Latinskt namn på Channor.

#1 - 13 september 2010 10:00
Hej jag har beställt 5 st. Channor, som kommer i början på nästa vecka. Det namn jag har beställt under är :

[COLOR=red]Channa Nigeria och Channa panaw[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]

[COLOR=black]Jag hittar dem inte i artbeskrivningarna här på zoopet. Finns de inte med, eller har de ett annat namn?? [/COLOR]

Jag har googlat på dem på nätet, och där finns de, problemet är bara att sidorna är antigen på tyska eller på engelska, och jag har svårt att läsa båda de språken. Och begär man översättning, så blir det bara tok med texten...;)

Är det någon här inne som känner till dessa två arter, och vet vart jag kan hitta en artbeskrivning, fast på svenska....[:o]

Passar på att slänga in en annan fråga också. En av mina Afrikanska Fengäddor har slagits med ena Oscarn, Oscarn har nog bitit den över huvudet, för underkäken hänger ner på den. Han är pigg och alert, och går efter maten, men får han i sej någonting eller måste jag ta bort den...för jag vill inte att den ska behöva svälta iihjäl:(
Just nu går den i ett karantänakvraium på 56 liter. Lite trångt, men jag vågade inte låta den gå kvar i stora, för då blir den garanterat uppäten...:(

Tacksam för svar.
#2 - 13 september 2010 10:05
Jag funderar också på att beställa channa nigeria. Det står "channa nigeria sp." men kan inte hitta någon info alls och inte bilder heller. Länka gärna bild på hur den ser ut om nån vet och lite info tex. hur lång den blir m.m? :O
#3 - 13 september 2010 16:02
Kommer den från Nigeria, är det inte en Channa utan en Parachanna. Det finns två arter rapporterade från Nigeria, men det kan ju vara fråga om en obeskriven art.
#4 - 13 september 2010 16:18
Saknas fortfarande många artbeskrivningar på Zoopet, så hittar du inte vad du söker så prova att Googla namnet:).
Lägger du däremot in en bild i ditt fotoarkiv så kanske det blir en ny artbeskrivning med just din bild, vad det lider;).
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 13 september 2010 16:24
ansjo skrev:
Saknas fortfarande många artbeskrivningar på Zoopet, så hittar du inte vad du söker så prova att Googla namnet:).

Lägger du däremot in en bild i ditt fotoarkiv så kanske det blir en ny artbeskrivning med just din bild, vad det lider;).
Jepp, här finns bara 1600 artbeskrivningar och man kan väl säga att det börjar bli någorlunda komplett när vi nått upp till 5.000:p
#6 - 13 september 2010 17:14
här har du ju lite info på C. panaw: http://www.aquaticcommunity.com/channa/panaw.php

Vad jag vet finns det bara två Parachanna som är den afrikanska delen släktet Channidae som består av Parachanna och Channa.
Men enligt fishbase finns det tre; P. africana, P. obscura och P. insignis, där jag tror de två förstnämnda är de vanligaste i handeln.
Så förmodligen är Channa Nigeria nån utav dem, men det är ju inte omöjligt att det är nåt annat.
#7 - 13 september 2010 19:21
Aa svårt de verkar vara o veta exakt vad för fisk nigerian är :p. Vet inte riktigt hur man ska göra då.
#8 - 14 september 2010 07:32
När du får den är det ju bara att jämföra bilder från de båda arterna och se vilken som stämmer mest överens =)
Men det kan ju vara lite svårt att veta i förväg om du inte sett dem.
#9 - 14 september 2010 07:37
Om det skulle visa sig vara africana skulle jag nog beställa ett par själv :) Riktigt fina fiskar =)
Vet du från vilken grossist det är?
Lite långt från Sthlm till Luleå :P
#10 - 14 september 2010 07:56
Jag har luskat lite mer i det här. Och [COLOR=red]"Channa nigeria"[/COLOR] är med största sannolikhet en [COLOR=red]Parachanna africana[/COLOR].

[COLOR=black][COLOR=red]Channa panaw[/COLOR] är med största sannolikhet [/COLOR][COLOR=red]Channa bankanensis[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
[COLOR=black]Jag får väl göra så att när jag har fått hem dem, så får jag skicka kort till er, så ni kan göra en artbeskrivning.....;)[/COLOR]
#11 - 14 september 2010 08:04
Det ser jag fram emot, P. africana är ruskigt fin :)
#12 - 14 september 2010 12:24
Ja visa gärna bild sen så får jag se ifall jag också beställer såna. :)
#13 - 15 september 2010 09:01
http://www.fishbase.org/images/species/Paafr_u1.jpg

Så här ser P.Africanan ut iaf för de som är nyfikna...;)

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:YQZX6cSsVvuluM:http://i94.photobucket.com/albums/l119/djnelly_2006/funnyzzz/todayholiday2009002.jpg&t=1

Här finns C.Bankanensis

Jag har hämtat korten från nätet, så jag vet inte om mina ser ut exact så här....för de har inte kommit än...;)
#14 - 15 september 2010 19:27
Min parachanna africana(beställdees som c. striata) är något mörkare. Mer åt det lilabruna hållet, dock samma mönster som ciklidtok länkade till. Tror att den är stressad när bilden togs då mina var ganska bleka när jag fick dem. Prickarna eller det mönstret som upplevs som ljustbrunt glittrar i rätt ljus.
Mkt trevlig fisk för övrigt :D
#15 - 16 september 2010 06:00
De borde komma på Onsdag till veckan, och då tänkte jag knäppa lite kort, så man kanske kan få upp en artbeskrivning här på Zoopet :)

C.Bankanensisen fanns det redan en artbeskrivning på såg jag...:)
#16 - 25 oktober 2010 20:19
Bilder...? :)

Vågar du blanda dom med andra arter eller hur ska dom gå?
#17 - 26 oktober 2010 05:49
Parachanna africana visade sej vara Parachanna Obscura;) Den andra arten är Channa bankanensis.......Bifogar kort på båda...:)

[ATTACH=CONFIG]38490[/ATTACH]C.Bankanensis

[ATTACH=CONFIG]38491[/ATTACH]C.Bankanensis

[ATTACH=CONFIG]38492[/ATTACH]Parachanna obscura

[ATTACH=CONFIG]38493[/ATTACH]Parachanna obscura
#18 - 26 oktober 2010 09:35
Hm P. obscura var ju ganska fin ändå, men vill nog ändå hellre ha P. africana.
Har iof inget tillräckligt stort kar för dem än, så jag får en stund till på mig att fundera på om jag ska ha Parchannor/ Channor eller Uaru. :P
#19 - 26 oktober 2010 17:06
Obscura är riktigt fin ja håller med :)
Kör du artkar eller mixat?
#20 - 26 oktober 2010 17:13
Google translate fungerar bra i många fall. :D

Obscura var ju sjukt fin!
#21 - 26 oktober 2010 20:32
Obscura är riktigt fin ja håller med [:)]

Kör du artkar eller mixat?

Både och igentligen;) De går med andra fengäddor Channor och några Scalarer...;) Det fungerar jättebra. Men just Obscuran kan bli grinig och ofördragsam med åren....

Obscura var ju sjukt fin!

Jag håller med där, den är nog.... i mitt tycke.... bland de snyggaste av alla Channor och Parachannor...:)
#22 - 26 oktober 2010 20:57
OT: Några bilder på din burk?

Såg nu att det även går Luciocephalus pulcher i ditt 720, nyfiken på din burk nu. :p
#23 - 26 oktober 2010 21:14
DjTommy skrev:
OT: Några bilder på din burk?

Såg nu att det även går Luciocephalus pulcher i ditt 720, nyfiken på din burk nu. :p

Nu är det mörkt i burken, men imorron kan jag nog lägga ut lite kort på den...eller dom rättare sagt...;) Har 4 stycken av varierande storlek....;)

L.pulchern kan jag dock lägga ut redan nu.....:)

[ATTACH=CONFIG]38516[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38519[/ATTACH]
[ATTACH=CONFIG]38520[/ATTACH]Så här ser mina ut...de kan ändra lite färg efter humör...;)

Annons