Larver i mitt akvarium

#1 - 17 april 2006 19:59
...
#2 - 17 april 2006 20:04
De lever dessutom på marken och inte på växterna
#3 - 17 april 2006 23:15
du har med största sannolikhet haft dom hela tiden men inte sett dom.
vissa djur ökar kraftigt i antal vid övermatning.

en del fiskar äter "smådjur" med god aptit.

har du nån kamera att ta en bild med ?
#4 - 19 april 2006 13:37
Fast tar de verkligen så många så att det gör någon skillnad?

Det är förmodligen sniglar jag har. De som är problemet är ju dem som är på botten. De som är flyttväxterna går ju att kontrollera genom att ta ut dem och skölja dem, för då försvinner stort sett alla.

Gift finns väl? Men det är väl farligt för fiskarna också, förvisso kan man ju ta ut fiskarna under en tid. Men det är kanske inte att rekomendera ändå.

Det jag har tänkt på då är att man kunde använda sig av slamdamsugare. Problemet är att jag har sand, så det lär ju suga upp mycket sand också, och innan man har fått bort alla så har man säkert ingen sand kvar.

Nu gör ju säkert inte sniglarna någon skada förrutom att lämna slemmärken efter sig på glasrutan. Men jag vill ändå helst få bort alla, och då är väl gift det bästa alternativet eller?
#5 - 19 april 2006 16:19
tänk på att gift totalt kan förstöra allt va vattenkvalite heter när dom döda ruttnar.
#6 - 19 april 2006 16:26
[quote=Raven]du har med största sannolikhet haft dom hela tiden men inte sett dom.
vissa djur ökar kraftigt i antal vid övermatning.

en del fiskar äter "smådjur" med god aptit.

har du nån kamera att ta en bild med ?[/quote]

blir dom fler bara för att man matar mycke?

får nog börja äta mindre då så de inte blir fler av mig ;)
#7 - 19 april 2006 16:34
[quote=andreassofus]blir dom fler bara för att man matar mycke?

får nog börja äta mindre då så de inte blir fler av mig ;)[/quote]

många djur i akvarierna ökar i antal vid övermatning.
de vanligaste är dom små snäckorna
#8 - 19 april 2006 16:38
inte för att dom parar si då?? räcker de att dom äter? blir dom gravida då?
#9 - 19 april 2006 16:41
para sej måste vissa göra men vissa snäckor är hermafroditer
#10 - 19 april 2006 16:43
aha på så vis. därför ja har så många i mitt kar då.
vet inte hur ja ska bli av med dom.. kan ju inte sluta mata mina discus :)
#11 - 19 april 2006 16:45
lägg i ett salladsblad och släck.
efter 1-3 timmar tar du upp salladsbladet som då kan va täckt med snäckor.

sen har ju även jbl en snäckfälla som laddas med en maltablett.
dock kan vissa malar lära sej att bryta upp den.

sen finns ju olika fiskar som tar snäckor, guldbarb är en av dom
#12 - 19 april 2006 16:49
ah de med salladsblad ska ja testa... funkar de med andra grönsaker oxå?
#13 - 19 april 2006 16:53
tomat delad på mitten med kärnhuset borttaget ska funka efter vad jag läst.
gurka på samma sätt funkar säkert också.

men salladsblad lämnar inte så mycke skit eftersej som gurka och tomat gör.

en del menar på att en köttbit är det bästa men...inget ja skulle proba.
#14 - 19 april 2006 16:58
ok. får köpa sallad då.. nej kött skulle ja nog inte heller testa
#15 - 19 april 2006 18:41
Okej, så gift är inte något bra alternativ. Men man kan kanske ta ut fiskarna ur akvariumet och mata fiskarna någon annanstans, och därmed så bör väl sniglarna eller vad det nu är dö ut efter ett tag? Men vet ni hur länge det skulle ta på ett ungefär? Jag antar att man även få ta ut växterna då de annars säkert kan leva på dem också.
#16 - 19 april 2006 18:50
[quote=HenrikE]Okej, så gift är inte något bra alternativ. Men man kan kanske ta ut fiskarna ur akvariumet och mata fiskarna någon annanstans, och därmed så bör väl sniglarna eller vad det nu är dö ut efter ett tag? Men vet ni hur länge det skulle ta på ett ungefär? Jag antar att man även få ta ut växterna då de annars säkert kan leva på dem också.[/quote]

mina levde i över en månad i alla fall när ja inte hade varken fisk eller växter eller nån inredning så de hjälper nog inte tyvärr.

du får plocka bort så många du ser, o hålla på o hålla på
#17 - 19 april 2006 19:31
[quote=andreassofus]mina levde i över en månad i alla fall när ja inte hade varken fisk eller växter eller nån inredning så de hjälper nog inte tyvärr.

du får plocka bort så många du ser, o hålla på o hålla på[/quote]

Har du lyckas få bort dem helt och hållet genom att plocka dem förhand? Jag finner det hopplöst att få bort dem helt på det sättet då man knappast upptäcker alla då man plockar. Man kan väl bara hålla dem i schack på det sättet.

Jag antar att dessa djur är vattendjur helt och hållet och inte kan leva på torra land. Kan man inte då bara ta ut fiskarna och hålla ut vattnet ur karet och därmed så bör väl ohyran dö ut på det sättet.
#18 - 19 april 2006 19:45
Cyano tog kål på mina små snäckor.. Men nu har jag fått en större sort.. och den äter cyano :D
#19 - 20 april 2006 17:52
hej hej!
det är ju ändå ganska bra med sniglar att dom äter upp matrester men det dåliga är ju att dom inte är så snygga. Botor äter ju sniglar, själv har jag en pakistanbotia och har inte sett en enda snigel i mitt akvarium!
#20 - 20 april 2006 17:59
[quote=HenrikE]Har du lyckas få bort dem helt och hållet genom att plocka dem förhand? Jag finner det hopplöst att få bort dem helt på det sättet då man knappast upptäcker alla då man plockar. Man kan väl bara hålla dem i schack på det sättet.

Jag antar att dessa djur är vattendjur helt och hållet och inte kan leva på torra land. Kan man inte då bara ta ut fiskarna och hålla ut vattnet ur karet och därmed så bör väl ohyran dö ut på det sättet.[/quote]

de va ganska lätt för alla mina va på rutan, tog bort dom ja såg. sen efter ett par dar hade de krypit upp fler, o så höll ja på tills dom va borta.. men nu har dom kommit tillbaka igen tyvärr..

ser inte att mina gör nån nytta i alla fall
#21 - 20 april 2006 19:54
[quote=andreassofus]ser inte att mina gör nån nytta i alla fall[/quote]

man ser inte allt som händer å sker ;)
men om du tittar på nån som kryper uppför glaset kan du se munnen öppnas och stängas.
#22 - 20 april 2006 20:33
[quote=Raven]man ser inte allt som händer å sker ;)
men om du tittar på nån som kryper uppför glaset kan du se munnen öppnas och stängas.[/quote]

får kolla lite närmare på de
#23 - 21 april 2006 16:01
[quote=EEE]hej hej!
det är ju ändå ganska bra med sniglar att dom äter upp matrester men det dåliga är ju att dom inte är så snygga. Botor äter ju sniglar, själv har jag en pakistanbotia och har inte sett en enda snigel i mitt akvarium![/quote]

Det blir till att gå och köpa några nya fiskar då, har även hört att guppy ska äta sniglar och sånt, men vet inte om det stämmer eller inte.

Jag såg på guldfisken att de sålde snäckfällor, är det någon som har erfarenhet av dem och vet om de gör någon skillnad eller inte?

De gör kanske lite nytta, dock så är de ju ovälkomna gäster och jag har dessutom två malar och de flesta fiskarna kan gå ner på botten och plocka lite matrester, så jag tror inte de är nödvändiga att ha.
#24 - 21 april 2006 16:04
praktbotior har ja hört ska äta snäckor
#25 - 5 juni 2006 07:53
vilka fiskar äter cyano?

Annons