Katharina skrev:Jag tycker inte att djur ska lida, som sker idag... Men jag tycker samtidigt att vi är skapta för att äta protein
Katharina skrev:och vad vi än äter så är det någonting som lever...
Katharina skrev:Om 20 år kanske det kommer frukt och grönt aktivister ;) Jag hörde faktiskt om en japansk forskare som kopplat på en maskin som registrerade höga ljud och hans blommor gav ifrån sig ett högt ljud när han närmade sig med en sax eller eld... :D Måste säga att vi skrattade på nattkröken där vi satt och jobbade, nästa skräckfilm, blommasakern.. Men man har lite knäpp humor när man är trött... :p
Katharina skrev:Många arter skulle dö ut om vi inte hade ett vinstinresse i att avla och föda upp dem...
Katharina skrev:Men som sagt de ska ha ett bra liv och inte lida... :p
Långås skrev:Skall vi då utrota alla köttätande djur också eller skall vi lära köttätarna äta grönsaker?
andreassofus skrev:det kan ju djir oxå göra .. blir det brist på djurets naturliga föda så kommer dom sakta men säkert gå över till annan föda. till och med från vegetarianer till köttätare eller tvärt om.
andreassofus skrev:men för oss så innebär det att alla måste lära sig otroligt mycket för att överleva och att må bra.. och vem ska stå för den upplärningen? staten eller?
andreassofus skrev:det är inte genomförbart och marioteten har inget intresse för att bli vegetarianer heller så att anklaga oss "vanliga" folk att vara mördare hjälper inte.
vi är köttätare och kommer alltid att vara det. kroppen är byggd så.
andreassofus skrev:det är det jag menar att det tar miljontals år för djuren att ändra sig,, det kommer att ta tid för oss oxå men kanske inte lika länge.
andreassofus skrev:jag anser att det krävs stor kunnskap för att få i sig alla livsviktiga ämnen som man får genom kostcirkeln.. själv har jag ingen aning om vad man annars skulle äta och jag tror inte jag har någon lust att lära mig heller.
och sen om jag blir vegetarian utan att kunna nåt om det så komer jag inte få i mig alla ämnen och då kommer jag ha svårt för att koncentrera mig och då kan man inte plugga vegmat ;)
andreassofus skrev:jag anser inte vegmaten som nyttigare, men man kanske kan få i sig olika ämnen från olika saker genom att knapra piller och så vilket jag aldrig skulle stoppa i munnen. finns inga genvägar til en frisk kropp. jag kör på den naturliga vägen istället så mår kroppen bäst.
solbacka skrev:Jag tror inte min man skulle uppskatta veg. mat :D. Inte min äldsta son heller... dessa två älskar kött.
En gång (för länge sedan) köpte jag sådanna färdiga biffar och min man kunde inte smaka att det inte var kött i de. Fast veg. mat är dyrare, eller hur? Man kan ju inte leva på potatis och bönor och sådannt är ju inte speciellt gott.
Sedan lagar man ofta sådann mat som man själv åt när man var liten och det är svårt/tar lång tid att förändra...
andreassofus skrev:
Jo det krävs stor kunskap om mat och kost för att gå över till vegetarian.
kommer du låta dina barn (om du ska ha några) växa upp som vegetarianer?
för du vill väl att dina barn ska ha ett så bra liv som möjligt?
andreassofus skrev:det där med dina studier som visar att det är nyttigare tror jag inte på.. varje dag i tidningen hittar dom nya studier som visar det ena och det andra vad som är nyttigt eller inte.
vissa anser ju att atkins metod är den mest sunda kosten.
så alla dessa studier är bara bluff och båg.
andreassofus skrev:Jo det krävs stor kunskap om mat och kost för att gå över till vegetarian.
andreassofus skrev:kommer du låta dina barn (om du ska ha några) växa upp som vegetarianer?
för du vill väl att dina barn ska ha ett så bra liv som möjligt?
andreassofus skrev:jo det krävs mycket kunskap om kött.. men den kunskapen har vi fått sen födseln så det kan vi.
andreassofus skrev:offtopic är svårt att låta bli när någon startar en sån här för vissa provocerande tråd.
batski skrev:Det där med godis är intressant. Våra kroppar är programmerade för att uppskatta socker och fett antagligen för att dessa var viktiga energikällor en gång i tiden då de inte var så lätta att få tag på. Problemet är att vi i dag har tillgång till hur mycket fett och socker som helst och då kan det bli det lite galet.
Och så håller jag med om att man inte har lust och ställa sig och laga mat vid såna tillfällen. Själv kör jag med falafel :p
andreassofus skrev:själv äter jag kött med glädje.. biff e gott.
men det är ju inte så att man bara äter kött. äter av allt som finns, utom skaldjur ;)
batski skrev:Protein finns i mycket annat än kött.
Men ingen lider av att inte finnas till. Det flesta raserna som människan föder upp för att sen äta upp är oftast inte ens naturliga. Vissa av dem är så framavlade att de tom lider bara av att finnas till? Och vad säger det om oss om vi bara tycker att någon bara har rätt att existera i fall vi får utbyttja henne/honom. Bekräftar inte det bara författarens poäng?
Det finns en enda anledning till att vi i den rika delen av världen inte slutar att äta djur. Den heter egoism.
bena skrev:hund? katt? gnagare typ marsvin, eller är husdjur helt off att äta?
och ska man vara skral så kör vi så här:
kött är gott, därför har jag rätt att äta det.
men eftersom sex är skönt så har jag rätt att våldta..? våldta ett djur kanske.. det borde man ju då få göra utan att folk ska gnälla. :confused:
andreassofus skrev:vart vill du komma när du skriver så bena? givetvis äter jag inte hund och katt för jag behöver inte det för att överleva och må bra.
äter inte heller viltkött, dels för att jag inte tycker om det och dels för jag är emot nöjesjakt.
men ni låter som alla som äter kött är syndare och mördare, alla som äter kött gör det för att överleva och för att må bra.
jag anser mig vara mer värd än en gris eller ko eller vilket djur som helst egentligen.
i en nödsituation så räddar jag ju mig först innan jag räddar ett djur, och det gör nog även vegetarianer och veganer.
Piscator skrev:Jag förstår inte hur ni kan låta bli att äta kött under förevändningen att det är synd om djuren samtidigt som ni har fiskar fångade i ett akvarium?
Vi som äter för människor en naturligt varierande kost har inget behov av att ständigt skapa nya trådar om att vi gör det. Man vegetarianer och veganer tycks ha det, varför detta behov att försvara sina matvanor?
bena skrev:men om jag säger att du inte behöver äta kött alls för att må bra eller för att överleva då?
jag skulle rädda mig själv framför ett annat djur oxå. skulle även kunna ha ihjäl ett djur om det rörde min egen överlevnad. i rätt (läs:fel ) situation så skulel jag troligen även ha ihjäl en människa oxå för att själv överleva.
bena skrev:den tiden jag tog hand om en hund så fick han 'aptit grön' som är ett fullvärdigt foder för hundar. och han håller fortfarande god vigör vid 8 års ålder.
bena skrev:all fångenskap är inte negativ. skulle vi däremot ha ihjäl fiskarna så skulle saken vara annorlunda.)
bena skrev:diskutionen handlar främst inte om matvanor utan sysättet man har på djur so megendom skulle jag tolka det som.
det var 'köttkostare' som främst började diskutera matvanor idenna tråd (liksom i många andra)..
andreassofus skrev:men nu är det så att ja inte skulle må lika bra om jag blev vegetarian eftersom jag inte har någon aning om vad jag ska äta istället för att få i mig allt som jag behöver.
varför räddar du dig sjäv först då eftersom vi alla är lika mycket värda?
Katharina skrev:Jag skrev ingenting om hur hunden mår... Jag skrev att min boxer ratade konsekvent allt grönt ända från han var liten... Med sin trubbiga nos petade han ur grönsakerna ur skålen... Grillat, kokt eller färskt... Spelade ingen roll... Men din hund har tydligen ingen valmöjlighet och det är just det jag och många andra har emot detta... Som gör att man reagerar så negativt... Vegetarianer ska tvinga på andra att sluta äta kött... Jag gör väl som jag vill, jag får väl ha min åsikt... Jag tvingade inte min boxer att bara äta kött heller, jag försökte envist ge honom allt... Men det gjorde alltså inte du...
andreassofus skrev:nej varför skulle du veta mer om vegmat?? det behövde man ju inte lära sig sa du ju nyss. det är inte alls så svårt som man kan tro.. vem va de som sa de nyss?
andreassofus skrev:vad skulle hända med alla våra djur tror du om alla blev vegetarianer?
Katharina skrev:Det är mycket svårt att få i sig tillräckligt med animaliskt protein för en amatör..
Katharina skrev:Så du menar att för att de är "missbildade" framavlade så har de inte rätt att leva alls??? Jag skulle hellre leva ett kort lyckligt liv och dö en bra död än att inte leva alls...
Katharina skrev:Folk äter kött för att de tycker att det är gott...
Katharina skrev:Detta diskuteras ofta aggressivt därför att många vegetarianer, veganer osv inte vill låta andra människor ha sin åsikt... Jag anser att vi är rovdjur, allätare och därmed punkt, min åsikt!!!
andreassofus skrev:men ni låter som alla som äter kött är syndare och mördare, alla som äter kött gör det för att överleva och för att må bra.
andreassofus skrev:jag anser mig vara mer värd än en gris eller ko eller vilket djur som helst egentligen.
bena skrev:jag hjälper gärna till med tips.
vi har alla överlevnadsinstinkt.
andreassofus skrev:batski.. varför jämför du med pedofiler hela tiden? tycker du verkligen att man kan jämföra dom två sakerna? det låter bara dumt i mina öron.
andreassofus skrev:du menar alltså med fullaste allvar att det är lika illa att äta kött som att våldta ett barn? skärp dig lite.
solbacka skrev:Om vi nu pratar hundars kost så var den från början köttätare (se på tänderna), men i människans tjänst så har den blivit förändrad...
Men jag tycker det är fel att ge den endast veg. kost för den ska äta blandkost för att må bra.
Katter är ännu mer köttätande än hundar...
Vi kan själva äta vad vi vill men att påtvinga hundar eller för den delen akvariefiskarna som är köttätande veg. kost är fel.
andreassofus skrev:nej men där har vi ji olika uppfattningar.. jag ser gärna att dom fortsätter att slakta djur för att jag ska få god och nyttig mat, och jag ser absolut inget fel i det.
solbacka skrev:Om vi nu pratar hundars kost så var den från början köttätare (se på tänderna), men i människans tjänst så har den blivit förändrad...
Men jag tycker det är fel att ge den endast veg. kost för den ska äta blandkost för att må bra.
Katter är ännu mer köttätande än hundar...
Vi kan själva äta vad vi vill men att påtvinga hundar eller för den delen akvariefiskarna som är köttätande veg. kost är fel.
batski skrev:Ok, låt mig ställa frågan så här. Föreställ dig att du är en gris eller en kyckling. Skulle du fortfarande tycka likadant?
sockerconny skrev:Jag tror att det är någon som har sagt ungefär samma sak i en liknande tråd för ett bra tag sedan (jag tror det var "smurfmats"):
"Åh, en till tråd om kött. Vad roligt.":rolleyes:
Stew skrev:Att en vegan eller vad han nu är som skrivit artikeln kallar oss köttätare för nazister, det är därimot problemet. Tycker den här Nima Daryamadj som skrivit artikeln borde uppsöka en psykolog för sina problem.
Stew skrev:Är för övrigt less på att veganer/vegitarianer tycker sig vara bättre än oss "normala". De är ju värre än jehovas vittnen. Jehovas brukar vara artiga och snälla när de knackar på... Kallar mig aldrig för nazist, eller mördare... Fastän de tycker att jag ska brinna upp i helvetet (eftersom jag inte hänger med dem i deras religion).
batski skrev:Ok, låt mig ställa frågan så här. Föreställ dig att du är en gris eller en kyckling. Skulle du fortfarande tycka likadant?
andreassofus skrev:de där va bara en dum fråga tycker jag.
ja tror inte att en gris tänker så du...
Piscator skrev:Vår mänskliga förmåga till att känna empati för andra människor och för djuren är jättefin, heder åt er alla som vill värna djuren! Men jag tycker att man ska akta sig för att ge djuren mänskliga egenskaper. Djuren är medvetna om att de inte står överst på näringskedjan och räknar knappast med att få dö av hög ålder eller sjukdom.. (inte för att jag tror att de har förmåga till abstrakt tänkande..) :)
Piscator skrev:Jag tycker det mer oetiskt att ha djur i bur och i akvarium än att äta kött.
Piscator skrev:Så för mig är det lite svårt att förstå hur man lyckas förena veganism med akvarism.
Piscator skrev:Tycker att Batski har en bra poäng i den stora miljöbild hon målar upp men tvivlar på att den återspeglar hela sanningen. [B)]
sockerconny skrev:Jag tror att det är någon som har sagt ungefär samma sak i en liknande tråd för ett bra tag sedan (jag tror det var "smurfmats"):
"Åh, en till tråd om kött. Vad roligt.":rolleyes:
batski skrev:Du kan väl inte mena att en gris inte är rädd om sitt liv och inte kämpar emot om h*n är hotat?
Även om grisar inte tänker på samma sätt som människor (för tänka gör de - de är faktiskt minst lika intelligenta som hundar) så är det ganska uppenbart att de inte vill lida eller dö. Överlevnadsinstinkten är något väldigt primärt hos de allra flesta djur.
Piscator skrev:Alla djur som föds upp för slakt lever väl inte nödvändigtvis ett sämre liv än exempelvis en akvariefisk?
Piscator skrev:Men grundat på mina egna högst mänskliga värderingar så tror jag ändå att alla djur helst vill leva i det fria. Detta trots att deras liv sannolikt ändas i käftarna på ett annat större djur, ..exempelvis en människa.
Piscator skrev:Allt som vi s.a.s. tar från marken bidrar till övergödning och sk. global warming (eller vad det heter), ett träd som faller i skogen och ruttnar ner bidrar även det. Ett svårlöst problem..
Marcus.N skrev:Ja tycker det är dåligt typ vi människor kan äta gris och ko osv.. men om nån säger såhär
''hej kommer du över på midag hos mig det blir grillad katt och hund''
då skulle du nog svarat
''Är du helt dum ihuvudet eller?''
men om din granne skulle sagt
''Hej kommer du över på midag hos mig det blir grillad nötkött och lax''
så skulle nog du svara
''Ja gärna det låter gott kan ja ta med mig min familj också?''
det var ju bara ett exempel och kanske kanska konstigt men ni fattar nog va ja mennar va?
batski skrev:Hundar, liksom rävar och björnar är inte 100% köttätare och de kan faktiskt få i sig all närnig de behöver via vegkost. Det finns faktiskt uppfödare i England som föder upp hundar på vegkost av hälsoskäl.
Katter däremot är utpräglde köttätare och skulle nog inte må bra av att leva på vegkost. Samma sak med många av våra fiskar.
andreassofus skrev:vad vill du få sagt?
nu anses hund och katt inte som djur som man äter av flera anledningar kanske i kina då men det är bara en delikatess och inget man äter till middag.
men skulle jag bli tvingad att äta hund eller katt så blir nog till och med jag vegetarian ;)
andreassofus skrev:överlevnadsinstinkt och att tänka "jag vill inte dö" är inte samma sak.
alla djur har överlevnadsinstinkt men en gris går inte sunt o tänker på att han inte vill dö.
smurfmats skrev:hehe, var det jag? :)
jag tycker som sagt det är intressant men de flesta diskussioner är ju bara mellan andreassofus o batski.... kanske forumets motpoler gällande köttätande...:)
så jag förespråkar igen... gårdsslakterier!!!
solbacka skrev:Visst äter katterna lite gräs (innekatter krukväxter) för sin matsmältning...
andreassofus skrev:vad vill du få sagt?
nu anses hund och katt inte som djur som man äter av flera anledningar kanske i kina då men det är bara en delikatess och inget man äter till middag.
men skulle jag bli tvingad att äta hund eller katt så blir nog till och med jag vegetarian ;)
solbacka skrev:Det äts hund som mat inte delikatess.
andreassofus skrev:ok trodde inte ja.. ska inte flytta till kina i alla fall.
vet några som var i japan och där blev dom bjudna på rått hästkött.. inte vidare gott det heller :p
Marcus.N skrev:Ja tycker att folk underskattar hästar,kor & grisar och andra djur som man äter ja skulle aldrig heller äta katt eller hund.
Visa föder ju upp bondgårdsdjur för att döda dem det tycker ja är sjukt att ge dem kärlek och mat och sen bara skytta dem
Oscar Cederqvist skrev:Klart man ska få äta kött, helt naturligt. Men man kan ju inte kalla det naturligt att djuren ska lida i onödan.
andreassofus skrev:lider djuren i sverige då?
har fått för mig att djuren i sverige har det ganska bra innan slakt och att vi har otroligt duktiga bönder här i sverige.
solbacka skrev:Missade du detta jag skrev?
Många djur som föds upp till slakt har det bra på våra svenska gårdar.... det som stör mig är avlen som har bidragit till att de plågas av sin storlek och växttakt.
t.ex. kycklingen som inte kan gå..Vet ni varför det kan vara rött/svart vid benen fast kycklingen är färdig? Kor som inte kan föda sina kalvar eller har mycket svårt för det. Den första är belgian blue, som bryter ett ben om den tar ett snesteg. Den andra är vår svenska låglandsras (svart-vita mjölkkon)
Oscar Cederqvist skrev:Tror också att de flesta svenska djur har det bra. Personligen tycker jag det är försvarbart att äta kött och tycker VÄLDIGT ILLA om folk som inte accepterar det.
solbacka skrev:Men det finns en anledning och är bra att tänka efter lite ibland.. inte tänker vi på att det är en gris som har fått dö och haft en dålig uppväxt innan bara för att jag vill ha en kotlett till middag?
andreassofus skrev:är det verkligen så att grisarna här i sverige har ett så dåligt liv då?
jag skulle gärna vilja se lite bevis på det, och innan det så ska jag inte säga nåt mer om dom svenska djuren för jag vet inte.
andreassofus skrev:inte alls, jag tar inte illa upp eller känner mig trampad på..
lämnar denna tråden för idag.. ska istället iväg och dricka kopiöst mycket öl och sprit istället :p
ha en fortsatt trevlig helg alla.
andreassofus skrev:inte alls, jag tar inte illa upp eller känner mig trampad på..
lämnar denna tråden för idag.. ska istället iväg och dricka kopiöst mycket öl och sprit istället :p
bena skrev:en hund är inte kapabel att gör medvetna val gällande etik ocj moral, och därför baserar jag det på mina värderingar.
andreassofus skrev:det va väldigt va alla reagerade på at ja skulle dricka alkohol då ... nu har jag i vilket fall druckit massa öl och haft rolig ikväll. jag vet att öl innehåller massa kalorier men det är inte så mycket att göra åt,, öl är nämligeen inget som vi klarar oss utan, vi måste ha i oss öl för att klara, oss..
HICK och got natt.
andreassofus skrev:öl är nämligeen inget som vi klarar oss utan, vi måste ha i oss öl för att klara, oss..
solbacka skrev:Jag skojade med dig... :)
Oscar Cederqvist skrev:Personligen tycker jag det är försvarbart att äta kött och tycker VÄLDIGT ILLA om folk som inte accepterar det.
Katharina skrev:Men att gå ifrån att djuren missköts till att ingen ska få äta kött är ett för stort steg tycker jag... Man kan göra så gott man kan som konsument att köpa ekologiskt osv och försöka skapa ett tryck på producenterna att göra hela processen djurvänlig...
Katharina skrev:Men att vara en köttätare är moraliskt försvarbart för mig... Din etik och moral överensstämmer inte med min... Det finns en massa livsuppfattningar som inte är den samma som min... Alla har rätt till sin åsikt, som sagt... ;)
andreassofus skrev:batski.. du säger att du aldrig kan ecceptera människor som dödar djur som verkligen inte är nödvändigt.
menar du då att du inte accepterar dina kompisar och tycker att dom är sämre människor?
andreassofus skrev:du kan altså inte acceptera att människor äter sån mat som dom är gjorda för att äta?
Piscator skrev:Jag undrar om din mörka bild av djurhållningen verkligen är sann Batski, hoppas inte det!
Vad det gäller våra matvanor är det att äta spannmål i den omfattning vi gör som är onaturlig för oss, inte att äta kött. I vart fall om vi utgår ifrån jägarstenåldern, ..men så kom de som odlade ..och här är vi nu, ..i akvariestenåldern :D
solbacka skrev:Jo, den är sann..fast mjölkkor måste vara ute på sommaren (tack astrid lindgren). De föder sina kalvar uppbundna och de tas bort på en gång.. råmjölken spara till kalven och resten hälls ut, för kon ger så mycket mjölk så hon skulle kunna föda många kalvar..sedan får kalven "mjölkersättning".
En del kor går i "lösdrift" och de har det lite bättre.
Många slaktsvin/kor/köttdjur går på spalt och då kan de inte ha halm att gå på för då åker inte bajset ner mellan springorna. Skiten ska trampas ner.
Men djuren i sverige har det endå bra..om man jämför med andra länder...
Tuppkycklingarna mals ner levande det är helt sant, hörde det nyss från en jobbe-kompis som jobbar extra innom höns"näringen"...
Piscator skrev:Jag undrar om din mörka bild av djurhållningen verkligen är sann Batski, hoppas inte det!
Piscator skrev:Vad det gäller våra matvanor är det att äta spannmål i den omfattning vi gör som är onaturlig för oss, inte att äta kött. I vart fall om vi utgår ifrån jägarstenåldern, ..men så kom de som odlade ..och här är vi nu, ..i akvariestenåldern :D
Glenn skrev:
batski skrev:Haha, jag är medveten om att det finns gott om anti-veg propaganda. Men varför är då vegetarianer som grupp generellt sett friskare än blandkostare?
Vad gäller kalcium t ex finns det gott om i bl a broccoli, mandlar, sesam, mörka bladgrönsaker, torkade fikon, mm. Vidare så kan inte kroppen tillgodogöra sig så mycket av det kalcium som finns i mjölken när man samtidigt äter kött (vid samma måldig alltså). Det är inte hur mycket av ett ämne som man får i sig som är viktigt, utan hur mycket av det som kroppen kan tillgodogöra sig.
Beträffande D-vitamin så stämmer det att solen inte räcker till om man bor i Norden. Men det har man löst genom att berika vissa matprodukter som t ex margarin. Vitaminberikad mat är normen i dag. Det är många köttätare som inte får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler.
Kan även tilläga att jag har levt på vegetabilisk kost i ca 12 år nu och är frisk. Jag känner även människor som har varit veg hela sina liv och är friska och välfungerande människor. Och det skulle de nog inte ha varit enligt texten du länkar till.
Glenn skrev:Finns det liksom inte lite viktigare världs/samhällsproblem än hurvida någon är vegan/vegetarian eller ej?
batski skrev:Det finns tyvärr mängder med världs/samhällsproblem och jag diskuterar gärna även andra viktiga problem. Men när vi är över 6 miljarder människor på planeten är frågan om vilken kost man lever på långt mycket viktigare än vad de flesta är medvetna om.
batski skrev:Jag håller med om att förändringar tar tid. Men på vägen dit är information och diskussioner viktiga.
batski skrev:Det tar ju tid även för nya tankar och förslag på lösningar att sjunka in i folks medvetande.
Glenn skrev:Precis och det jag tror är steg 1 är att vi alla lär oss lyssna och vara öppna för nya tankar för att senare kunna komma till en lösning på problemen.
Katharina skrev:Sen tror jag att när folk i allmänhet börjar lära sig att vi behöver äta en mer varierad kost för att må bättre och gå lite tillbaka till grottmänniskan och äta mer bär, nötter osv så löser det här sig...
Miljöproblem, gifter och djurplågeri är ju på tapeten, tack och lov... :p
Katharina skrev:Personligen tror jag på att äta som diabetiker rekommenderas: 1/3 grönt, 1/3 kolhydrater och 1/3 protein på tallriken...