 januari 2007 21:17
Ja det är inte fel att låta dem växa upp tillsammans, min erfarenhet är att de accepterar varandra lättare då.
Jag har bara tappat 2 av de ursprungliga 16 jag köpte för 2 år sen, men köp du en grupp på ca 20 djur så bli det nog perfekt.

Jag hade Aulonocara Hueseri tillsammans med demasoni ett tag och det funkade sådär.. Aulonocarorna blev ofta undanskuffade både vad gäller revir och vid matning.
Men köper du ett vuxet par aulonocaror till en ungdjursgrupp demasoni så tror jag nog det kommer funka bra!
#9 - 12 januari 2007 07:43
Ok, tack :)

Hur många hanar resp honor ska jag ha av demasoni då?

Tack för svaren! fick lite att fundera på ^^

Mvh. Simon
#10 - 12 januari 2007 09:12
vit haj kanske skoja bara
#11 - 12 januari 2007 17:25
Jävligt nödvändigt inlägg mattiohela!

Sexig särskrivning också! För att inte tala om din skicklighet med skiljetecken!

Snälla.. om du inte har något bra att säga är det bättre att inte säga något alls. Om du vill komma in i tråden kan du ju pröva med att ställa frågor.
#12 - 12 januari 2007 21:08
sorry för mitt inlägg tidigare Simpor

men du kan ha vilka mbunas du vill.. ska också tänka på att alla mbunas är tuffa fiskar nästan alla men tycker att du skulle ta om prova med rödzebra och alla andra zebror skulle säkert funka
#13 - 13 januari 2007 18:18
Simpor skrev:
Ok, tack :)

Hur många hanar resp honor ska jag ha av demasoni då?

Tack för svaren! fick lite att fundera på ^^

Mvh. Simon

Det blir lugnast om du bara har en 1 hane och resten honor.. men det blir kanske lite svårt att få tag på.. hehe. Själv så har jag 3 hanar och resten är honor och det funkar bra... Men jag skulle inte rekomendera det.. risken är att en hane blir för dominant och jagar ihjäl de övriga två.
Om du köper en grupp med 20 individer så skulle jag rekommendera antingen 1 hane resten honor, eller 5-7 hanar resten honor.
#14 - 13 januari 2007 19:34
Ok, tack Matti och PsyM.

Just nu är jag inne på att hålla 1 demasonihane och typ 2 honor. Detta pga. att jag fick en ganska bra beskrivning av varför just Demasoni är svår att hålla i akvarium.

Sedan tänkte jag blanda in lite fler arter. Får höra mig för vilka som passar med demasonin.. Men typ M. Livingstonii, M. sp. Aurora yellow, M. Callainos (Bright Blue varianten), Metriaclima Mbenjii och någon sorts Aulnocara.
Inte allihopa, men några av dem.

Får försöka fixa ett snyggt akvarium med många arter.. Borde inte vara något problem. Även om det alltid är lättare att få det snyggt om det är många av varje art..

För Demasonin känns lite självklar för mig ;) Så jäv*a cool ^^
#15 - 13 januari 2007 19:49
jag tror på det sista förslaget som psym skrev...

vi har ungefär 8 hanar och 9 honor... är inte helt 100 på att det är precis så men ungefär 50/50 har vi det och vi har ingen "mobbing" i karet alls...
har läst att om man har många individer av demasoni så minskar man risken för att nån ska bli utmobbad...så därför köpte vi många...

//jonatan
#16 - 13 januari 2007 20:29
Ok, tack Joda, bra att veta om jag kommer in på spåret med många Demasonis igen. För om man vill utsätta sina demasonis för minsta möjliga stress så är det ju att hålla en hane med X antal honor.

Jag tror jag tänker köra 1 dema. hane och 2 honor. Så inreder jag med mkt grottor så att honorna kommer undan. För i naturen håller ju demasonihanarna revir på typ 1,5 meter. Så att stoppa 20st demasoni i ett 200 liters blir lite "Demasoni Goes Big Brother" ;) Även om det är bättre än att hålla typ 5..

Vad tror ni om dessa fiskar i ett 2-300 liters då? hur många? Komplement etc etc..

De jag kollat på som jag tycker är:
[LIST]
[*]Demasoni
[*]M. sp. "Aurora Yellow"
[*]M. Callainos (Bright Blue varianten.)
[*]M. Mbenji !! skitcool!
[*]M. sp "Msobo"[/LIST]Mvh. Simon

Annons