Hej!
Jag ska efter ca 10 års uppehåll starta upp ett litet akvarium igen )sist var jag 16 år=. Tänkte mig ca 60-70l.
Jag tänkte först starta upp ett sydamerikanskt kar med levandefödare men då jag som ung hade en massa levandefödare i ett 400L kar och ett 60L odlingsakvarium började jag smått fundera på om jag inte vill prova något annorlunda.
Som ung provade jag aldrig på ciklider då jag trodde att dessa förmodligen var lite för knepiga men efter att ha läst arbeskrivningarna på zoopet fastnade jag väldigt mycket för denna fisk:
[SIZE=2]Lamprologus multifasciatus - Mångbandad snäcklekare
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117
Den är liten (vilket är ett måste då jag endast har en liten lägenhet) så den ryms i ett 60-70l kar. Tänkte mig då att jag skulle ha ca 8 st av dessa.
Det jag undrar över är följande:
Vattnet i umeå är basiskt, något som passar denna fisk utmärkt men det är även väldigt mjukt och om jag förstår saker och ting rätt så gillar afrikanska ciklider hårt vatten.
Vad är då det bästa sättet att ändra vattenkvaliten så det blir hårdare.
Om jag har ca 8 st av dessa vackra fiskar, finns det då kanske någon trevlig (helst afrikansk) fisk, gärna stimfisk som jag kan ha med dessa för att skapa lite omväxling i akvariet. Jag vill helst ha en annan afrikansk fisk då jag vill att akvariet ska vara ett (generellt) biotopakvarium. Behöver inte nödvändigtvist vara en tanganyikafisk men helst från samma kontinent.
Är väldigt tacksam för era synvinklar!
[/SIZE]