Lättare hygrophila än corymbosa?

#1 - 3 oktober 2006 22:54
Finns det andra arter av hygrophila som är mer lättskötta än corymbosa men som ändå är lika fina och blir lika stora?

Mina H. corymbosa växer visserligen, men de tappar en massa blad så de blir kala nedantill. De flesta andra växterna i akvariet (cryptocoryne becketti, javaormbunkar och ceratopteris) verkar trivas ganska bra (har även en nymphaea pubescens som har tappat några blad men jag tror att det beror på annat).

Verkligen synd på hygrophilan för jag tycker den är riktigt snygg!
#2 - 4 oktober 2006 05:24
Den vanliga polysperman er ju väldigt enkel, men den kanske du inte vill ha?
#3 - 4 oktober 2006 10:29
Den är tyvärr inte alls lika fin som corymbosan. Undrar om underartern H.corymbosa siamensis är lättare...
#4 - 4 oktober 2006 11:09
Vet inte om du rett ut orsaken till at den tappar blad, det brukar vara ljusbrist, eftersom den gärna växer sig så tät får inte de undre bladen något ljus.

Vad du troligtvis skulle behöva är en växt som inte skärmar av ljuset för sina egna undre delar så effektivt, såsom Hygrophila corymbosa 'angustifolia' som sprider sin bladyta på en större area, men dess utseende skiljer sig mer, knepigt att det utseende man vill ha också innbär problem i sig, så länge du inte vill skaffa kraftigare ljus.

Annars är väl tipset att ta toppskott och plantera dem framför de kala stjälkarna, så att du slipper se dem, Hoppas att du hittar en lösning du blir nöjd med.
#5 - 4 oktober 2006 11:18
Erik... skrev:
Vet inte om du rett ut orsaken till at den tappar blad, det brukar vara ljusbrist,

Mina H. corymbosa (som jag hade tidigare) hade en tendens att tappa bladen vid minsta lilla näringsbrist...
#6 - 4 oktober 2006 11:33
Tack Erik! Jag tycker ändå att det är lite märkligt att det skulle bero på ljusbrist. Jag har ju två stycken Aquarelle och inga flytväxter på den sidan av akvariet. Jag tycker inte heller att jag har planterat dem så tätt, utan det är minst 10cm mellan de tre högsta plantorna...

Har precis suttit och tittat på Tropicas site och det står faktiskt om H. corymbosa "siamensis" att dess ljusbehov är "low-very hight". Alltså inte lika högt som den vanliga corymbosa (medium-very high). Vidare så står det om siamensis att den är "An extremely hardy plant, suitable for beginners."

Sen finns det även H. corymbosa "siamensis 53B" (konstigt namn!): "A variety of Hygrophila corymbosa ''Siamensis'', but more bushy with narrower leaves. The difference is less noticeable in older plants." Men denna är inte lika snabbväxande.

Jag kanske ska testa någon av dess två. Vad tror du?
#7 - 4 oktober 2006 11:34
petnym skrev:
Mina H. corymbosa (som jag hade tidigare) hade en tendens att tappa bladen vid minsta lilla näringsbrist...

Tror inte heller det är närningsbrist eftersom jag kör med PMDD.
#8 - 4 oktober 2006 11:53
batski skrev:
Tror inte heller det är närningsbrist eftersom jag kör med PMDD.

Öh? Man kan få näringsbrist även med PMDD...
#9 - 4 oktober 2006 12:02
petnym skrev:
Öh? Man kan få näringsbrist även med PMDD...

Ok, men jag kan även nämna att en kompis som inte göder med nånting fick lite plantor av mig. Hon har dem dessutom under sina flytväxter och hennes verkar ändå inte tappa blad som mina. Visserligen växer de långsammare än mina men de är tätare :rolleyes:
#10 - 4 oktober 2006 13:29
batski skrev:

Mina H. corymbosa växer visserligen, men de tappar en massa blad så de blir kala nedantill. De flesta andra växterna i akvariet (cryptocoryne becketti, javaormbunkar och ceratopteris) verkar trivas ganska bra (har även en nymphaea pubescens som har tappat några blad men jag tror att det beror på annat).

Jämfört med:

jag kan även nämna att en kompis som inte göder med nånting fick lite plantor av mig. Hon har dem dessutom under sina flytväxter och hennes verkar ändå inte tappa blad som mina. Visserligen växer de långsammare än mina men de är tätare.

Säger i vart fall för mig att det är frågan om en makrobrist, troligen nitrat. Kan du berätta lite hur de växtblad som ramlar av ser ut som? Blir de gula först? Små/stora hål? Nekros mellan vener?

Din kompis har det lite mörkare under flytväxterna och därför har på ett bra sätt - genom det minskade ljuset - strypt näringsbehovet. Växten hinner med att ta upp den lilla näring som hon trots allt ändå har, och växten behöver inte återanvända sina gamla blad för ny tillväxt - såsom det verkar vara fallet hos dig.
#11 - 4 oktober 2006 13:51
Jepp, instämmer i vad petnym och PatrikS framför, det är näringsbrist, av vilket slag vet jag inte. Har nämligen samma problem som du med mina. petnym skriver ju dessutom att dom verkar vara väldigt känsliga för näringsbrist.
Jag går runt problemet genom att med jämna mellanrum kapa dom bladlösa stjälkarna nertill och "börja om". Växtens konstitution skapar ju problem i sig att ge den en likvärdig ljus uppifrån och ända ner till de lägst sittande bladen.

Mvh
#12 - 4 oktober 2006 14:52
PatrikS skrev:
Kan du berätta lite hur de växtblad som ramlar av ser ut som? Blir de gula först? Små/stora hål? Nekros mellan vener?

Bladen får lite små döda (bruna) spots och blir lite gula i kanterna, samt kan se lite trasiga ut.

Nymphaeas blad tycker jag ser helt friska ut. Ibland kan det vara ett och annat hål på något av dem eller kan något vara lite tuggat på, men det är nog barberna som är på dem ibland.

Jag kan fixa lite bilder sen.
#13 - 4 oktober 2006 15:50
Mmm, mmm, i c. Hur ser den nya tillväxten ut? Står nämligen och tvekar mellan nitrat och kaliumbrist.
#14 - 4 oktober 2006 15:53
De nya bladen är fina och hela.
#15 - 4 oktober 2006 16:06
Okej, då är bristen svår men inte så pass att t o m de unga bladen påverkas. Skulle nog satsa på kaliumbrist, förmodligen får du tillräckligt med nitrat från pmdd + fiskar, men det är bara ett antagande. Hur eller hur bör du nog dubbla pmdd-dosen och avvakta någon vecka. Du har ju low-tech, eller hur? Då brukar ju inte ändringarna ge någon snabb respons, utan man få vänta och se, vänta och se vänta och zzzzzzzz.. :D
#16 - 4 oktober 2006 16:54
Jo, att det är kalium som fattas håller jag med om. Min corymbosa 53b ser likadan ut när jag slackar av på K.
#17 - 4 oktober 2006 17:01
Bilder på hygrophilan

Hmm, men kalium ingår ju också i PMDD...

Är kommer iaf 3 bilder på hygrophilan. Ursäkta den dåliga kvalitén men jag har inget makroobjektiv.
#18 - 4 oktober 2006 17:06
Bilder på nymphaean

Och här är några på nymphaean. Blixten (på bild 2 och 3) har faktiskt avslöjat nånting som jag inte såg med nakna ögat. Det verkar vara döda celler runt hålet och det verkar vara hål på gång i ytterligare ett blad. Däremot är det inga döda celler i bladet som barberna har tuggat på.
#19 - 4 oktober 2006 17:16
batski skrev:
Hmm, men kalium ingår ju också i PMDD...

Skit, du har kaliumbrist så det gallskriker om det - små hål överallt, som växer sig större och större! Den nya tillväxten ser också gul ut.

Batski, rent allmänt - visst innehåller pmdd alla näringsämnen som behövs, även kalium, men grejen är mängden. Du skulle ju inte heller klara dig på ett litet äpple och en kycklingvinge per vecka, även om dessa sammantaget ger dig allt som behövs.

P.S. Ser faktiskt ut det är dessutom kopplat till kvävebrist. Dvs. att du har både och. Dubbla pmdd-doseringar - minst! D.S.
#20 - 4 oktober 2006 17:21
Hmm, ok. Fast de nya bladen är väl inte gula? Mest ljusgröna. Det kanske ser ut så på bilden.
#21 - 4 oktober 2006 17:57
batski skrev:
Är kommer iaf 3 bilder på hygrophilan. Ursäkta den dåliga kvalitén men jag har inget makroobjektiv.

Solklar kaliumbrist (Eventuellt i kombination med något annat). Hade sådana tidigare... Dom där växterna tar upp hutlösa mängden med kalium. Jag håvade i decilitervis med Kalium i mitt akvarie för att slippa Kaliumbrist när jag hade mina...
#22 - 4 oktober 2006 20:21
Hmm, är det något typiskt för H. corymbosa att de konsumerar en massa kalium? Mer än andra hygrophila-arter?

Kan man tillsätta bara kalium i fall nitrat och sånt är ok? Var får man tag på kalium i så fall? Och hur mycket ska man dosera?

Jag tycker ändå att det är lite orättvist när jag håller på och göder och får problem med växterna ändå, och andra människor som inte göder alls får jättefina växter :(
#23 - 4 oktober 2006 20:23
M.W skrev:
Jo, att det är kalium som fattas håller jag med om. Min corymbosa 53b ser likadan ut när jag slackar av på K.

Har du bilder på dina 53b?
#24 - 5 oktober 2006 06:09

Hmm, är det något typiskt för H. corymbosa att de konsumerar en massa kalium? Mer än andra hygrophila-arter?

Kan vara så samtidigt som de flesta Hygrophila lätt visar kaliumbrist. Bra K-indikatorer kan man säga.

Kan man tillsätta bara kalium i fall nitrat och sånt är ok? Var får man tag på kalium i så fall? Och hur mycket ska man dosera?

Man ska inte dosera individuellt, du kan gå upp till minst dubbla doseringen av alla PMDD-ingridienser som PatrikS sa.

Eventuellt kan du även skissa på att utöka PMDD-receptet med K2SO4 som är det ämne man främst använder när man vill få ner mer K. Du kan t ex blanda upp KNO3-flaskan med lika många K2SO4-teskedar som KNO3-teskedar så får du markant mer K.

En del växtakvarier utan CO2 och med väldigt stor fiskmängd brukar byta ut KNO3+KH2PO4 mot enbart K2SO4 då fiskarna ger tillräckligt med kväve och fosfor (som KNO3+KH2PO4 ger) men inte tillräckligt med K och mikroämnen.

Jag tycker ändå att det är lite orättvist när jag håller på och göder och får problem med växterna ändå, och andra människor som inte göder alls får jättefina växter

Tja, jag förstår hur du tänker men jag ser det istället som att du nu fått bevis på att dina växter käkar jäkligt mycket och det gör dom bara om dom börjar få bra förutsättningar, dvs bra ljus och CO2.

Du kan helt enkelt på dina växter se att ditt vatten är extremt mineralfattigt, medans dom som inte behöver göda har en hel del "skit" i sitt vatten och slarvar förmodligen en hel del med vattenbytena (till växternas stora förtjusning).
#25 - 5 oktober 2006 06:40
Tack för svaret!

defdac skrev:
Man ska inte dosera individuellt, du kan gå upp till minst dubbla doseringen av alla PMDD-ingridienser som PatrikS sa.

Hmm, fick lära mig i går att nitrat över 25ppm faktiskt inte är så nyttigt för fiskarna. Och även om det inte märks direkt på dem så försämrar det syreupptaget och förkortar det deras liv. Men yngel ska vara känsligare.

defdac skrev:
Eventuellt kan du även skissa på att utöka PMDD-receptet med K2SO4 som är det ämne man främst använder när man vill få ner mer K. Du kan t ex blanda upp KNO3-flaskan med lika många K2SO4-teskedar som KNO3-teskedar så får du markant mer K.

Det här lätt klart intressant :) Kan inte växter få tillräckligt med kalium via fiskmaten/skiten?

defdac skrev:
En del växtakvarier utan CO2 och med väldigt stor fiskmängd brukar byta ut KNO3+KH2PO4 mot enbart K2SO4 då fiskarna ger tillräckligt med kväve och fosfor (som KNO3+KH2PO4 ger) men inte tillräckligt med K och mikroämnen.

Frågan är om detta gäller för mina akvarier. Än så länge så tror jag att det även behövs lite tillsats av nitrat och fosfat.

defdac skrev:
Tja, jag förstår hur du tänker men jag ser det istället som att du nu fått bevis på att dina växter käkar jäkligt mycket och det gör dom bara om dom börjar få bra förutsättningar, dvs bra ljus och CO2.

Fast jag kör inte med CO2...

defdac skrev:
Du kan helt enkelt på dina växter se att ditt vatten är extremt mineralfattigt, medans dom som inte behöver göda har en hel del "skit" i sitt vatten och slarvar förmodligen en hel del med vattenbytena (till växternas stora förtjusning).

Hmm, ska jag "slarva" ännu mer med vattenbyten tycker du? Det känns iaf som att jag vill testa H. corymbosa "siamensis" och se om den fungerar bättre. Den kommer dessutom från Thailand vilket passar min biotop perfekt :D
#26 - 5 oktober 2006 06:44
batski skrev:
Det här lätt klart intressant :) Kan inte växter få tillräckligt med kalium via fiskmaten/skiten?

Det skulle vara om du matar med otroligt mycket banan eller något annat kaliumrikt ;)

Fast jag kör inte med CO2.

Nej det var inte min poäng. Du vet att växten behöver runt 30 ggr mer kol jämfört med kalium. Visar växten kaliumbrist så får den uppenbarligen kol och ljus, dvs de mest basic behoven är uppfyllda.

Hmm, ska jag "slarva" ännu mer med vattenbyten tror du?

Nej jag skulle bara öka PMDD-doseringarna. Eventuellt utöka PMDD-receptet med K2SO4 som jag skrev ovan.
#27 - 5 oktober 2006 06:58
defdac skrev:
Det skulle vara om du matar med otroligt mycket banan eller något annat kaliumrikt ;)

Undra vad mina fiskar skulle säga om det :D ;) Fast när jag snorklade i Thailand var det faktiskt en del fiskar som åt banan :p

defdac skrev:
Nej det var inte min poäng. Du vet att växten behöver runt 30 ggr mer kol jämfört med kalium. Visar växten kaliumbrist så får den uppenbarligen kol och ljus, dvs de mest basic behoven är uppfyllda.

Det låter bra! Förresten, jag har KH 3 i det akvariet. Räcker det eller är det på gränsen till för lågt? I det andra akvariet där jag hittills behandlat vattnet med Amtra Trop (vilket jag nu har slutat med) ligger KH mellan 4-5. Så nog buffrar AT KH.

defdac skrev:
Nej jag skulle bara öka PMDD-doseringarna. Eventuellt utöka PMDD-receptet med K2SO4 som jag skrev ovan.

Ska se till att inhandla K2SO4. Kan man alltså blanda K2SO4 och KNO3 i samma flaska med samma mängd vatten?

Eller skulle TMG:s nya växtnäring vara nånting att satsa på istället?
#28 - 5 oktober 2006 07:11
batski skrev:
Har du bilder på dina 53b?

Kollade, men hittade ingen vettig, iallafall så står den där till vänster. Jag sätter 1 tsk K2SO4 vid varje gödning, annars så ser dom ut så där..
#29 - 5 oktober 2006 07:29
Tack för bilden! Dina växter ser ut att må bra :)
#30 - 5 oktober 2006 08:00
Var kan man beställa K2SO4?? Var precis inne på www.pmdd.se och det ser inte ut som om de har det :rolleyes:
#31 - 5 oktober 2006 08:23
batski skrev:
Var kan man beställa K2SO4?? Var precis inne på www.pmdd.se och det ser inte ut som om de har det :rolleyes:

Nej, det är märkligt att de inte säljer K2SO4... Det är den PMDD-ingridiens jag förbrukar mest av :-)
#32 - 5 oktober 2006 08:25
Och var köper du den?
#33 - 5 oktober 2006 08:44
Här t.ex.:
http://www.aquascape.nu/!

Mvh

Edit: Det är Joni, han bor väl i GBG?
#34 - 5 oktober 2006 09:31
Tack :)
#35 - 5 oktober 2006 16:25
batski skrev:
Hmm, fick lära mig i går att nitrat över 25ppm faktiskt inte är så nyttigt för fiskarna. Och även om det inte märks direkt på dem så försämrar det syreupptaget och förkortar det deras liv. Men yngel ska vara känsligare.

Var fick du veta det? Bättre att koncentrera sig på växter så mår även fiskarna bättre - du får mer syreproduktion från växterna. Antagligen hänför sig uppgiften du fick till överbefolkade odlingsdammar utan växter, och saknar någon bäring på våra förhållanden.
#36 - 5 oktober 2006 16:42
Jag fick höra det av två akvarister (en av dem föder upp fiskar) i ett annat forum. Enligt dem spelar det ingen roll om det är mycket syre i vattnet eftersom nitrat hämmar syreupptaget.

För växterna borde det ändå räcka i fall man håller sig mellan 10-20ppm.

Annons