Lamprologus multifasciatus- Vill starta ett litet ciklidakvarium

#1 - 28 september 2007 12:10
Hej!

Jag ska efter ca 10 års uppehåll starta upp ett litet akvarium igen )sist var jag 16 år=. Tänkte mig ca 60-70l.
Jag tänkte först starta upp ett sydamerikanskt kar med levandefödare men då jag som ung hade en massa levandefödare i ett 400L kar och ett 60L odlingsakvarium började jag smått fundera på om jag inte vill prova något annorlunda.

Som ung provade jag aldrig på ciklider då jag trodde att dessa förmodligen var lite för knepiga men efter att ha läst arbeskrivningarna på zoopet fastnade jag väldigt mycket för denna fisk:

[SIZE=2]Lamprologus multifasciatus - Mångbandad snäcklekare
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117

Den är liten (vilket är ett måste då jag endast har en liten lägenhet) så den ryms i ett 60-70l kar. Tänkte mig då att jag skulle ha ca 8 st av dessa.

Det jag undrar över är följande:

Vattnet i umeå är basiskt, något som passar denna fisk utmärkt men det är även väldigt mjukt och om jag förstår saker och ting rätt så gillar afrikanska ciklider hårt vatten.
Vad är då det bästa sättet att ändra vattenkvaliten så det blir hårdare.

Om jag har ca 8 st av dessa vackra fiskar, finns det då kanske någon trevlig (helst afrikansk) fisk, gärna stimfisk som jag kan ha med dessa för att skapa lite omväxling i akvariet. Jag vill helst ha en annan afrikansk fisk då jag vill att akvariet ska vara ett (generellt) biotopakvarium. Behöver inte nödvändigtvist vara en tanganyikafisk men helst från samma kontinent.

Är väldigt tacksam för era synvinklar!
[/SIZE]
#2 - 28 september 2007 12:23
Jag tror att någon mindre fisk som inte är en ciklid kommer att få rätt mycket stryk, tyvärr

För att göra vattnet hårt kan man tillsätta bikarbonat.
#3 - 28 september 2007 12:29
1) Kalkhaltig inredning är allt du behöver för att ta hand om pH och hårdhet. Kalksand eller kalksten skonar snäckskalen, som också är kalk, och annars själva kommer att sköta buffrandet genom att lösa upp sig snabbare.

2) Nåt du bör veta är att det visserligen är små fiskar, och inte så där jätteaggressiva, men de inga dunungar, tvärtom. Särskilt i inledningsskedet får du nog räkna med slagsmål och möjligen att några fiskar blir dödade.

3) Det är mycket tveksamt om någon stimfisk klarar sig i ett så litet kar med en multis-koloni. Vill du ändå försöka, är den enda afrikan jag skulle rekommendera Normans Lyktöga.
Jag har hållit såna med en annan, och snällare, snäcklekare, N. brevis, och det gick bra - kanske (obs! vild spekulation!) för att lyktögonen påminner om Neolamprologus-yngel med sin beige färg och blå ögon?
#4 - 28 september 2007 13:48
Azur skrev:
1) Kalkhaltig inredning är allt du behöver för att ta hand om pH och hårdhet. Kalksand eller kalksten skonar snäckskalen, som också är kalk, och annars själva kommer att sköta buffrandet genom att lösa upp sig snabbare.

2) Nåt du bör veta är att det visserligen är små fiskar, och inte så där jätteaggressiva, men de inga dunungar, tvärtom. Särskilt i inledningsskedet får du nog räkna med slagsmål och möjligen att några fiskar blir dödade.

3) Det är mycket tveksamt om någon stimfisk klarar sig i ett så litet kar med en multis-koloni. Vill du ändå försöka, är den enda afrikan jag skulle rekommendera Normans Lyktöga.

Jag har hållit såna med en annan, och snällare, snäcklekare, N. brevis, och det gick bra - kanske (obs! vild spekulation!) för att lyktögonen påminner om Neolamprologus-yngel med sin beige färg och blå ögon?

Ok... tack för råden.

Var får man tag på passande kalksand/sten. Brukar det finnas bland normalutbudet hos zoobutikerna?
Kan man förresten köpa snäckskal där också?

Jag undrar även om det finns risk för stark algväxt i ett sådant kar som jag planerar då det inte kommer att finnas några renodlat algätande fiskar i det.
Kan jag ha ett kar med endast mångbandade snäcklekare. Blir de kanske lättare att odla dessutom om de har ett eget kar och inte är alltför inklämda med andra fiskar?

Accepterar gärna även generella tips på inredning och skötsel (utfordring mm).
#5 - 28 september 2007 14:06
Korallsand, oolitsand, faksekalk eller liknande kalkhaltiga material (inte marmorkross! det löser upp sig för långsamt för att hjälpa till med pH/KH) brukar finnas i de flesta zooaffärer.

Ja, man kan köpa snäckskal i zooaffärer, men billigare brukar vara att samla vinbergssnäckor själv, eller köpa dem som "escargots" i matbutiken. Vinbergssnäcke-skal är perfekta.

Ja, du kan ha ett kar med endast multisar. Det är nog rentav rekommenderat när akvariet är så litet.

Vad gäller inredning: tjockt lager fin sand, 2-3 grupper av snäckskal, sten eller vad annan inredning du nu vill ha efter behag. Var medveten om att multisar är de värsta grävskopor som finns - de kommer att arrangera sanden och snäckorna som de vill ha det!
Alger kan bli ett problem, för som du säger kan du knappast ha algätare annat än snäckor i karet.

Den här tråden kan vara värd för dig att titta på: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95410
#6 - 28 september 2007 14:08
Om inte alger på stenar stör dig så mycket (jag tycker att det är rätt snyggt) så räcker det ju att torka av rutan innifrån en gång i veckan med en svamp.
#7 - 28 september 2007 14:17
Azur skrev:
Korallsand, oolitsand, faksekalk eller liknande kalkhaltiga material (inte marmorkross! det löser upp sig för långsamt för att hjälpa till med pH/KH) brukar finnas i de flesta zooaffärer.

Ja, man kan köpa snäckskal i zooaffärer, men billigare brukar vara att samla vinbergssnäckor själv, eller köpa dem som "escargots" i matbutiken. Vinbergssnäcke-skal är perfekta.

Ja, du kan ha ett kar med endast multisar. Det är nog rentav rekommenderat när akvariet är så litet.

Vad gäller inredning: tjockt lager fin sand, 2-3 grupper av snäckskal, sten eller vad annan inredning du nu vill ha efter behag. Var medveten om att multisar är de värsta grävskopor som finns - de kommer att arrangera sanden och snäckorna som de vill ha det!

Alger kan bli ett problem, för som du säger kan du knappast ha algätare annat än snäckor i karet.

Den här tråden kan vara värd för dig att titta på: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95410

Vad för slags snäckor skulle man kunna ha i ett sådant kar? De enda snäckorna jag har haft att göra med var de som invaderade mitt akvarium med levandefödare i en månads tid innan jag lyckades lura ut dem (salladsblad sköljd en gång med kokande vatten, fick ligga i över natten och på morgonen var det bara att lyfta ur ca 95% av snäckorna i ett svep, he he he).

Om man köper escargot på matvarubutik (dum fråga kanske) hur får man dem tomma. Gröper man ur dem med kniv/sked?
#8 - 28 september 2007 14:21
Det brukar finnas tomma skal att köpa, faktiskt.
#9 - 28 september 2007 17:05
Neree skrev:
Vad för slags snäckor skulle man kunna ha i ett sådant kar? De enda snäckorna jag har haft att göra med var de som invaderade mitt akvarium med levandefödare i en månads tid innan jag lyckades lura ut dem (salladsblad sköljd en gång med kokande vatten, fick ligga i över natten och på morgonen var det bara att lyfta ur ca 95% av snäckorna i ett svep, he he he).

Om man köper escargot på matvarubutik (dum fråga kanske) hur får man dem tomma. Gröper man ur dem med kniv/sked?

I "min" affär fanns inte tomma så jag köpte de som är fyllda med nåt vitlöksgojs.

Det jag gjorde sen var att låta dem ligga framme ett tag så att de tinade litegrann i kanterna sen tog jag en potatissticka och stack ner i snigeln och drog ut alltihop, funkade klockrent och blev inga rester kvar i skalen (funkar INTE om de fått tina för länge).

Sen kokade jag dem en stund för att få dem riktigt rena.

Det funkar hur bra som helst och jag har precis idag sett mitt första multisyngel :)

PS. Jag har ganska lika vattenvärde som dig och har inte ändrat på nåt men uppenbarligen verkar de trivas ändå :)
#10 - 29 september 2007 01:49
läs den tråden Azur rekommenderade, den är Mycket informations rik, och du kommer nog garanterat bli ännu mer sugen när du läser den hehe:D. Zebra snäcka är bra algätare, och passar utmärkt i ett Multis kar. Om du vill börja med 8 individer, försök då köpa 3 hanar och 5 honor. Jag vet inte vart du bor med Ciklidhobby i Nol är bra. Han har ofta Multisar inne, Herkules zoo i gbg har också multisar inne.
#11 - 29 september 2007 21:22
fredd skrev:
läs den tråden Azur rekommenderade, den är Mycket informations rik, och du kommer nog garanterat bli ännu mer sugen när du läser den hehe:D. Zebra snäcka är bra algätare, och passar utmärkt i ett Multis kar. Om du vill börja med 8 individer, försök då köpa 3 hanar och 5 honor. Jag vet inte vart du bor med Ciklidhobby i Nol är bra. Han har ofta Multisar inne, Herkules zoo i gbg har också multisar inne.

Hur många sebrasnäckor skulle behövas i ett kar på ca 60-70l? Jag antar att det räcker med några för annars käkar de väl upp alla alger.
Kan man förresten köra nåt supplement till dieten om algerna skulle ta slut? Hörde någonstans att man kan mata snäckor med lite förkokt morot och liknande. Gäller det även dessa?
#12 - 29 september 2007 21:36
Zebrasnäckor tar inte ersättningsfoder, så köp inga förrän du har alger för dem att äta.

Annars kan du ju t.ex. köra med malajsiska sandsnäckor och/eller posthorn och/eller äppelsnäckor. De förökar sig, till skillnad från zebrorna, men å andra sidan tar de ersättningsfoder och sandsnäckorna rör om sanden (så man får mindre alger på sanden).
#13 - 29 september 2007 22:14
jag har bara 1 zebra snäcka i varje kar, dom har tydligen en tendens att lägga små vita ägg lite överallt som aldrig går bort (har jag hört). Sen blir det inte så mycket alger ändå i ett tanganyika kar tycker jag, inte hos mig iaf.
#14 - 30 september 2007 00:39
Azur skrev:
Zebrasnäckor tar inte ersättningsfoder, så köp inga förrän du har alger för dem att äta.

Annars kan du ju t.ex. köra med malajsiska sandsnäckor och/eller posthorn och/eller äppelsnäckor. De förökar sig, till skillnad från zebrorna, men å andra sidan tar de ersättningsfoder och sandsnäckorna rör om sanden (så man får mindre alger på sanden).

Vad kan man mata dessa snäckor med om algerna tar slut.
#15 - 30 september 2007 02:18
@neree: Man kan alltså inte mata dem när algerna tar slut. I alla fall har jag inte hittat något de accepterar.

@fredd: japp, de lägger vita äggkokonger, men det blir inga snäckor av det, och kokongerna försvinner iaf i mina akvarier på nån månad.
#16 - 30 september 2007 16:07
Azur skrev:
@neree: Man kan alltså inte mata dem när algerna tar slut. I alla fall har jag inte hittat något de accepterar.

@fredd: japp, de lägger vita äggkokonger, men det blir inga snäckor av det, och kokongerna försvinner iaf i mina akvarier på nån månad.

Jag tänkte på malajsiska sandsnäckor, posthorn eller äppelsnäckor. Du skrev att de tar ersättningsfoder. Vad består detta foder av?

Vilka av dessa passar förresten bäst i ett tanganyikakar?
#17 - 30 september 2007 20:57
Neree skrev:
Jag tänkte på malajsiska sandsnäckor, posthorn eller äppelsnäckor. Du skrev att de tar ersättningsfoder. Vad består detta foder av?

Jag har några äppelsnäckor (och ett par ancistrus) i mitt kar med snäcklekare och det funkar bra.

Jag matar inte snäckorna med något speciellt eftersom de äter i princip allt fiskfoder som hamnar på botten (jag har inte sett dem rata nåt). De gillar även grönsaker, ex. Broccoli.

Men jag tror att man kan säga att man kan stödmata dem med algtabletter.

(Rätta mig gärna nån om jag har fel :) )
#18 - 1 oktober 2007 22:03
Nu har jag skaffat ett kar. Det fick bli ca 60l då jag har begränsat med utrymme.

http://img.photobucket.com/albums/v38/neree/IMG_0438_filtered.jpg

Imorgon ska jag plantera mina två växter och inreda akvariet. Som växter har jag skaffat två små anubias. Vet ej om dessa hör hemma i Tanganyikasjön men de är i alla fall afrikanska.

Då akvariets storlek är lite i minsta laget tänkte jag bara stoppa 6 st multifasciatus i karet. Jag hoppas att detta inte är för få. I zoopets artbeskrivning står det att de bör hållas i grupper om minst åtta.

Jag lägger upp fler bilder allt eftersom akvariet tar form och fiskarna kommer i.

Tack för alla hjälpsamma synpunkter jag fått hittils.
#19 - 1 oktober 2007 22:51
Neree skrev:
Aha. Missförstod. Du behöver inte mata dem alls, de hittar rester och annat smått och gott så de klarar sig.

Ingen av dem hör egentligen hemma i den miljön, men sandsnäckorna klarar sig nog bäst.
#20 - 3 oktober 2007 14:29
Nu är akvariet fyllt och igång. Har ytterligare ett par frågor dock, denna gång angående innerfiltret.

Jag köpte ett Hydor Crystal 1 filter som enligt tillverkaren passar till ett kar mellan 40 och 90L. Grejen är dock att filtret har två inställningsmöjligheter, låg och hög.
För tillfället kör jag filtret på hög.

Det jag undrar över är om detta möjligen blir för strömt för multisarna. Jag tittade på artbeskrivningen och där hittade jag ingen info om huruvida de gillar strömt eller stillastående vatten. Är det någon som vet hur multisarna vill ha det?
Jag har också riktat utflödet uppåt så att vattnet krusas ordentligt. Jag antog att detta kan vara bra för att syresätta vattnet och tänkte även att om jag gär detta så kanske det inte blir för strömt för multisarna som jag antar kommer mest att hålla till vid botten där deras skal kommer att vara (har inte fixat skalen än).

En sista fråga som jag har är också ang filtret. Med filtret fick jag med små svarta kolpellets som enligt instruktion ska stoppas i ett mindre utrymme över huvudfiltermaterialet som är ngn sorts skumplast. Är sådant kol ok med tanganyikaciklider (har inte använt ett sådant filter förut) och är dessa kolpellets en förbrukningsvara eller kan man bara skölja av de om de blir för skitiga.

Tack på förhand!
#21 - 3 oktober 2007 18:39
Det är knappast möjligt att göra det för strömt för multisar. De är extremt goda simmare.
Det du får se upp med är ev. sand som sugs in i filtret - det dödar filtret snabbt.

Annons