Lättast skrubba bort alger från beg akv.

#1 - 7 september 2003 17:55
Har köpt ett beg 220 liters akvarium som tydligen varit algangripet. Det har nog stått torrt något år så glasen är fulla med intorkade alger. Hur får jag lättast bort dessa. Har stått och skrubbat nu med en borste men det hjälper inte mycket. Tips?
#2 - 7 september 2003 18:06
det e skrubba som gäller...... annars kan du ju fylla upp o låta stå ett tag .. sen skrubba mera :)
#3 - 7 september 2003 18:14
Rakblad är universalmedlet! Lättast är att använda en fönsterskrapa, som man tar bort målarfärg från fönsterrutor med. Eller en algskrapa med rakblad.
#4 - 7 september 2003 18:51
Använd isskrapan till bilen men ENBART de som är gjorda av plast! Det fungerar kanonbra...

Skrubba inte utan för skrapan uppifrån och ned...gör detta så många gånger tills ytan på rutan är fri från alger. Var alltid noga med att inte sand är emellan skrapa och rutan!
#5 - 7 september 2003 19:50
skrubba INTE
ha inte bråttom, repor försvinner aldrig.
fyll upp det helt med ljummet vatten..efter nåt dygn ser du om du får bort dem.
går inte det så tömmer du det & tar en trasa med ättika..det läer upp kalk & annat som förmodligen finns där..funkar ofta!
#6 - 7 september 2003 20:10
Jag hade exakt samma problem, och gjorde ungefär som JR skriver: ljummet vatten några dagar, sedan torkade jag av med ättika och skrapade med ett bankomatkort. Fick bort i princip alla gamla intorkade alger och kalkavlagringar, utan repor. Den förra ägaren (lillsyrran, grrr) hade dock repat glaset en del, men för att få bort repor krävs det väl ett trollspö...
#7 - 7 september 2003 20:25
Bara en sak som inte hör till frågan.

Kolla silikonfogarna noga om akvariumet har stått utan vatten i några år som du skriver...
#8 - 8 september 2003 11:45
hej
ta sandpapper å skrubba hehehe
#9 - 8 september 2003 13:13
Går det inte att blästra bort algerna [:-24]
#10 - 8 september 2003 22:52
RAKBLAD ....... Det är det lättaste sättet.
#11 - 9 september 2003 04:25
Rakblad tycker inte jag är det lättaste. En is-skrapa gjord av enbart hårdplast (alltså INGA metalldelar!) fungerar liknande och där kan man vara lugn att det inte repar (såvida man inte tar med sand emellan skrapan och glaset).

Det räcker med endast ett drag uppifrån rutan och nedåt mot botten så är algerna borta! Absolut det bästa jag provat! Det kostar också pytte i jämförelse då bensinmackarna säljer en sådan för någon tia styck.
#12 - 9 september 2003 08:22
Har aldrig testat, men om jag vore i din situation skulle jag fylla karet så algerna blev blöta och sega, sedan skulle jag gnugga med filtervadd, den verkar rå på det mesta i algväg.

Annons