Har fått låna en D100 över helgen, med två objektiv (fast jag använder bara Nikkor 60mm micro-objektivet).
OK, nu förstår jag varför dSLR'r anses vara så grymma - den fokuserar oändligt mycket snabbare och pålitligt än min gamla Coolpix 4500, och automatiken gör mycket intelligentare val. Bara en sån sak som att den faktiskt kan ställas in att fokusera på det som är närmast kameran när man fotar makro!
Jag har provfotat fisken lite, och istället för att fokusera på en sten och sen vänta på att en av mina fiskar skall komma på ungefär samma avstånd som stenen, kan jag nu fokusera rakt på fisken, följa fisken med kameran - och kameran håller den i fokus. Det tog mig fem minuter att få bra bilder på mina hyperaktiva mörtar, och på mina vietnamesiska kardinaler, som jag tidigare tillbringat timmar med utan att få nån bild bättre än 'nätt och jämnt acceptabel'.
Faktiskt är kameran på alla vis bättre än min coolpix, förutom tre saker:
1) bilden är något mindre skarp än Coolpixens. Nikonen har med det här objektivet också något lägre förstoring (det är ett 1:1 objektiv), eftersom jag inte kan gå lika nära.
2) lägsta ISO på den här kameran är 200, högsta är, tja, väldigt högt, 1600 eller nåt sånt. Jag hade velat ha 100 iso, gärna faktiskt 50 eller 25 också, medan alla ISO tal över 200 är helt ointressanta för mig. I och för sig är 200 ISO på den här kameran inte brusigt, men för mig personligen är mer detalj oändligt mycket viktigare än kort exponeringstid i dåligt ljus. Trots höga ISO tal och bra objektiv kräver kameran faktist rätt mycket ljus för att ge bra resultat.
3) man saknar, som på alla SLR'r, möjlighet att komponera bilden på displayen. Det går hyfsat ändå, men jag kommer hela tiden på mig själv med att vilja ta foton där jag inte kan ha ögat mot sökaren.
Men, som sagt, att bilderna är lite 'soft' är det enda allvarligare klagomålet på kameran. Jag tror jag kan få svårt att gå tillbaks till coolpixen efter helgen.
Så den tråkiga delen: Kameran med ett ganska sunkigt XP objektiv kostar över 20000:-, och 60mm objektivet går lös på ytterligare 5000:-.
Likförbaskat är jag väldigt frestad. Jag är rejält imponerad.