Lamprologus multifasciatus + Amano??

#1 - 13 mars 2004 08:31
Kort och enkel(?) fråga - Kan man ha Multisar med Amano? Är väldigt nyfiken på dessa på charmiga ciklider och tänkte ha dem tillsammans med Endlers guppy och Amanoräkor.

Vad tror ni? Någon som har testat?
#2 - 13 mars 2004 09:03
Räkorna är inga problem. Nästan säkert inte guppyna heller, fast småciklider äter förstås guppy-yngel.
#3 - 13 mars 2004 09:44
Ursprungligen skickat av Azur

Räkorna är inga problem. Nästan säkert inte guppyna heller, fast småciklider äter förstås guppy-yngel.

Fast guppyna är ju ganska produktiva, så lite svinn kan ju vara ok - dessutom finns det hornsärv i karet att gömma sig bland.

Lät bra med Amano - kanske får bli ett försök.

// Martin
#4 - 13 mars 2004 11:54
jag har haft räkor med lamprologus stappersi och det gick alldeles utmärkt! /mats
#5 - 13 mars 2004 13:04
Jag har haft ett pytte guppyyngel (följde med håven en gång) med mina multisar och det har överlevt... De verkar inte vara så rovgiriga av sig...
#6 - 13 mars 2004 13:12
Vad tycker Amanoräkorna om Tanganyikavatten då??? Har för mig att de vill ha lite mjukare och lägre pH... I mitt kar blir det bruna och gröna alger på rutorna, och Ancistrusarna vågar inte städa nära Multisarna... Skulle Amanoräkorna fixa undarna algerna kanske??? Men visst vill dom ha växter??? Känner att det nog är en idé att gå på sök nu...
#7 - 13 mars 2004 13:47
De älskar tanganyikavatten. Det är sånt de vill ha egentligen, fast de kan överleva i relativt surt & mjukt vatten.
#8 - 13 mars 2004 14:20
Ursprungligen skickat av Nanc

Vad tycker Amanoräkorna om Tanganyikavatten då??? Har för mig att de vill ha lite mjukare och lägre pH... I mitt kar blir det bruna och gröna alger på rutorna, och Ancistrusarna vågar inte städa nära Multisarna... Skulle Amanoräkorna fixa undarna algerna kanske??? Men visst vill dom ha växter??? Känner att det nog är en idé att gå på sök nu...

De (räkorna alltså) har i alla fall fått gilla läget i karet än så länge, och enligt Azur så...... mitt kranvatten är basiskt och i det lilla karet gör jag inte så mycket med det.

Växter - För närvarande är där ciklidgräs och Hornsärv. Ciklidgräset vet jag inte, men hornsärven tänkte jag ha kvar som flytväxt (skydd för yngel + hjälper väl till med vattenkvaliteten)

// Martin

Annons