Läsa på distans.

#1 - 23 augusti 2007 17:08
Hej!
Är det någon av er som har läst på distans?
Jag är väldigt sugen på att göra det om ett år eller 2, då jag tycker det låter bra i mina öron att man jobbar samtidigt som man studerar. Hade varit kul om ni kunde berätta vad ni tycker/tyckte om läsa på distans. Hittar inte så mycket på google när jag söker om det, och jag tycker det ändå är viktigt att höra vad "riktiga människor" tycker om det.

/fredrik
#2 - 23 augusti 2007 17:13
har inte läst på distans själv, men det verkar gå att sköta ett jobb samtidigt... hade en polare som reste till thailand och pluggade distanskurs samt levde gott på studielånen... han tog sig dock inte tid att plugga så mkt utan kuggade tentorna i slutet av terminen... det gäller ju att sköta studierna vid sidan av jobbet i såna fall...
#3 - 23 augusti 2007 19:09
hehe det lät inte så bra det där:P.
Det kommer ju bli en del plugg på kvällarna, sen jobbar jag inte fast utan jag är vikarie på skolor och då blir det inte jobb varje dag, och då kan jag plugga dom dagarna jag inte jobbar
admin
Christian Alfredsson
#4 - 23 augusti 2007 19:12
Jag har läst en del kurser på kvällstid på distans och det har funkat kanon. För mig har 5 poäng / halvår varit lagom tempo.

Min sambo är högskolekoordinator på Campus Alingsås och det är många som läser på distans. Det finns lärcentra på många orter där man kan plugga och utnyttja tex videokonferansutrustning. Som exempel är det elever som studerar till polis, butikschef, förskolelärare på distans. Verkar hur bra som helst enligt mig.
#5 - 23 augusti 2007 20:25
Uh. Jag vet en som ska läsa på distans, och hon heter maria_. Hon ska bara tillbringa tre dagar i månaden i skolan, och de första tre dagarna är i nästa vecka. Och allt har bara jävlats för maria_, och nu känner hon bara att något kommer gå fel. Och hon ska gå i skolan i Kalmar, men det fanns inte ens någonstans att bo, så nästa vecka ska hon bo på Öland. Stackars maria_.
#6 - 23 augusti 2007 20:36
det löser sig nog maria_ ;D!.

Distans verkar ju vara rätt vanligt men man hittar inte mycket om det på skolors hemsidor som jag kikat på. Ska spana lite mer på det imorn.
Guest
#7 - 23 augusti 2007 21:55
Jag har pluggat en del på distans.
Jag gick då på Liber hermods.
http://butik.liberhermods.se/index.php

Det enda jag kan säga är ett det kräver ganska mycket självdisiplin.
Vilket jag förmodligen har för lite av..
Det passade inte mig även om jag tentade MVG.
#8 - 24 augusti 2007 07:59
Nej det har aldrig gjort, däremot är jag lite långsynt, fast det räknas väl inte? Tänkte i alla fall börja plugga nästa år vet inte hur bara. Så ser framemot lite inputs på distansläsande och se om det är något för mig.

@Anettejt: Hmm, där kom första haken... men sånt är väl till för att övervinnas nån gång i livet, frågan är bara när för mig? [:-5]
#9 - 25 augusti 2007 15:34
man kan ju kanske börja med en kurs eller något bara och se om det är något som passar en?
#10 - 28 augusti 2007 11:03
Det krävs en stor portion självdiciplin för att läsa på distans. Det är inte så lätt som många utbildningsanordnare vill ha det till. Ta hjälp av, om det finns i din kommun, ditt lokala lärcentrum. :o)
#11 - 28 augusti 2007 11:09
Opus skrev:
Det krävs en stor portion självdiciplin för att läsa på distans. Det är inte så lätt som många utbildningsanordnare vill ha det till. Ta hjälp av, om det finns i din kommun, ditt lokala lärcentrum. :o)

Ok, ska kolla upp det.

Annons