Hmm, är det något typiskt för H. corymbosa att de konsumerar en massa kalium? Mer än andra hygrophila-arter?
Kan vara så samtidigt som de flesta Hygrophila lätt visar kaliumbrist. Bra K-indikatorer kan man säga.
Kan man tillsätta bara kalium i fall nitrat och sånt är ok? Var får man tag på kalium i så fall? Och hur mycket ska man dosera?
Man ska inte dosera individuellt, du kan gå upp till minst dubbla doseringen av alla PMDD-ingridienser som PatrikS sa.
Eventuellt kan du även skissa på att utöka PMDD-receptet med K2SO4 som är det ämne man främst använder när man vill få ner mer K. Du kan t ex blanda upp KNO3-flaskan med lika många K2SO4-teskedar som KNO3-teskedar så får du markant mer K.
En del växtakvarier utan CO2 och med väldigt stor fiskmängd brukar byta ut KNO3+KH2PO4 mot enbart K2SO4 då fiskarna ger tillräckligt med kväve och fosfor (som KNO3+KH2PO4 ger) men inte tillräckligt med K och mikroämnen.
Jag tycker ändå att det är lite orättvist när jag håller på och göder och får problem med växterna ändå, och andra människor som inte göder alls får jättefina växter
Tja, jag förstår hur du tänker men jag ser det istället som att du nu fått bevis på att dina växter käkar jäkligt mycket och det gör dom bara om dom börjar få bra förutsättningar, dvs bra ljus och CO2.
Du kan helt enkelt på dina växter se att ditt vatten är extremt mineralfattigt, medans dom som inte behöver göda har en hel del "skit" i sitt vatten och slarvar förmodligen en hel del med vattenbytena (till växternas stora förtjusning).