Läskigt med Callamanus

#1 - 26 augusti 2010 18:55
Hej,
Dotterns guppisar har fått callamanus cotti. Jag misstänkte att något var fel och tittade noga och såg efter ett tag spröten som stack ut från anus. Ringde akvarieaffären...botemedel 250 kr...tjohooo säkert...jag avlivade guppisarna med kokande vatten och det var heläckligt...maskarna fick brådis att ta sig ut ur anus på guppin...det var väldigt likt filmerna The Thing/Alien...Jag ska lägga ut några bilder. Kan vara bra för att visa hur det ser ut. Det finns iofs redan väldokumenterat på nätet. Jag har en hane kvar som jag inte kan se något på men den uppför sig lite annorlunda och den kanske ryker för säkerhets skull. Två guppiyngel simmar omkring och ser fina ut än så länge.
Jag tänkte vänta ut resten av fiskarna, två paletter, en ancistrus och två neontetror samt fyra räkor. Får börja försiktigt med ett par guppis om en månad. Ni får gärna tipsa om ni tror att jag måste ha kemikalier i vattnet och att det är fel metod att ta bort de sjuka fiskarna.

Akvariet är ju väldigt nytt och jag antar att callamanusmaskarna fanns i fiskarna när jag köpte dem från affären.

Jobbig med akvarium ibland...
#2 - 26 augusti 2010 19:12
Det var rätt att plocka bort fisken, men metoden kunde kanske varit en annan;).
Hoppas bara att dina övriga fiskar inte hunnit få det, och jag skulle nog även ta bort den guppyhannen som är kvar.

Annons