Läppguramilek!

#1 - 17 april 2003 14:33
Jag tror att jag har början till första leken i mitt unga akvarium! Läppgurmaihannen försöker bygga ett skumbo i lä bakom pumpen och står där och "häckar" dagarna i ända (bara 2 dgr än så länge). Han som redan tidigare varit väldigt praktfull i färgen är nu oerhört färgstark. Jag har aldrig sett bilder på Läppgurami som ens varit i närheten. Honan är ganska oförändrad och inte så intresserad, men har tilltagit lite i färg.

Har överhuvudtaget ingen yngelakvarium, så det får blir som det blir. Men det känns skoj i alla fall!
#2 - 22 april 2003 14:55
Och nu har färgen på hanen och ordningen återgått till det normala igen. Eftersom han hela tiden jagade bort honan blev det ju inte mycket av "affären"...
#3 - 23 april 2003 16:32
Hej Fredag! Jag har också såna guramis. Hanarna bygger ståtliga skumbon men jagar bort honorna hela tiden. De jagar bort alla andra fiskar också, för den delen. Jag tor inte att de leker i sällskapsakvarier utan man bör nog flytta dem till lekakvarium. Jag har gjort ett halvhjärtat försök för nåra år sen, men det gick inte bra.

Man kan prova med att ta ned vattennivån till ungefär hälften först, för att sen succesivt höja ytnivån, helst vid lågtryck, och mata med t ex mygglarver. Då tror de att det är regnperiod och det kan trigga leken...har jag hört. Jag ska prova det när jag får tag i fler småakvarier. Det skulle vara kul att få små läppguramiyngel. Jo...en annan sak...det kan vara bra att ha en infusorieodling på G om det skulle vara så att de verkligen leker.

Vänligen

*~~~CL~~~*

Annons