Lätt att få ungar?

#1 - 17 januari 2009 16:09
Hoppas jag la in det på rätt ämne nu ;) Jag har haft en Indisk Glasmal i typ flera månader ensam, p.g.a att den jag hade den med dog. Men nu har den fått en ny kompis, en annan indisk glasmal. De håller sig tätt ihop, och simmer hela tiden tillsammans. Det kanske är ett normalt beteende med stimfiskar, men det vore ju roligt om det är en hona och en hane ;) De ser faktiskt lite parningsaktigt ut. Här är min fråga:
- Är det lätt att få ungar med Indiska Glasmalar?
#2 - 17 januari 2009 16:26
Enligt artbeskrivningarna står det såhär:

Glasmalens lekbeteende är relativt okänt, dock vet man att den leker bland finbladiga växter.

Odlingsvalör: Guld
#3 - 17 januari 2009 16:27
Finbladiga?
#4 - 17 januari 2009 18:03
De håller sig tätt ihop, och simmer hela tiden tillsammans. Det kanske är ett normalt beteende med stimfiskar, men det vore ju roligt om det är en hona och en hane ;) De ser faktiskt lite parningsaktigt ut. Här är min fråga:

- Är det lätt att få ungar med Indiska Glasmalar?

Glasmalarna brukar ofta simma tätt ihop, och att få yngel är inte att tänka på, tyvärr.

Finbladiga växter, alltså växter med väldigt små/smala blad, typ cabomba.
#5 - 17 januari 2009 18:48
Eftersom du endast har två stycken så skulle jag ha svårt att tro att du skulle lyckas få de att trivas så bra så att du skulle lyckas få till lek, vilket de flesta med 5-10 stycken inte ens klarar.

De simmar alltid väldigt tätt och rör på kropparna, lek behöver du inte vara orolig för.

Dock om du köper 3-4 stycken till så kan du ju iaf börja hålla tummarna, innan dess så trivs de knappast TILLRÄCKLIGT bra. Och köp finbladiga växter också

Annons