lätta nybörjar växter??

#1 - 19 februari 2009 19:02
hej..imorgon ska jag åka o köpa växter till mitt akvarium o nu vill jag ha tips på bra växter för en nybörjare som växer snabbt, o är lättskötta.....
i akvariet kommer jag ha sorgmanteltetror, moskito tetror, guppys o ancistrus...kanske några äppelsnäckor o eventuellt några räkor...jag ska åka till en vanlig zoo affär så det är en fördel om det är relativt vanliga växter också:)
#2 - 19 februari 2009 19:05
Vattenpest finns i de flesta zoobutiker och är den perfekta uppstartsväxten :)
#3 - 19 februari 2009 19:17
Javaormbunke är min favorit!
#4 - 19 februari 2009 19:41
Hygrophila polysperma är ytterligare ett tips, växer väldigt fort.

(JojjeN, javaormbunke är ju inte särskilt snabbväxande? Men iofs tacksam och lättskött! :) )
#5 - 19 februari 2009 20:19
Nitra98 skrev:
Hygrophila polysperma är ytterligare ett tips, växer väldigt fort.

(JojjeN, javaormbunke är ju inte särskilt snabbväxande? Men iofs tacksam och lättskött! :) )

Oj, såg inte att det stod att den skulle vara snabbväxande.

Men bra att du påpekade det. :)
#6 - 19 februari 2009 20:26
de var fina alla 3 växterna så dom står på listan för inköp nu:)...oki de behöver kanske inte var snabbväxande då, men lätt skötta är iaf ett måste:)
#7 - 20 februari 2009 00:00
Jag säger bara en sak.. Vallisneria Spiralis! De är en växt som jag har haft länge och kommer fortsätta använda så länge jag har akvarium. :D
#8 - 20 februari 2009 08:04
vallisnera, javaormbunke och anubis! tre lätta växter.. :)
#9 - 22 februari 2009 13:19
Men tänk på att inte köpa sumpväxter. De som ofta är randiga eller ser ut som små mörgröna grästuvor. (fråga i butiken)
De är inte anpassade för ett klimat helt under vattennivån. De är underbart fina att se på i ca 3 månader, därefter vittrar/ruttnar de bort & kan avge gifter till vattnet.

Min absoluta favorit är anubias bartieri (den lite högre sorten av anubias) samt cryptocyrone av olika slag.
De är fina i färgen, växer dock långsamt men de överlever det mesta samt att fiskarna och även malarna brukar låta bli att äta upp dem.

Jag upplever det som om - ju mörkare färg en växt har desto äckligare smakar den för fisken. ;-)
#10 - 22 februari 2009 13:42
smurfmats skrev:
vallisnera, javaormbunke och anubis! tre lätta växter.. :)
..., men tänk på att java och anubias s k "rotstock" inte skall i sanden, den ruttnar, jag sätter mina på stockar, är ju i stort sett omöjliga att misslyckas med, men växter ju inte särskilt fort, särskilt anubias.
#11 - 22 februari 2009 14:23
vattenpest är lätt och växer snabbt
#12 - 22 februari 2009 14:46
Limnophila sessiliflora, växer som ogräs!:D
#13 - 3 mars 2009 17:38
en vanlig Anubias planta rekomenderar jag starkt ! =) i mitt tycke en av de snyggaste akvarieväxterna som finns, jag har bla. 4 st i mitt 112 liters där jag göder med EC och profito, dom växer så det knakar! (:

Annons