Lamprologus multifasciatus tillsammans med ...?

HazelCR
#1 - 17 september 2006 03:48
Passande sällskap till snäcklekare, Lamprologus multifasciatus i ett 100-200 liters kar ?

Jag har läst en del gamla trådar och det verkar inte vara lätt att hitta en fungerande mix.

Skulle det t.ex. fungera med ett lekpar av Ancistrus och en koloni Multisar?
Med fungera menar jag att båda arterna skall trivas och att det skall kunna bli yngel i massor.

Kom gärna med förslag på passande sällskap till en koloni snäcklekare!
#2 - 21 september 2006 21:19
prinsessan av burundi/daffodil/pulcher är perfekt sällskap... likaså julidochromis och altolamprologus... om du har 200 liter skulle det gå att ha ett par Tanganicodus irsacae, blåprickig hästnos som blickfång bland alla ljusa fiskar...

malynglen skulle bli mat... kanske skulle något klara sej undan, men det går inte föda upp yngel tillsammans med rovfiskar... dessutom ser ancistrusyngel så ynkliga ut när de sitter och sprattlar i munnen på en snäcklekare...
#3 - 21 september 2006 21:35
Multisar är tuffa, men går att kombinera med det mesta som inte sväljer dem.

Att multisar skulle äta ancistrusyngel har jag mycket svårt att tänka mig.
HazelCR
#4 - 22 september 2006 01:56
Jag har haft mina 3 par av Multisar + yngel tillsammans med prinsessor, dubbar och N. leleupi tidigare i ett större kar. Tyvärr tycker jag att Multisarna inte kommer till sin rätt trots att snäckorna placerats längst fram och vid sidorutan. Jag vill gärna "se" multisarna lite mer, därav min fundering att ha dem i ett separt mindre kar eller möjligtvis tillsammans med en art till.

Någon mindre Julodochromis vore trevligt och låta de två arterna rumstera i halva karet var.
#5 - 22 september 2006 14:00
Om man inte tvunget måste ha massor av yngel så kan a.compressiceps "sumbu shell" vara en mycket god medinvånare. Den livnär sig i naturen på multifasiatusyngel, men multisarna är mycket goda försvarare av reviret så att alltid några yngel överlever. Med tiden blir multisarna också duktigare och duktigare på att försvara sig. Sen när sumbun leker så har du en mycket spännande tid framför dig.

Om du vill ha fler yngel kvari karetså kombinera med en liten julle som du var inne på. Att blanda princessor tillsammans med andra fiskar i så små akvarium är inte att rekomendera.
MVH
Magnus
HazelCR
#6 - 22 september 2006 16:22
Tropfrog skrev:
Om man inte tvunget måste ha massor av yngel så kan a.compressiceps "sumbu shell" vara en mycket god medinvånare. Den livnär sig i naturen på multifasiatusyngel, men multisarna är mycket goda försvarare av reviret så att alltid några yngel överlever. Med tiden blir multisarna också duktigare och duktigare på att försvara sig. Sen när sumbun leker så har du en mycket spännande tid framför dig.

Om du vill ha fler yngel kvari karetså kombinera med en liten julle som du var inne på. Att blanda princessor tillsammans med andra fiskar i så små akvarium är inte att rekomendera.

MVH

Magnus

Intressant val. Men går den att få tag på? Här i Gävle har jag inte sett den.
Prinsessor är inte aktuellt som kombination. Mina sessor är redan sålda.
Tack för förslagen allihop!
#7 - 22 september 2006 16:42
I södra sverige förekommer sumbun i butiksutbudet ibland. Jag har sett den på simontorps listor också, så åtminstonde en gång har den funnits hos Sveriges största grosist. Ett bra tips när man letar fisk är att surfa in på simontorp och akvarieteknik med jämna mellanrum, förr eller senare har de din art inne och din butik kan beställa hem.
MVH
Magnus
#8 - 4 januari 2007 21:02
Jag lyfter upp den här tråden igen eftersom mina 4 multisar ska få flytta från 54 l till ett nytt 100 liters kar och då vill jag skaffa lite sällskap till dessa eftersom jag tycker enbart multisarna blir lite tråkiga i längden, dom står mest och glor vid sina snäckor.

Frågan är då vad man skall skaffa för sällskap ?

Åsikter och ev fler förslag på lämpliga Tanganyika mottages tacksamt och helst på sorter som går att få tag på relativt enkelt.
#9 - 4 januari 2007 21:09
albjohn skrev:
Jag lyfter upp den här tråden igen eftersom mina 4 multisar ska få flytta från 54 l till ett nytt 100 liters kar och då vill jag skaffa lite sällskap till dessa eftersom jag tycker enbart multisarna blir lite tråkiga i längden, dom står mest och glor vid sina snäckor.

Mja, precis som du har jag haft multisar i ett 54-liters. Även dom var gärna lite...tja, bakåtsträvare vad gäller att "vidga sina vyer"!!;)
Frågan är ju om dom blir så väldigt mycket mer framåt än just "stå och glo vid sina snäckor" om dom får ett yttre hot i och med andra fiskar?
#10 - 4 januari 2007 21:30
Nej det är nog sant men men med lite fler fiskar i karet får man lite mer att glo tillbaka på från sin plats i soffan :)
Det känns faktiskt ibland som att vi bara sitter och dumglor på varandra, jag och multisarna.

Jag är lite sugen på prinsessor men det verkar råda lite delade meningar om dessa.
Sumbun är ochså intressant men frågan är om man får tag på dom, jag får forska lite i det.
#11 - 4 januari 2007 21:39
Personligen så tror jag att prinsessor passar som "handen i handsken"!
Tror faktiskt att multisarna kommer mest till sin rätt som aggressiva försvarare av sitt revir?
#12 - 4 januari 2007 21:57
Det är så jag tänker ochså, dom verkar behöva lite sysselsättning.
#13 - 5 januari 2007 08:58
jag har haft a.compressiceps yellow med mina multisar fast dom var 3 gånger så stora fick dom däng så dom fick hålla till i kanten på karet i ett 112 liters men dom lyckades snappa åt sej dom flesta yngeln ändå

Annons