Lamprologus sp.

#1 - 23 februari 2012 13:25
Fungerar det att ha olika arter av Lamprologus sp (snäcklekare) ihop i ett akvarium lr finns det risk för korsparning?
#2 - 24 februari 2012 06:36
Såvitt jag vet korsar de sig inte alls. Däremot konkurrerar de om exakt samma utrymme och kan trots sin litenhet hävda rätt stora revir. Kort sagt, du lär få rätt stora slagsmål. Rekommenderar det inte. Bättre kombinera med någon annan Tanganyika som har andra krav. Snäcklekare plus Jullar eller varför inte Prinsessor.
#3 - 25 februari 2012 18:15
hade tänkt dela av utrymmet så de inte ser varandra med sten och växter, sen är inte karet på mer än 60L så jag kommer inte att ha en massa fisk i det.
Tack för svar iaf :)
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 25 februari 2012 18:47
Nja, vissa av snäckskalslekarna kan nog korsa sig med varandra.

Dock oavsett vilket så tycker jag att ett 60-liters akvarium är för litet (om det inte är minst 80 cm långt) för att innehålla 2 arter med snäckskalslekare
#5 - 25 februari 2012 22:41
Jag skulle endast köra en art med snäcklekare.
#6 - 26 februari 2012 08:32
Tack för alla svar, jo, det blir nog bara en art snäcklekare, frågan är sen vad som går bra ihop med dem. Akvariet har måtten 57x30x35 (BxDxH), någon liten fri simmande art hade vart kul att kunna ha också.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 26 februari 2012 09:19
Bara en petitess från en besserwisser:p
Men några snäcklekare finns det inte, däremot ett antal arter som är s.k. snäckskalslekare;)
#8 - 26 februari 2012 09:52
Hehe, det köper jag, läste nog något om det men man kör på som vanligt och använder de termer som alla andra gör även om det är hel tokigt. Alla "snäcklekare" leker väll inte i snäckor i det vilda lr gör de det?
#9 - 26 februari 2012 12:20
Bara en petitess från en besserwisser:p

Men några snäcklekare finns det inte, däremot ett antal arter som är s.k. snäckskalslekare;)

Vattensnigelnshussexare ;)

slowfox64 skrev:
Hehe, det köper jag, läste nog något om det men man kör på som vanligt och använder de termer som alla andra gör även om det är hel tokigt. Alla "snäcklekare" leker väll inte i snäckor i det vilda lr gör de det?

Arterna i Lamprologus-släktet och de mindre arterna i lepidolamprologus-släktet leker i snäckskal i naturen. Däremot arterna från Altolamprologus leker i trånga klippskrevor. Är dock osäker på A. compressiceps "Shell"

Leker inte Telamtochromis vittatus i snäckskal, medans de andra i släktet leker i grottor?
#10 - 28 februari 2012 08:47
Hmmm, antingen går jag på ett par lr så får det bli ett större akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 28 februari 2012 09:27
slowfox64 skrev:
Hmmm, antingen går jag på ett par lr så får det bli ett större akvarium.

Nja det är nog ganska få snäckskalslekare som man skall ha ett par av
#12 - 28 februari 2012 11:17
Tittar man i BTN Guide om Nanoakvarium så har de 2 par L.ocellatus i ett 35 l:rs Nanoakvarium då borde ju jag också kunna ha det i ett 60L:rs. De har avgränsare i form av sten och växter och L.o är ju en av de större snäckskalslekare av släktet Lamprologus, jag hade tänkt ha någon av de mindre, L.multifasciatus lr L.similis om jag kan få fatt på den.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 28 februari 2012 11:26
slowfox64 skrev:
Tittar man i BTN Guide om Nanoakvarium så har de 2 par L.ocellatus i ett 35 l:rs Nanoakvarium då borde ju jag också kunna ha det i ett 60L:rs. De har avgränsare i form av sten och växter och L.o är ju en av de större snäckskalslekare av släktet Lamprologus, jag hade tänkt ha någon av de mindre, L.multifasciatus lr L.similis om jag kan få fatt på den.

Jo men du skrev ETT par och det är totalt 2 fiskar.
Sedan är det alltid bättre med flera honor än hanar (vilket det också var i det akvariet). Dessutom är som alltid (nästan) literantalet inte så viktigt utan akvarielängden
#14 - 28 februari 2012 11:42
Ja, jag skrev ett par och menade ett par, hur svårt var det.
Det står bara liter i boken inget om måtten av akvariet där av hänvisade jag till liter för jag hade inget annat att jämföra med.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 28 februari 2012 12:53
slowfox64 skrev:
Ja, jag skrev ett par och menade ett par, hur svårt var det.

Beror på hur man lägger betoningen ;)

Det står bara liter i boken inget om måtten av akvariet där av hänvisade jag till liter för jag hade inget annat att jämföra med.

Nu har jag inte boken framför mig, men så här står det i alla fall i cikliddelen

[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#000000]
En egenskap för de flesta ciklider är att de är revirhävdande, vilket gör att de ofta inte är så lämpliga i små akvarier. Ett ciklidnano skall vara långt (minst 40-45 cm) och inredas på ett sådant sätt att det finns siktbarriärer i akvariet, samt innehålla gömställen

Fast detta gäller egentligen inte bara för nanos (men det är än viktigare där) utan för alla akvarier och för ca. 90% av alla fiskarter är längden viktigare än literantalet. Därför kan man t.ex. söka efter lämpliga fiskar utefter vilken längd man har på akvariet och inte efter hur många liter det innehåller.[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#16 - 28 februari 2012 13:10
Jag tackar för alla svar, nu ska jag bara rensa ut och rengöra det akvarium som jag ska ha fiskarna i så jag har lite tid att fundera innan jag bestämmer mig för hur jag ska gå till väga. Fiskar blir det iaf, det är nog det ända jag vet ftf, snäckskal är plockade, ska bara ut å leta sten sen också.
#18 - 9 mars 2012 07:09
Det är bra med rekommendationer, men jag brukar framhålla att ingen fisk mig veterligen har läst böckerna. Bra att läsa på, men var förberedd på överraskningar. Jag har haft en del olika snäckskalslekare, ibland funkar de ok i små kar, ibland inte. Jag fick t ex inte två hannar av N. meleagris/stappersii att funka i ett kar på 600-liter, som var två meter långt och bra fullt med snäckskal samt avgränsning i synfält. I andra mindre kar har samma art (även samma stam) funkat fint, liksom jag har sett att de kan funka fint i ännu mindre kar än jag någonsin hållit dem i.

Detta gäller ofta på forum och förklarar en del spretande erfarenheter - så fort man påstår något så kommer nästan alltid andra erfarenheter fram. Man får skriva "generellt" och "ofta", om man nu provat en art och den har funkat så i något akvarium. Däri ligger böckernas styrka - man kan få reda på hur vissa arter oftast funkar. Det är dock inte någon sanning huggen i sten. Det finns gott om exempel på "återfallsakvarister", som tidigare hållt en art utan problem, och så skaffar man den igen - och arten funkar inte alls som den gjorde när man hade den tidigare.

Jag säger verkligen inte att böcker är dåliga eller att det är dåligt att läsa på. Man får reda på vad man kan förvänta sig. Ibland har dock fisken en annan uppfattning.
#19 - 9 mars 2012 19:47
Jag gör som jag brukar göra, läsa, fråga och prova, går det så går det annars är det en bra erfarenhet.
Jag får tacka igen för alla svar, råd och åsikter, det blir nog inga fiskar för än nästa vecka.
Jag återkommer med info om hur det går.
:p
#20 - 12 mars 2012 09:58
Jag söker en liten stimfisk från Tanganyika sjön, som rör sig i alla skikten i akvariet (helst övre delen), förslag tack.
#21 - 12 mars 2012 10:13
slowfox64 skrev:
Jag söker en liten stimfisk från Tanganyika sjön, som rör sig i alla skikten i akvariet (helst övre delen), förslag tack.

Aplocheilichthys pumilus

På de här två filmerna kan du se dom i ett 960-tanganyika-kar

" target="_blank">

" target="_blank">
#22 - 12 mars 2012 17:10
Den gillade jag, dämpad belysning kan jag få genom att ha i Frogbit sen om den fungerar i lite strömt vatten det får jag se.
Hur pass svår är den att få fatt i?
Tack för svaret, Mats :D
#23 - 12 mars 2012 18:45
slowfox64 skrev:
Den gillade jag, dämpad belysning kan jag få genom att ha i Frogbit sen om den fungerar i lite strömt vatten det får jag se.

Hur pass svår är den att få fatt i?

Tack för svaret, Mats :D

Det syns inte så bra på filmerna, men dessa har mycket fint skimrande ögon i blått, och det ser riktigt härligt ut i något dämpat ljus. De leker ofta och gärna - skall se om jag hittar någon film på det, jag har för mig att jag har filmat det iallafall.

Det är svårt att svara på hur tillgång på dessa är i affärerna, men jag ser dom här i Göteborg titt som tätt. Snacka med din zooaffär och be dom kolla sina inköpslistor där de köper sin fisk - och beställ dom! Mycket trevlig liten Tanganyikafisk som faktiskt stimmar riktigt bra mestadels.
:)
#24 - 12 mars 2012 19:59
Lite som Pseudomugil furcatus, de har också blåa ögon.
#25 - 12 mars 2012 21:52
slowfox64 skrev:
Lite som Pseudomugil furcatus, de har också blåa ögon.

Japp, eller; Plataplochilus ngaensis och Poropanchax normani
:)
#26 - 13 mars 2012 00:47
Var inne å kollade på Akvarieteknik men de hade inga av de fiskar jag vill ha, får ner å prata med Johan på Arken å Anders på Zoologiskan.
#27 - 13 mars 2012 10:23

Annons