Läppgurami med bölder

#1 - 11 oktober 2006 19:08
Mina två läppgurami har utvecklat en böld på höger sida nära stjärten. Ser ut som om de har en tumör eller liknande.

Hanen fick bölden för kanske två månader sedan och dog sedan efter några veckor. Honan har under en längre tid haft ett litet märkligt beteende där hon vilar på botten varvid jag tror hon är död. När jag sedan tänker plocka upp henne blir hon hur pigg som helst och simmar runt och äter som vanligt (är för övrigt "handtam", äter ur handen vilket alltid varit kul..). Nu har även hon utvecklat en böld och jag funderar på vad detta kan vara för sjukdom?

Är det en sjukdom eller något sorts medfött fel? Inga andra fiskar i karet verkar påverkade trots nära kontakt (ex. dvärggurami) och mår utmärkt.

Om någon vet vad det är frågan om vore det intressant att få reda på, speciellt om det skulle vara något smittsamt i förlängningen.
#2 - 12 oktober 2006 08:09
Skulle det kunna vara simblåseförlamning? Känns dock lite skumt att två fiskar av samma art fått det inom ett par månader men övriga är opåverkade... Någon som har erfarenhet av liknande?

Annons