[QUOTE=Nils Holmström]Tyvärr så är det ju olagligt att hålla kampifiskhanar i samma akvarium.
30 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så att de kan se sig själva i en spegel. (...) [/QUOTE]
Man brukar inte dela upp hanarna förrän de blir lite större och man ser på fenor m.m. vilka som är hanar eller ej. Så fort man märker att de börjar bråka ska man sära på dem och ha dem en och en.
Jag har alltid en pappskiva mellan mina hanar. Ca 10 min/dagen, ibland 2 ggr/dan, låter jag de se varandra eller spegelbilden just för att kunna få spänna upp sig. De behöver sträcka ut fenorna och "träna upp musklerna" lite. Men som sagt, de får inte se varandra hela tiden.
Sen när det gäller avel så skulle jag aldrig släppa ihop 2 hanar för att se vilken som är starkast. Jag tycker att man ska se ut det exemplar som har renast linjer, bäst fenstrålar, färger m.m. och givetvis en som är frisk o vital. Man ska se till att hålla sig inom samma fentyp. Detsamma gäller honorna. Det finns alltför många som avlar på odugliga ex bara för att tjäna pengar tyvärr. Sen finns det alltför många Veil tails med onaturligt långa fenor i handeln. Satsa i stället på fentyperna Halfmoon, Crowntail, Superdelta och Deltas i stället. IBC (International betta congress) låter inte ens Veil tails delta i utställningar m.m. Läs om info på deras hemsida om ni är nyfikna:
http://www.ibcbettas.com/