<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Jag vet inte om jag håller med om Mickes gissningar att de lever i stillastående vatten. Jag har haft kardinalfisk i flera år och på sommrana har jag dem ute i damm. För att de ska leka så måste vattnet vara ganska strömt, annars blir det inga ägg. <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Folk odlar dem normalt i akvarier med endast luftfilter, eller tillochmed i regnvattentunnor, så vattenrörelsen i sig är knappast särskilt viktig för dem.
Den kommer från Vita Molnberget, ett naturskönt kuperat område i södra Kina med låga berg (det högsta är 382 meter högt). Det är inte den typ av bergsområde som man kanske tänker sig när man hör 'berg'. Klimatet är subtropiskt: varmaste månaden är Juli med snitt-temperatur 28C, kallast är Januari, 13C.
Det sägs att kardinalfisken är utrotad i naturen, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att Vita Molnberget ligger inom promenadavstånd från 6-miljonersstaden Guangzhou.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vet du om att kardinalfisken är mer eller mindre en kallvattensfisk som trivs mycket bättre i akvariumet om du inte har så varmt i det?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Den klarar temperaturer från 5C till över 30C. Optimal temperatur (snabbast tillväxt och mest lek) är 25C.
Jag har märkt att den slutar äta vid temperaturer under cirka 15C.
Ja, jag kollade upp de här fiskarna innan jag köpte. Ingenstans finns dock några uppgifter om exakt vilka vatten de kommer ifrån, och det finns allt från vattenfall till tempeldammar i Vita Molnbergsområdet.